امروز : پنجشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 8
۱۰:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 91277
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۹:۳۲
تعداد بازدید: 19
رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه این روزها ...

رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه این روزها با همه ناتوانی که در خود سراغ دارد، همچنان کارهای علمی انجام می‌دهد، گفت: کارهای فرهنگستان علوم سرم را گرم کرده است و باقی اوقات هم مطالعه می‌کنم و می‌نویسم.

وی در ادامه افزود: بیش از دو ـ سه سالی است که تمرکزم را بر رابطه فلسفه و زندگی گذاشته‌ام. بهرحال برایم عادت شده که باید حتماً از فلسفه دفاع کنم و جایگاه آن را در زندگی، سیاست، فرهنگ و ...معین کنم. این فلسفه چه مبانی و مبادی دارد بنابراین به فلسفه و اخلاق، فلسفه و سیاست، فلسفه و اجتماع و فلسفه و تاریخ می‌پردازم. از این طریق در ادامه به فلسفه‌های مضاف می‌رسم.

داوری‌اردکانی یادآور شد: پژوهش در زمینه فلسفه تاریخ، تعلیم و تربیت و ... مهم است و اکنون در این رابطه کار می‌کنم، وقتی درباره تعلیم و تربیت ایران بحث می‌کنیم موضوع فلسفی بالاخره ارتباط پیدا می‌کند به فلسفه تعلیم و تربیت می‌رسیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ما در حوزه فلسفه‌های مضاف کم‌کار کرد‌ه‌ایم یا خیر، گفت: اگر مقصود این است که ما کتاب درباره فلسفه تاریخ، فلسفه علم، فلسفه اخلاق ننوشته‌ایم، این طور نیست. ما در این حوزه‌ها و زمینه‌ها مثل سایر زمینه‌های فلسفه کتاب داریم و منابعمان هم کم نیست. اما اگر مقصود این است که آیا ما در شناخت تاریخ کار نکردیم، بله درست است! چنانچه در سایر زمینه‌ها هم این کار را نکردیم فقط فلسفه‌های مضاف نیست در واقع ما در مابعدالطبیعه، فلسفه طبیعت و دیگر شاخه‌ها هم کار نکردیم و خیلی اهتمام نداشتیم.

وی در پاسخ به اینکه این روزها یکی از مسائل مهم در جامعه بحث عقلانیتی است که اتفاقاً رهبر انقلاب هم بر آن تأکید دارند، گفت: بله به ویژه بحث عقلانیت فرهنگی مهم است که رهبری هم بر آن تأکید دارند، این مطلب را بازهم تأکید می‌کنم که مهم است.

داوری اردکانی ادامه داد: ما یک تعبیر عقلانیت داریم که مارکس وبر به کار برده؛ آن عقلانیت عقل بروکراسی و تکنوکراسی است که باز می‌گردد به این که چگونه این نظام سرپا باشد، اما یک عقل فرهنگی هم داریم که باید آن را بیاییم و باید آن را جستجو کنیم، اینها البته با هم تضاد ندارند. نکته مهم یافتن و به کاربست آن در راستای بهبود جامعه است.

انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار