امروز : جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 September 21
۰۱:۴۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 91494
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۷
تعداد بازدید: 13
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش ...

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در نشست خبری پیرامون تبیین اندیشه‌های شهید بهشتی در کتب درسی که در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه «درخواست‌های زیادی از دستگاه‌های مختلف برای ورود مطالب آنها به کتاب‌های درسی وجود دارد، واکنش سازمان در این خصوص چیست؟»، اظهار داشت: کتاب درسی صفحه نیازمندی روزنامه‌ها نیست.

وی افزود: کتاب‌های درسی تابلوی اعلانات نیستند که هر مطلبی را روی آن نصب کنیم زیرا کتاب درسی نشان علمی و فرهنگی یک ملت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: اگر بخواهند بگویند ایران در سال‌های آینده چه فرهنگی خواهد داشت، آن را در کتاب‌های درسی جستجو می‌کنند و اگر کتاب‌ها را ورق بزنند متوجه می‌شوند شرایط چگونه است.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه درخواست‌های زیادی برای گنجاندن مطالب در کتاب‌های درسی داریم، خاطرنشان کرد: در این باره ما گشاده‌دست نیستیم اما با آنها همکاری می‌کنیم و اینکه هرکسی یک خط بنویسد نمی‌توانیم آنها را در کتاب بیاوریم و الگوی ما برنامه درسی ملی است.

وی افزود: در این‌باره باید به مراتبی از حیات طیبه دست پیدا کنیم و مطالب باید مبتنی بر شکوفایی فطرت باشد و اگر اینگونه نباشد نمی‌توانیم آن مطالب را بیاوریم.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: 5 عنصر تفکر، ایمان، عمل، علم و اخلاق در موضوع کتاب‌های درسی مورد اهمیت است و اگر به افزودن رفتارهای اخلاقی دانش‌آموزان کمک نکند موضوع بحث ما نیست و ما دنبال این هستیم تفکر و خلاقیت را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: مطالب درج شده در کتاب‌های درسی باید چهار عنصر ارتباط با خدا، ارتباط با خود، ارتباط با دیگران و خلقت و آفرینش را توسعه دهد و در نهایت به شایستگی‌ها منجر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: ما به هر دانشی نمی‌توانیم بپردازیم و علمی که به انسان سود نرساند فقط وقت آدم را می‌گیرد.

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 250 تا 260 خواسته برای درج مطالب در کتاب‌های درسی، به ما مراجعه شده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم برای هر کدام از این درخواست‌ها کاری انجام دهیم باید کتاب‌های 250 صفحه‌ای برای همه آنها تولید کنیم.

وی افزود: هر مطلبی که در این 11 حوزه یادگیری باشد که به آن اشاره کردم می‌توانیم به آن بپردازیم و در عین حال اولویت بندی و متناسب بودن با گروه خاص دانش‌آموزان رعایت می‌شود.

* وجود حقوق شهروندی در کتاب پایه هفتم

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا حقوق شهروندی و آموزش به دانش‌آموزان در کتب سال تحصیلی جدید وجود دارد؟»، اظهار داشت: بعضی از مطالبی که بزرگان می‌گویند باید در کتاب‌های درسی گنجانده شود به این معنا است که آن چیزی که وجود دارد باید تقویت شود.

وی افزود: حقوق شهروندی به معنای حقوق اساسی ملت است که آن را از پایه هفتم آغاز کردیم و در همان موقع که رئیس جمهور این موضوع را عنوان کرد در کتاب مطالعات اجتماعی پایه هفتم گنجانده شده است؛ همچنین در پایه سوم ابتدایی هم درباره حق تکلیف مطالبی گنجانده شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به اینکه در همان 5 ساعت درس ادبیات فارسی، زنگ انشاء و گفت‌وگو را هم داریم، خاطرنشان کرد: امروز روش تلفیقی در آموزش‌ها وجود دارد و یک درس را به شکل یک مجموعه می‌نویسیم تا به تمام مطالب بپردازد و آنچه که تأکید شده، در کتاب‌های درسی وجود دارد اما بیشتر خواهد شد.

* درخواست ورود پیشگیری از جرم در کتاب‌های درسی

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش گفت: قوه قضائیه، اداره آگاهی و ناجا نسبت به پیشگیری از جرم در کتاب‌های درسی تأکید دارند تا کاری انجام شود.

وی با اشاره به توجه حیات وحش در کتاب‌های درسی، بیان داشت: در زیست‌شناسی دوره دبیرستان، استان‌های مازندران، گلستان و سمنان که محل حیات وحش هستند موضوع حیات وحش گنجانده شده و سمندر لرستان نیز به کتاب‌های درسی اضافه شده است.

* مقابله با جریانات فکری تکفیری به مدارس

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در پاسخ به این پرسش که «برای مقابله با ورود جریان‌های تکفیری به داخل مدارس چه کاری انجام می‌دهید؟»، خاطرنشان کرد: باید بنیان‌های فکری را تقویت کرد زیرا آنها عمدتاً هجمه‌های فکری را تسخیر می‌کنند که در این‌باره باید بنیان‌های فکری دانش‌آموزان را تقویت کرد و به آنها گفت که اسلام با صلح همراه است.

وی افزود: باید مراقبت کنیم که این تفرقه‌اندازی‌ها در حوزه فکری دانش‌آموزان ورود نکند؛ در کتاب‌های درسی در قالب موضوعات فرهنگی، این موضوعات را آموزش می‌دهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه آموزش و پرورش در حوزه کتاب‌های درسی ورود می‌کند، خاطرنشان کرد: دیگر دستگاه‌ها در این باره کارهای تحقیقاتی انجام داده‌اند که در این باره حوزه معاونت پرورشی آموزش و پرورش فعال است تا رگه‌های این جریان‌ها را شناسایی کند و جلوی نفوذ را بگیرد.

وی افزود: اگر نیاز به برنامه درسی باشد ما آمادگی داریم اما باید مبانی اصیل اسلامی را مطرح کنیم تا دانش‌آموزان چهره اصیل اسلام را بشناسند، اسلامی که ما تفسیر می‌کنیم امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری تبیین می‌کند و آن اسلام ناب محمدی است.

* مقابله با خرافه در کتاب‌های درسی

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه می‌خواهیم با خرافه‌های برونی در کتاب‌های درسی مقابله کنیم، گفت: به عنوان مثال قمه زنی در کتاب‌های درسی نیست زیرا نه گفته‌ایم قمه بزنید و نه گفته ایم قمه نزنید؛ اما می‌گوییم در اسلام ضرر زدن به خود جایز و درست نیست.

* مخالف کتاب‌های کمک آموزشی غیر استاندارد هستیم

وی در پاسخ به این پرسش که «پیش‌نویس کتاب‌های درس جدید روی پرتال سازمان پژوهش قرار گرفته است و آیا باعث سوء استفاده تولید کتاب‌های کمک‌ آموزشی نمی‌شود»، گفت: یک کار خوب را انجام دادیم تا تمام معلمان به این پیش‌نویس دسترسی داشته باشند و نظرات خود را اعلام کنند.

وی افزود: ما با تولید کتاب‌های کمک‌آموزشی غیر استاندارد موافق نیستیم یعنی از ناشرانی که کتاب‌های خوب تولید می‌کنند، تقدیر می‌کنیم و اگر کتاب خوبی تولید نکنند جلوی آن را می‌گیریم ضمن اینکه پیش‌نویس به معنای کتاب کامل نیست.

* آموزش‌ها در کتاب‌های درسی به زبان فارسی است

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان در پاسخ به این پرسش که «برای جلوگیری از فراموش نشدن فرهنگ بومی در کشور چه کاری در دست دارید؟»، اظهار داشت: در جمهوری اسلامی قانون برای فرهنگ اقوام حدود معرفی کرده است و در همین‌باره شبکه‌های محلی، مطبوعات و سایت‌هایی در استان‌ها به زبان محلی وجود دارد.

وی افزود: ادبیات‌ها را در کتاب استان‌شناسی داریم و این کتاب جغرافیای انسانی و فرهنگی است که در آنها بعضی از ادبیات محلی را معرفی کردیم.

وی ادامه داد: اما اینکه بعضی گفته‌اند آموزش به زبان بومی باشد، قانون نگفته است و آموزش باید به زبان فارسی باشد و باید هویت یکپارچه ما حفظ شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان پیشنهادی در این باره مطرح کرد و گفت: اعتقاد دارم آموزش با فرهنگ اقوام با یک سرمایه ملی می‌تواند قابل طرح باشد؛ بسته‌ای از ادبیات و اقوام ایران را تولید کنیم و هرکسی که علاقه‌مند است از آنها استفاده کند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها