امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۹:۵۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 92670
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 41
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «هیدگر و گشایش راه تفکر آینده» در سال 1393، در 126صفحه و به شمارگان 1100 نسخه از سوی  ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، کتاب «هیدگر و گشایش راه تفکر آینده» در سال 1393، در 126صفحه و به شمارگان 1100 نسخه از سوی  نشر نقش جهان منتشر شده است.

کتاب مذکور با این عبارت آغاز می‌شود: کارل یاسپرس در زندگینامه فلسفی خود در فصل هیدگر نوشته است: «روزی مستخدم دانشگاه نامه خادمه‌ای از فرانکفورت را آورد و گفت: «این شخص می‌خواهد بداند که کمتر از هیچ چیست؟» نامه پر از غلط املایی و دستوری بود و از بیم و نگرانی نویسنده حکایت می‌کرد.

نویسنده از دانشمندان می‌پرسید که آیا (پس از این دنیا، پس از این زندگی) به راستی هیچ چیز وجود ندارد؟ نامه‌ای بود التماس آمیز و ناشی از ترس که احتمالاً در حال شروع بیماری اسکیزوفرنی یا روان‌گسیختگی و آشکارا با اندیشه مرگ، ولی با جملات فشرده و اصطلاحات کلی و غیر عادی نوشته شده بود. نامه را به هیدگر که مهمان ما بود نشان دادم. هیچ یک از همکارانم ممکن نبود چنین نامه‌ای را مانند او جدی تلقی کنند».

«چرا باید یک متفکر نامه یک عامی بیمار را جدی تلقی کند؟ و چرا چنانکه از سخن یاسپرس برمی‌آید دیگر همکاران او، یعنی استادان فلسفه به چنین نامه‌هایی اعتنا نمی‌کرده‌اند. استادان معمولاً به مسائل و مباحث مهم فلسفه اشتغال دارند، اما متفکران که پروای آینده دارند و همواره چشم به  راهند و در انتظار به سر می‌برند، به دنبال نشانه می‌گردند.
 



یاسپرس گفته است که او و هیدگر اتفاق نظر داشته‌اند که «سخن طنزآمیز مستخدم دانشگاه نماد بی‌خبری و بی‌پروایی مردم دنیاست»، ولی شاید هم این سخنان را بتوان نشانه پروا و حتی بحران دانست، مع ذلک اگر فیلسوف در جای دیگر و در نظایر سخن آن شخص عامی، آثار بحران ندیده بود، برایش چه اهمیت داشت که یک آدم بی‌سواد یا کم‌سواد چه می‌گوید و کنجکاوِ چیست».

فیلسوف به پرسش‌هایی که از سر کنجکاوی برخاسته، کاری ندارد، اما وقتی منتظر است که حادثه مهمی روی دهد به همه چیز با نگاه دیگر می‌نگرد. هیدگر از آن رو به نامه مزبور توجه کرد که در آن نشانی از پیشامد بزرگ عصر که اثرش در همه‌جا ظاهر می‌شد، می‌دید و آن «نیست‌انگاری» بود.

در این نوشته به بحث نیست‌انگاری پرداخته نشده است زیرا فهم نیست‌انگاری موقوف به طراحی مقدمات بسیار است. اصولاً مباحث فلسفه معاصر و بخصوص هیدگر دشواری‌های بسیار دارد. این مختصر شاید راهی باشد برای آشنایی با هیدگر.

کتاب حاضر به اهتمام سیدابراهیم اشک‌شیرین فراهم آمده تا به آنچه رضا داوری ‌اردکانی در کتاب‌ها و مقالات مختلف درباره هیدگر اندیشیده و نوشته است در یک دفتر جمع آید و مراجعه به آن سهل و آسان‌تر باشد.

این کتاب شامل مقاله‌ای با عنوان «هیدگر و گشایش راه تفکر آینده» و گفتگویی با عنوان «وجود در نظر هیدگر» است و در بخش سوم کتاب مقاله «فلسفه چیست» اثر هیدگر که توسط رضا داوری‌اردکانی ترجمه شده، به چاپ رسیده است. در پایان کتاب نیز فهرست اصطلاحات و تعابیر خاص آمده است.
 
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار