امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 4
۲۳:۳۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 9305
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ساعت ۱۵:۴۶
تعداد بازدید: 135
جمشید حقیقت شناس هنرمند نقاش و داور دومین دوسالانه دیوارنگاری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره آثار این دوره گفت: در این دوره ...

جمشید حقیقت شناس هنرمند نقاش و داور دومین دوسالانه دیوارنگاری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره آثار این دوره گفت: در این دوره تنها هنرمندانی که تمایل به شرکت داشتند،‌حضور یافتند و سازمان‌ها نیز به دلیل زمان کوتاه برگزاری این دوسالانه امکان حضور نیافتند اما در بخش طراحی آثار دیوارنگاری تهران، کارهای بسیار جالب و متفاوتی را شاهد بودیم از هنرمندانی که سالهاست در این زمینه فعالیت دارند.

وی با اشاره به آثار دوره قبل این دوسالانه گفت: برخلاف دوره قبل امسال رویکرد بهتری را از نظر جنبه هنری و اجرایی آثار ارائه شده مشاهده کردیم. 

حقیقت‌شناس گفت: در دوره قبل هنرمندان بیشتر به جنبه اجرایی آثارشان فکر می‌کردند و از ایده‌های منحصر به فرد هنری خبری نبود اما در این دوره هم ایده‌ها منحصر به فرد بود و هم جنبه اجرایی بهتری داشت.

حقیقت‌شناس درباره بخشی که با عنوان اجرای کارگاه (صنایع معماری تزیینی و سنتی در این دوسالانه اضافه شده است توضیح داد: در این بخش از صنعتگرانی دعوت شده است که در زمینه معماری سنتی فعالیت داشتند مثل کاشی‌کاران که در تاریخ فرهنگی و هنری ما نقش زیادی ایفاء کردند اما در هنر معاصر تقریباً فراموش شده‌اند.

وی ادامه داد:‌استفاده از این هنرمندان سنتی و صنعتگران برای راهیابی در طراحی جدید شهری پیشنهادی بود که در این دوسالانه مطرح شد تا هنرمندان جوان و امروز با این هنرمندان سنتی و شیوه کارشان بیشتر آشنا شوند.

حقیقت‌شناس درباره بخش دیگری از این دوسالانه که به ارائه پیشنهادهای جدید تکنولوژیک در طراحی شهری اختصاص دارد توضیح داد: در این بخش کسانی که با متریال و محصولات شیمیایی خاصی کار می‌کنند،‌ فضایی برای ارائه این تکنولوژی‌های جدید و کار با مواد جدید در اختیارشان بود تا علاقه‌مندان با این تکنیک‌ها نیز آشنا شوند.

این هنرمند نقاش درباره بخش آثار سه بعدی و تجربه استفاده از این آثار در سطح شهر تهران گفت: در بخش آثار سه بعدی نمایشگاهی از گزیده آثار سه بعدی اجرا شده در کشورهای مختلف جهان برپا شد و در بخش دیگری نیز حدود سه چهار هنرمندی که با این شیوه در کف خیابان به خلق آثارشان می‌پردازند، به این دوسالانه دعوت شدند تا در قالب ورک شاپ آثارشان را اجرا کردند.

حقیقت‌شناس درباره آثار این هنرمندان سه بعدی کار توضیح داد: این چند نفر چند سال است که به طور مستمر کار می‌کنند و توانسته‌اند راه تازه‌ای را در طراحی‌های هنری شهری باز کنند، البته کارشان نقاط ضعف و قوتی دارد اما جایش در دوسالانه بود و معتقدم باید به آنها توجه ویژه شود.

این هنرمند نقاش درباره بخش گرافیتی و استفاده از هنرمندان این حوزه در دوسالانه هم گفت:‌ هنرمندان فعال در حوزه گرافیتی را نمی‌توانستیم وارد این دوسالانه کنیم چون هنری آزاد و مردمی است که بهتر است این بخش از هنر وارد دوسالانه رسمی نشود.
او با اشاره به سفارشی شدن هنر گرافیتی و نتایج نامطلوب آن گفت: هنر گرافیتی وقتی به صورت سازماندهی شده درآید و سفارشی شود از شکل خودجوش بودن و ناب بودن خود خارج می‌شود و نتایج نامطلوبی خواهد داشت.
حقیقت‌شناس ویژگی‌های این هنر را اجرای سریع در فضاهای متروکه و زیرزمینی، بدون پشتوانه مالی و خودجوش عنوان کرد و گفت: سازماندهی شدن این هنر در هنر شهری نتیجه لازم را به دنبال نخواهد داشت.
او در بخش دیگری از سخنانش درباره نقاشی‌های دیواری انجام شده در ایران در مقایسه با نمونه‌های آن در کشورهای دیگر گفت: نقاشی دیواری در ایران با تعریفی که در دنیا از آن وجود دارد متفاوت است چرا که نقاشی‌های دیواری ایران بیشتر در بزرگراه‌ها و خیابان‌ها انجام می‌شود که حس خوشایندی را در هنگام عبور از این بزرگرا‌ه‌ها برای رانندگان ایجاد می‌کند بدون این که لزومی برای دیده شدن داشته باشد،  در حالی که در دیگر کشورها این نوع نقاشی‌ها روی نمای ساختمان‌ها کار می‌شود و دیده می‌شود.
وی افزود: این نوع نقاشی در ایران را می‌توان نقاشی راه‌ها و بزرگراه‌ها عنوان کرد که با نقاشی دیواری در دنیا تفاوت اساسی دارد.
حقیقت‌شناس با بیان این که این پدیده نقاشی بزرگراه‌ها در ایران پدیده جدیدی در دنیاست گفت: در هشت سال اخیر پدیده جدیدی را در زمینه نقاشی دیواری مطرح کرده‌ایم که همان نقاشی بزرگراههاست و این نکته خوب و جدیدی است که در هیچ جای دنیا دیده نشده است و فقط ایران به نقاشی در راه‌ها توجه کرده است.
او همچنین تأکید کرد: اگر از این نوع نقاشی مواظبت شود می‌تواند پیشنهاد ایران به دیگر کشورها باشد.
این هنرمند نقاش و داور دومین دوسالانه دیوارنگاری در ادامه درباره کیفیت نقاشی‌های دیواری سطح شهر تهران گفت:‌ پیشنهاد ما این است که به جای نقاشی کردن روی جداره ساختمان‌ها، این نقاشی‌ها روی نمای ساختمان‌ها کار شود و نقاشی دیواری به جایگاه اصلی خود بازگردد.
وی افزود: جداره ساختمان‌ها ممکن است با ساخت و ساز اطراف آن‌ها،‌نقاشی‌های روی آن را نیز مدفون کند و اگر روی نمای ساختمان نقاشی‌هایی شود که برگرفته از فرهنگ و سنت‌های قدیمی ایران است، جلوه تازه‌ای را به کوچه‌ها و خیابان‌ها خواهد داد.
او  با اشاره به ۲ ساله بودن این دوسالانه گفت: این دوسالانه تازه به دومین سال برگزاری خود رسیده است و با این روندی که در پیش گرفته است، در صورت تداوم، در سالهای آینده اتفاقات بزرگی در شهر تهران و بالتبع دیگر شهرهای ایران را شاهد خواهیم بود.
حقیقت‌شناس با بیان این که سازمان زیباسازی در عمر بیش از ۴۰ ساله خود تازه دو دوره است که این دوسالانه را برگزار می‌کند گفت:‌ این دوسالانه نقاط ضعف بسیاری هم دارد اما به هر حال رویدادی است که شروع شده وباید به رشد و پیشرفت آن فکر کرد چرا که این دوسالانه جشن بسیار بزرگی برای شهر تهران محسوب می‌شود.
به گزارش فارس، دومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران شامل چهار بخش، مسابقه و نمایشگاه طراحی برای دیوارنگاری شهر تهران، بخش مسابقه و اجرای کارگاه (صنایع معماری تزیینی و سنتی )، بخش کارگاهی و نمایشگاه مروری بر آثار گرافیتی و سه بعدی و بخش پژوهش وهمایش علمی – تخصصی است.
بخش مسابقه و نمایشگاه طراحی برای دیوارنگاری شهر تهران به دو صورت مروری بر آثار یک دهه اخیر و مسابقه طراحی برای دیوارنگاری های شهر تهران برگزار شده است و بیش از 150 اثر دیوارنگاری در گالری های چهار فصل خانه هنرمندان به نمایش در آمد.
در بخش کارگاهی، نمایشگاه مروری بر آثار گرافیتی در نظر گرفته شده است و بخش نقاشی سه بعدی نیز در دو شاخه نمایشگاهی وکارگاهی برگزار شد.
بخش پژوهش و همایش علمی- تخصصی دومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران نیز با هدف برخورداری از نظر کارشناسان و محققان برای تقویت بنیان علمی و نظری، آسیب‌شناسی و یافتن راهکارهای فنی، اجرایی، علمی و نظری در زمینه دیوارنگاری شهری برگزار شده است.
دومین دوسالانه دیوارنگاری شهر تهران 22  اردیبهشت ماه آغاز به کار کرده است و امروز  31 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران به کار خود خاتمه می‌دهد.
انتهای پیام/
 
برچسب ها:
آخرین اخبار