امروز : جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 24
۱۹:۳۴
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 91715
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۶:۱۶
تعداد بازدید: 203
به گزارش خبرنگار فارس، مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» که اثری تکان دهنده درباره وضعیت گروهی از عناصر جداشده از گروهک منافقین است امروز مجددا ...

به گزارش خبرنگار فارس، مستند «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» که اثری تکان دهنده درباره وضعیت گروهی از عناصر جداشده از گروهک منافقین است امروز مجددا ساعت 15.40 از شبکه سوم سیما پخش می‌شود. این مستند شب گذشته از شبکه اول سیما پخش شد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.

«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» عنوان مستندی است به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس و تهیه‌کنندگی محمد شکیبانیا که روایتگر بخشی از زندگی پدری است که خواهان نجات فرزندانش از کمپ اشرف، پایگاه سازمان مجاهدین خلق در عراق بوده است. سوژه منحصر به فرد باعث شد این اثردر جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فجر مورد استقبال زیاد مردم قرار بگیرد.

فیلم درباره یکی از سیاسی‌ترین موضوعات ایران معاصر یعنی مساله سازمان مجاهدین خلق است، ولی چنانچه کارگردان آن٬ مرتضی پایه‌شناس می‌گوید این اثر به دنبال بیان حرف‌های سیاسی نیست. «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» به یکی از ایدئولوژیک‌ترین سازمان های ایران معاصر می‌پردازد ولی اساسا تلاش می‌کند به موضوع٬ فراتر از ایدئولوژی نگاه کند. پایه‌شناس به عبور فیلم از برخی از خط قرمز‌های رایج در رسانه‌های تصویری ایران اشاره می‌کند تاکید می‌کند که فیلم او روایتگر یک دعوا یا بازی سیاسی نیست. مضمون مورد توجه او در این فیلم خانواده است و فیلم او روایتگر تلاش یک پدر برای جمع کردن دوباره خانواده‌ای است که به واسطه یک سازمان متلاشی شده است.

«فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه» داستان زندگی مصطفی محمدی،‌ مردی است که پس از اعدام یکی از بستگان همسرش٬ در دهه هفتاد از ایران خارج می‌شود. او برای سهولت پروسه پناهندگی٬ کیس هواداری سازمان مجاهدین خلق را انتخاب می‌کند و از آن پس٬ به دلیلی دینی که به سازمان احساس می‌کند٬ در کشور کانادا به عنوان یکی از هواداران سازمان مجاهدین خلق فعالیت می‌کند. اما مشکل از جایی آغاز می‌شود که سازمان مجاهدین خلق،‌ سمیه دختر او را برای یک بازدید سه هفته‌ای به عراق دعوت می‌کند. سه هفته‌ای که هنوز پایان نیافته است و سمیه هرگز به آغوش خانواده باز نمی‌گردد. داستان به این ختم نمی‌شود و محمد،‌ پسر دیگر مصطفی محمدی نیز برای بازگرداندن خواهرش سمیه٬ به عراق می‌رود‌ ولی او نیز در پادگان اشرف ماندگار می‌شود.

عمده فیلم، مربوط به صحنه‌هایی است که مصطفی محمدی از تلاش‌هایش برای بازگرداندن دو فرزندش به آغوش خانواده ضبط کرده است. تصاویری که با دوربین غیر حرفه‌ای ضبط شده و شاید از این رو بود که یکی از حاضران در جلسه پرسش و پاسخ٬ از دلیل استفاده بیش از اندازه٬ از پلان‌هایی که در آنها حرکت دوربین وجود دارد٬ در یک سوم اول فیلم می‌پرسد. پایه شناس پاسخ می‌دهد که دلیل لرزش‌های دوربین در بخش‌های اولیه فیلم،‌ قراردادی است که کارگردان با مخاطب می‌بندد. درواقع این تصاویر به عمد اینگونه ضبط شده‌اند که چشم مخاطب را عادت دهد که قرار است فیلمی ببیند که در آن لرزش دوربین زیاد است.

محمد شکیبانیا، تهیه‌کننده فیلم نیز درباره مخاطبان فیلم می‌گوید: مخاطب فیلم جوانان زیر سی سالی هستند که از سازمان مجاهدین خلق تنها یک اسم شنیده‌اند و نمی‌دانند این اسم به چه پدیده‌ای اطلاق می‌شود. او به این مسئله اشاره می‌کند که مسئولینی که سازمان مجاهدین خلق را عامل وقایع پس از انتخابات سال ۸۸ ایران ذکر کردند٬ نمی‌دانند که تا چه اندازه به نفع این سازمان عمل کردند و موجب شدند تصویری به شدت اشتباه از این سازمان شکل بگیرد. شکیبانیا معتقد است که یک بخش از مخاطبان این فیلم جوانانی هستند که ممکن است انتقاداتی از وضعیت کشور داشته باشند و در دام این سازمان بیفتند.
انتهای پیام/و
برچسب ها:
آخرین اخبار