امروز : چهارشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۶ - 2017 August 23
۱۰:۴۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 92988
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۲۶
تعداد بازدید: 12
سید‌مسعود نصر آزادانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره تولید ریل ملی و قرارداد اخیر وزارت راه و ...

سید‌مسعود نصر آزادانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره تولید ریل ملی و قرارداد اخیر وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ذوب آهن در این باره اظهار داشت: کشور ایران به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی برای توسعه اقتصادی، اجتماعی و به طور کلی فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه در همه نقاط، نیازمند توسعه حمل و نقل است.

وی بیان کرد: در توسعه حمل و نقل، به دلیل پراکندگی شهرهای مهم بهترین گزینه مثل تمام کشورهای دنیا، توسعه حمل و نقل ریلی است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اضافه کرد: در نتیجه توسعه حمل و نقل ریلی در کشور ایران الزامی است که در هر دولت و با هر تفکر باید اجرایی شود بنابراین ناگزیر از توسعه حمل و نقل ریلی برای توسعه کشور هستیم.

نصر آزادانی افزود: با توجه به این الزامات، یکی از اهداف محوری دولت یازدهم توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی و به ویژه حمل و نقل ریلی است که ‌همه‌ مسئولان نظام و دولت‌مر‌دان نیز، توجه به این مدل حمل و نقلی را در دستور کار قرار داده‌اند و این مورد بسیار مشهود است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بیان کرد: در این عرصه یکی از گلوگاه‌های توسعه حمل و نقل ریلی «ریل» است؛ با وجود آنکه سابقه فعالیت 80 ساله راه‌آهن در کشور ما وجود دارد اما متاسفانه تاکنون عزم و اراده جدی برای تولید ریل در داخل کشور وجود نداشته است. البته به صورت پراکنده فعالیت‌هایی انجام شده است اما فعالیتی که منجر به یک خط تولید مستمر و قابل اعتماد باشد در کشور انجام نشد.

وی گفت: در حال حاضر با توجه به شرایط خاص تحریم و عدم توانایی دسترسی به برخی منابع در خارج از کشور، کشور را به این تصمیم و اراده سوق داد که تولید ریل در داخل کشور عملیاتی شود؛ در همین راستا در‌ هفته گذشته با حضور 3 وزیر کلیدی کابینه، تفاهمنامه‌ای به امضا رسید که تولید ریل ملی در داخل کشور به صورت جدی دنبال شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن افزود: در حال حاضر حدود 10 هزار کیلومتر خط آهن در دست ساخت داریم که 1500 کیلومتر از این رقم را می‌توان با تلاش و همت، آماده ریل‌گذاری کرد.

نصر آزادانی افزود: اجرای این مورد در تاریخ کشور بی‌سابقه خواهد بود و نیز رکورد قابل ملاحظه‌ای نسبت به سایر کشورها است که می‌توان با تامین ریل این 1500 کیلومتر را با توان متخصصان داخلی اجرایی کرد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن بیان کرد: مابقی پروژه‌های ریلی عمدتاً زیرسازی و ابنیه فنی است که توسط پیمانکاران داخل کشور قابل پیگیری و اجرا است اما تا زمانی که ریل وجود نداشته باشد این پروژه‌ها قابل بهره‌‌برداری نخواهد بود.

وی در خصوص ضمانت اجرایی درباره ‌تولید ریلی ملی در داخل کشور اظهار داشت: قطعاً در دولت‌های قبلی نیز تلاش‌هایی برای اجرای این مورد انجام شده است و این نشان از توجه دولت‌ها به تولید ریل ملی دارد؛ اما این دولت همانگونه که وعده داده است به دنبال توسعه زیرساخت‌های ریلی است.

نصر آزادانی یادآور شد: عزم و اراده دولت یازدهم در توسعه حمل و نقل ریلی جدی است و زمانی که این عزم وجود داشته باشد، اجزای دولت نظیر وزارت صنایع و معادن و وزارت راه و شهرسازی و بقیه ارگان‌ها خود را ملزم به رفع چالش‌ها در راستای توسعه این صنعت می‌دانند.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت: به هر حال شرکت ذوب آهن نیز قراردادی منعقد کرده و خط تولیدی ساخته است بنابراین قطعاً در عملیاتی کردن این پروژه مصمم خواهد بود؛ امیدواریم این مورد هرچه بهتر و زودتر عملیاتی شود.

به گزارش فارس هفته گذشته تفاهم‌نامه تولید ریلی ملی، بین وزیر راه و شهرسازی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان منعقد شد.

پیش از این نیز دو تفاهم‌نامه دیگر با همین موضوع تولید ریلی ملی در سال‌های 87 و 92، در دولت‌های نهم و دهم منعقد شده بود اما به مرحله عملیاتی نرسید که خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در این‌باره گزارشی با عنوان «امضای یک تفاهم‌نامه در 3 دولت»، منتشر کرد.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار