امروز : شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 2
۰۳:۱۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 9291
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۴۶
تعداد بازدید: 171
به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، سیدجواد شوشتری رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران چندی پیش در مراسم آغاز به کار پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی ...

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی فارس، سیدجواد شوشتری رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران چندی پیش در مراسم آغاز به کار پنجمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران از برگزاری دومین جشنواره هنر محیطی در تابستان امسال خبر داد و گفت:‌ دومین جشنواره هنر محیطی را به صورت بین‌المللی برگزار خواهیم کرد.
 



اولین جشنواره هنر محیطی در ابعاد ملی اسفندماه سال ۹۱ به دبیری احمد نادعلیان برگزار شد.
او در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره تجربه برگزاری اولین جشنواره هنر محیطی که از سوی سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار شد گفت:‌ اولین جشنواره هنر محیطی با وجود کاستی‌هایش، نکات مثبت بسیاری داشت از جمله موفقیت در برپایی نمایشگاه آثار محیطی در ایستگاه‌های مترو و قطارها که پنجره‌ای را پیش روی مخاطب عام می‌گشود که هنر در طبیعت و محیط چگونه اتفاق می‌افتد.
وی افزود: برای هنرمندان محیطی نیز برای نخستین بار بود که آثارشان در معرض نمایش عموم مردم قرار می‌گرفت و برای اولین بار آثارشان را در محیط شهری و ازدحام مردم تجربه می‌کردند،‌مردم نیز اولین بار هنر محیطی را در فضای رسمی شهر می‌دیدند.
نادعلیان درباره امکان اجرای آثار محیطی در فضای شهری هم گفت: آن چه به عنوان هنر محیطی اجرا شده است می‌توان مورد بررسی قرار داد که کدام کاربرد استفاده در محیط شهری در مقیاس شهر را دارد.
نادعلیان با بیان این که بسیاری از آثار محیطی با عناوین مختلف دیگری در سطح شهر تهران دیده می‌شود گفت: بسیاری از چیدمان‌هایی که در سطح شهر اجرا شده است در قالب هنر محیطی است و همچنین بسیاری از این آثار با عنوان آثار حجمی و مجسمه در سطح شهر نصب شده است. اما این آثار را گروهی که تجربه لازم را در این زمینه ندارند با استفاده از بودجه‌های دیگری انجام می‌دهند که لازم است این بخش از آثار هنری نیز با استفاده از کارشناسان خاص خود انجام شود.
 



این هنرمند محیطی با اشاره به عدم رعایت قانون کپی رایت در استفاده از آثار محیطی و چیدمان‌های شهری گفت: سازمان زیباسازی تصمیم دارد که این موضوع را نهادینه کند و از کپی شدن آثار هنرمندان محیطی در نقاط مختلف کشور که در حال تبدیل شدن به عرف است، جلوگیری کند.
این استاد دانشگاه هنر با اشاره به نا آشنا بودن مخاطب شهری با هنر محیطی گفت: نا آشنایی مخاطب عام با هنر محیطی و  تکنیک‌های مختلفی که در خلق این آثار به کار گرفته می‌شود از نظر اقتصادی و برآورد هزینه‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند و همین نکات باعث شد که برخی از آثار اولین جشنواره هنر محیطی به طور ناقص و برخی کامل اجرا شود، برخی از آثار، کاربردی در مقیاس شهری نداشتند و برخی دیگر نیز به مجسمه نزدیک بود.
او اولین جشنواره هنر محیطی را تجربه خوبی دانست و گفت: به عنوان اولین تجربه جشنواره خوبی بود و این تجربه‌ها باید برای برگزاری دوره‌های بعدی این جشنواره به کار گرفته شود.
وی به لزوم دایر شدن دبیرخانه دائمی برای تداوم این جشنواره تأکید کرد و گفت: این جشنواره نیز باید گروه خاص خود را در کنار شورای نقاشی دیواری و شورای حجم در سازمان زیباسازی داشته باشد و گروهی کارشناس به طور رسمی به آن بپردازند.
نادعلیان برگزاری دومین دوره این جشنواره را به صورت بین المللی امکان پذیر دانست و گفت: برگزاری جشنواره های متمرکز با دعوت از هنرمندان بین المللی امکان پذیر است و به بالندگی آن کمک می کند اما باید از هم‌اکنون برای دبیرخانه دائمی آن، مشخص شدن دبیر، انتشار فراخوان و دعوت از هنرمندان خارجی اقدام کرد تا بتوان برای تابستان این جشنواره را با توجه به تجارب سال قبل و با زیرساخت‌های درست برگزار کرد.

نادعلیان که به طور خصوصی برگزاری جشنواره‌ای را با عنوان هنر محیطی بر عهده دارد از برگزاری چهل و سومین جشنواره هنر محیطی در پلور خبر داد و گفت: هفته قبل چهل ودومین جشنواره هنر محیطی را در یاسوج برگزار کردیم و اواخر تیرماه و اوایل مردادماه سال جاری نیز چهل و سومین جشنواره هنر محیطی را در منطقه پلور برگزار خواهیم کرد.
انتهای پیام/
 
 
برچسب ها:
آخرین اخبار