امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۰۴:۴۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 91474
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۷
تعداد بازدید: 13
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، دومین نشست «ادبیات کودک، تربیت دینی» برگزار شد. در این نشست که به همت معاونت فرهنگی ارتباطات موسسه علمی‌فرهنگی ...

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، دومین نشست «ادبیات کودک، تربیت دینی» برگزار شد. در این نشست که به همت معاونت فرهنگی ارتباطات موسسه علمی‌فرهنگی دارالحدیث و مشارکت انجمن قلم حوزه و در سالن جلسات انجمن‌های علمی‌حوزه برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم اخوی مشاور کودک و نوجوان، محمود پوروهاب شاعر کودک و نوجوان و جمعی از شاعران، نویسندگان و علاقه‌مندان به این موضوع حضور داشتند.

ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین اخوی با بیان اینکه آموزش هویت دینی از سه سالگی شروع می‌شود گفت: در کشور ما حدوداً 3 تا 4 سال دیرتر هویت دینی شکل می‌گیرد و علت ممکن است روش‌های نادرست آموزش دین و... باشد.

وی با اشاره به اینکه در جوامع پیشرفته اشخاص در 18 سالگی به این هویت می‌رسند ولی در جامعه ما حتی تا 24 سالگی طول می‌کشد افزود: دین می‌گوید که هویت دینی باید در 20 سالگی بسته شود و در این مدت باید فکر دینی رخ داده و رفتار دینی بروز کند.

وی افزود: خیلی از سئوالات کودکان به صورت کلی در رابطه با خداوند، بهشت و جهنم است که باید به صورت ریز و با جزییات به آنها ‏پاسخ داد.‏

این کارشناس تربیت دینی گفت: زمانی که از مادر کودک تشکر می‌کنیم قدرشناسی را به کودک آموزش می‌دهیم ‏و ‏موجب می‌شویم که ذهن او را برای مفاهیم بیشتر آماده کنیم.‏

حجت الاسلام اخوی با بیان این که کودکان نمی‌توانند، مفاهیم سنگین را درک کنند خاطرنشان کرد: مفاهیم سنگین موجب ‏می‌شود ‏که کودکان از خداوند بترسند لذا وقتی می‌گوییم که خداوند بزرگ است کودک ‏وسعت خداوند را ‏در نظر می‌گیرد.‏

** 90 درصد کتاب‌های دینی برای کودکان ضعیف است

در ادامه محمود پوروهاب با اشاره به اینکه 90 درصد آثار دینی کودکان ضعیف و متوسط هستند گفت: بعضی شعرها موجب می‌شوند که کودکان ما تفکر غربی نسبت به خدا پیدا کنند، این شعرها خداوند را به زمین می‌کشانند در حالی که ما باید کودک را به آسمان بکشانیم تا با خداوند آشنا شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مفاهیم را مانند بهشت، جهنم و... را نمی‌توانیم به صورت صریح به کودکان توضیح دهیم بیان کرد: ما باید سئوال‌ها را خرد کنیم و به جای اینکه بگوییم که خدا چیست باید آن‌را در حاشیه جواب دهیم.

به اعتقاد وی نباید به چشم ابزاری به ادبیات نگاه کرد و در این باره گفت: استفاده از شعر بسیار خوب ‏است، ولی باید از راه ‏صحیح آن وارد شد و شاعرانه به مفاهیم دینی نگاه کرد تا تاثیرگذار باشد.‏

پوروهاب گفت: بسیاری از کسانی که برای کودکان شعر و کار ادبی انجام می‌دهند، نثرهای بسیار ضعیفی دارند.‏

وی با انتقاد از توصیف دوزخ در ادبیات کودک گفت: مشاهده شده است که در بعضی آثار ادبی دوزخ را توصیف می‌‏کنند و این کار ‏موجب می‌شود که در کودکان وحشت از دین و دین گریزی به وجود آید.‏

وی با بیان این که زبان ادبیات، عاطفی است گفت: ماندگاری زبان عاطفی به این دلیل ‏است که برداشت های ‏متفاوتی می‌توانیم در آن داشته باشیم.‏

این منتقد و نویسنده ادبیات کودک و نوجوان گفت: نویسنده آثار دینی باید هم پژوهشگر باشد و هم باید شم ‏نویسندگی و شاعری ‏داشته باشد تا بتواند در کودکان تاثیر بگذارد.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار