امروز : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 21
۰۲:۰۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 92167
تاریخ انتشار: ۸ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۳۴
تعداد بازدید: 22
مصطفی امیدی دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس ...

مصطفی امیدی دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با اعلام خبر راه‌اندازی این سامانه اظهار داشت: بزودی سامانه جامع انتخاب، خرید و توزیع کتاب وزارت ارشاد راه‌اندازی می‌شود.

به گفته امیدی، در حال حاضر بخش خرید و انتخاب در سامانه فعال است، اما این بخش بزودی تکمیل شده و سامانه جامع «انتخاب، خرید و توزیع کتاب» در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با بیان اینکه این سامانه تحت وب خواهد بود و افراد مرتبط با این شبکه می‌توانند به سامانه ورود کرده و از امکانات آن بهره‌مند شوند، توضیح داد: هدف از ایجاد این سامانه تسریع، تسهیل و تصحیح روش‌هاست، تا اولا به امور سرعت بخشیم و روند را آسان کنیم و بخشی از مراحل که قابل حذف هستند را حذف کنیم.

وی در توضیح بیشتر ابراز داشت: در حال حاضر حواله‌ ناشران به شکل کاغذی صادر می‌شود، اما با راه‌اندازی «سامانه جامع انتخاب، خرید و توزیع کتاب» و اتصال بخش‌های خرید انتخاب و توزیع، دیگر نیازی به صدور حواله کاغذی نخواهد بود، بدین سبب «سامانه جامع انتخاب، خرید و توزیع کتاب» مصوبات هیات انتخاب و خرید کتاب را در صورت نهایی شدن منتشر می‌کند و در معرض دید عموم قرار می‌دهد.

امیدی بیان کرد: اینکه عنوان می‌شود حواله به ناشران به شکل کاغذی صادر نمی‌شود، شاید این سوال را پیش آورد که مراتب به چه شکل گزارش می‌شود، نکته اینجاست که بخش مالی که نیازمند اسناد کاغذی هستند و تحویل کتاب را برعهده دارند گزارش‌ کتاب‌های برایشان به شکل دوره‌ای، هفتگی و یا ماهانه تحویل و امضای مسئول امور مالی در ذیل آن درج می‌شود.

دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این سامانه، یکی از مراحل یعنی صدور حواله حذف می‌شود، گفت: البته در راستای تسهیل برخی موارد اضافی نیز حذف خواهد شد و مصوبات مستقیم در سامانه معاونت فرهنگی درج شده و قابل مشاهده است و امکان مراجعه مستقیم به انبار فراهم می‌شود، اما ابتدا ناشران باید مطمئن شوند که کتاب خریداری شده است.

این مسئول بخش خرید کتاب ارشاد با بیان این مطلب که در حال حاضر ناشران با مراجعه به ارشاد حواله کاغذی دریافت می‌کنند، اضافه کرد: ناشران با دریافت این حواله به انبار مراجعه می‌کنند و کتاب تحویل می‌شود، اما هنگامی که تمام مراحل به شبکه متصل شود یعنی بخش مالی، انبار و واحدهای مرتبط در شبکه‌ متصل شود دیگر نیاز به حواله کاغذی برای ناشران وجود ندارد. از این رو مصوبات مستقیما به انبار ابلاغ می‌شود، انبار کتاب ناشران را تحویل می‌گیرد.

امیدی گفت: کلیه کتاب‌های چاپ اول پس از اعلام وصول در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی ارشاد (اداره کتاب) یا ادارات کل ارشاد یک نسخه از آن به هیات انتخاب و خرید کتاب تحویل داده می‌شود، این روند در حال حاضر وجود دارد، یک نسخه از تمام کتاب‌های چاپ اول بدون استثناء به هیات خرید کتاب داده می‌شود، در هیات مطرح و در صورت مشخص شدن تعداد خرید، در صورت جلسه هیات خرید کتاب درج می‌شود و پس از امضای اعضا و تایید معاون فرهنگی در مرحله نهایی، در سامانه اینترنتی معاونت درج می‌شود.
 
* تغییر مهم انتخاب در خرید کتاب
 
دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد به تغییر دوم هم اشاره کرد و پیرامون انتخاب کتاب‌ها توضیح داد: تغییر دوم در موضوع انتخاب کتاب است؛ پیشنهادهایی دریافت کرده‌ایم تا علاوه بر نظر اعضای هیات خرید کتاب، از نظرات کارشناسی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در همه استان‌ها استفاده کنیم. اکنون در حال طراحی مراحل کار هستیم تا انتخاب کتاب امتیازی باشد.

این مقام مسئول بیان کرد: انتخاب کتاب به شکل امتیازی خواهد بود، یک امتیاز از سوی کارشناسان دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، امتیازی از سوی اعضای هیات خرید کتاب، امتیازی از سوی ادارات کل استان‌ها داده می‌شود. تمام این امتیازات در خرید کتاب لحاظ خواهد شد. بر این اساس کتاب‌های تخصصی، عمومی، پرمخاطب، کم مخاطب شناسایی می‌شود ما حتی در روند انتخاب کل استان‌ها را مشارکت داده‌ایم.

دبیر هیات انتخاب و خرید کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد درباره سرعت اعمال این موضوع عنوان کرد: این روند چون در فضای مجازی صورت می‌گیرد و تخصصی است به هر یک از ادارات کل استان‌ها و یا کارشناسان یک نام کاربری و گذر واژه اعلام می‌شود تا بر اساس آن ایشان دسترسی برای امتیاز داشته باشند، البته امتیازات هم سقفی دارد. اما هنوز قطعی نشده و باید میزان نسبت برآورد شود. در نهایت با توجه به مجموع امتیازات و ملاحظاتی که در بالا عنوان شد، کتاب نهایی می‌شود.

به گفته امیدی، با حذف برخی مراحل قابل حذف، سرعت کار بالا می‌رود، البته به لحاظ توزیع هم در بخش کتاب امکانی فراهم شده تا همه افرادی که دسترسی دارند برای درخواست کتاب بتوانند در سامانه‌ای که در دسترس دارند با گذرواژه و کلمه کاربری کتاب را از موجودی انبار انتخاب کنند.

وی گفت: در سامانه مشخصات شناسنامه‌ای کتاب درج می‌شود، اما برای اینکه انتخاب را با دقت زیاد انجام دهیم و به ناشران کمک کنیم، برای همه ناشران فرصت برابر در نظر گرفته و در سامانه قابل مشاهده خواهد بود، آن اینکه ناشران می‌توانند کتاب‌هایشان را در 150 کلمه معرفی کنند، در این مرحله اگر ناشر دقت زیادی داشته باشد مطمئنا در انتخاب کتاب برای خرید و توزیع موثر خواهد بود.

وی در خاتمه افزود: ورود مشخصات کتاب به صورت مکانیزه و با استفاده از اسکنر و بارکد خواهد بود، این مهم به بخش ورود اطلاعات سرعت می‌بخشد. امیدواریم با راه‌اندازی این سامانه رضایت ناشران و گیرندگان کتاب را در سراسر کشور فراهم کنیم.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها