امروز : دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 30
۰۲:۳۲
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 91787
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 22
نامدار عبداللهیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به ...

نامدار عبداللهیان، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس و در پاسخ به این پرسش که «به لحاظ آگاهی بخشی چه فعالیتی برای شناسایی دانش‌آموزان معلول در جامعه انجام شده است؟»، اظهار داشت: اگر به تاریخ رجوع کنیم می‌توان نوع نگاه به آموزش و پرورش استثنایی و معلولیت‌ها را در سه بُعد زمانی تقسیم‌بندی کرد.

وی با بیان اینکه خیلی سالها پیش، معلول را به عنوان فردی که ارواح خبیثه به او رسوخ کرده می‌دانستند، خاطرنشان کرد: کم کم با پیشرفتهای انجام شده جامعه بشری به این سمت و سو رفت که این دسته از افراد جزء سرمایه‌های آن جامعه محسوب می‌شوند و پس از آن، بیش از اندازه با نگاه ترحم‌آمیز به این دانش‌آموزان نگاه شد که یک آسیب جدی به آنها وارد کرد.

عبداللهیان افزود: در قرن بیستم به بعد با بلوغ بشریت به این نتیجه رسیدند که باید بسترهایی برای این کودکان و دانش‌آموزان استثنایی فراهم شود و آنها را به عنوان گروهی از دانش‌آموزان شناخته و می‌توانند از ظرفیت‌های آنها استفاده کرد.

*برگزاری نمایشگاه دائمی از توانمندی‌های دانش‌آموزان استثنایی

معاون وزیر آموزش و پرورش به فعالیت خود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای تغییر نگاه نسبت به دانش آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و ادامه داد: نخستین چیزی که به ذهن رسید این بود که نمایشگاهی دائمی از توانمندی این دانش‌آموزان در مدارس خودمان دایر کنیم؛ در مدارس متوسطه حرفه‌ای استثنایی، آثاری از این دانش‌آموزان می‌بینید که هیچ گاه باور نمی‌کنید این آثار زایده افکار این دانش‌آموزان است.

وی افزود: برای دانش‌آموزان کم توان ذهنی در طول سال 18 رشته را تعریف کرده‌ایم تا در گروه‌های مختلف مهارت‌هایی را کسب کنند؛ قالی‌بافی، کشت گیاهان آپارتمانی، خیاطی و غیره را یاد می‌گیرند و این موضوع در قالب کارورزی و مهارتهای حرفه‌ای آنها آموزش داده می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یک پودمان را برای دانش‌آموزان استثنایی تعریف کردیم، تصریح کرد: با این فرایند پودمان، دانش‌آموزان اگر هر مرحله‌ای از مهارت را یاد بگیرند، به آنها گواهینامه می‌دهیم؛ این گواهینامه را با سازمان فنی و حرفه‌ای هماهنگ کرده‌ایم و معتبر است و می‌توانند در کارگاه‌ها هم فعالیت کنند.

*پذیرش 80 دانش‌آموز استثنایی در کنکور با رتبه کمتر از هزار

عبداللهیان با اشاره به پذیرش دانش‌آموزان استثنایی در کنکور، اظهار داشت: خیلی از دانش‌آموزان استثنایی در کنکور پذیرفته شده‌اند و برای نخستین بار برای آنها جشن گرفتیم؛ آنهایی که رتبه‌های خوبی داشتند بالغ بر 80 نفر در سطح کشور بودند که رتبه‌های زیر هزار بودند و رتبه‌های تک رقمی هم داریم؛ اینها افرادی بودند که در رقابت با دانش‌آموزان عادی این رتبه را کسب کردند.

وی با بیان اینکه پذیرفته شدن دانش‌آموزان استثنایی در مدارس استعدادهای درخشان خودمان از دیگر برنامه‌های اجرایی است، گفت: درصدی از این دانش‌آموزان در مدارس استعدادهای درخشان مشغول به تحصیل هستند؛ بیشتر گروه جسمی و حرکتی هستند؛ این چند وقت هم در این مرکز و هم در مراکز آموزش عالی، سمپاد و نمونه دولتی پذیرش خوبی داشتند؛ این باعث شده است دیدگاه‌ها نسبت به دانش‌آموزان استثنایی تغییر کند و آنها را جزء سرمایه ملی محسوب می‌کنند.

*تحصیل 35 هزار دانش‌آموز استثنایی در آموزش تلفیقی فراگیر

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به موضوع بحث تلفیقی فراگیر برای دانش‌آموزان استثنایی، خاطرنشان کرد: کار را با دانش‌آموزانی که مرزی هستند، دانش‌آموزانی که بهره هوشی تقریباً قابل قبولی دارند و می‌توانند در کلاس دانش‌آموزان عادی تحصیل کنند، شروع کردیم؛ امروزه 35 هزار نفر از دانش‌آموزان ما در بحث تلفیقی و فراگیر مشغول تحصیل هستند و این در تغییر دیدگاه‌ها بسیار موثر بوده است.

وی تصریح کرد: تمرین مهارت کنار آمدن با یکدیگر هم از دیگر برنامه‌هایی بود که برای دانش‌آموزان استثنایی انجام شد و امسال هم برای این موضوع وزیر آموزش و پرورش بر کیفیت بخشی فعالیت‌های آموزش و پرورش استثنایی دستور داد تا اعتبار ویژه‌ای برای این بخش اختصاص یابد.

*تسهیلات ویژه برای معلمان آموزشی تلفیقی فراگیر/اجرای بخشنامه از اول مهر

عبداللهیان با اشاره به دانش‌آموزان تلفیقی فراگیر استثنایی خاطرنشان کرد: برای این دانش‌آموزان باید یک رابط تلفیقی در نظر گرفت و یک مدرسه پشتیبان داشته باشند که این مدرسه قطعاً باید از مدارس استثنایی باشد که بتواند از لحاظ علمی و مهارت‌های معلمی و ارتباط با دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به آن معلمی که این دانش‌آموز استثنایی را پذیرفته است حمایت‌های خوبی انجام شود که برای این معلمان تسهیلات ویژه‌ای در بخشنامه دیده‌ایم که قطعاً از اول مهر اجرایی می‌شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار