امروز : یکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 11
۰۶:۰۳
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 93544
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 44
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس/قم ـ علی زنگنه: «تصادف پراید و کامیون 3 کشته برجای گذاشت»، «تصادفات بلوار امام علی(ع) 21 کشته و زخمی بر ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس/قم ـ علی زنگنه: «تصادف پراید و کامیون 3 کشته برجای گذاشت»، «تصادفات بلوار امام علی(ع) 21 کشته و زخمی بر جای گذاشت»، « تصادف خونین اتوبان امام علی قم»؛ دیدن و شنیدن این خبرها شاید برای ما دیگر عادی باشد، چند روز یک بار شاهد این گونه تیترها بر روی خبرگزاری‌ها هستیم و بسیاری از ما بی‌تفاوت از کنار این خبرها می‌گذریم.

به علت مشکلات عدیده، میزان تصادفات رانندگی در ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی است و شنیدن این خبر که روزانه چندین نفر در تصادفات رانندگی در ایران فوت می‌کنند به یک امر بسیار عادی تبدیل شده است.

طبق آمارهای ارائه شده میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران از 18 هزار نفر در سال فراتر می‌رود و ایران جزو کشورهای رکورددار در این زمینه است، شهر قم نیز دستکمی از آمار کل کشور ندارد، طبق آمار ارائه شده از سوی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قم، در هفته گذشته 538 نفر در حوادث ترافیکی در استان قم آسیب دیدند که 11 نفر در محل حادثه جان سپردند.

این آمارها نشان می‌دهد که نه تنها در میزان تصادفات جاده‌ای بسیار بالا هستیم بلکه در امداد رسانی پس حادثه نیز نتوانسته‌ایم موفق عمل کنیم.

بعد از اینکه حادثه‌ای رخ می‌دهد همواره در روند کمک رسانی به حادثه دیدگان مشکلاتی پیش می‌آید، در زمان روی دادن حادثه سازمان‌های امدادی هر کدام به صورت جزیره‌ای وارد عمل شده و کار خود را انجام می‌دهند ولی به علت ناهماهنگی بین این ارگان‌ها همواره با وجود صرف هزینه و نیرو نتایج مطلوب و مورد نظر به دست نمی‌آید.

سال گذشته حادثه‌ای در اتوبان تهران ـ قم روی داد و پس از تصادف دو دستگاه اتوبوس و آتش گرفتن آن‌ها، 44 نفر از هموطنانمان در آتش سوختند.

 پس از این حادثه بود که مسئولین وزارت راه و شهرسازی و وزارت بهداشت تصمیم گرفتند که به صورت علمی این مشکل را بررسی کرده و راهکاری مناسب برای رفع آن ارائه کنند، در نتیجه حمیدرضا خانکه دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و کارولینسکای سوئد و رئیس دبیرخانه کارگروه بهداشت و درمان در حوادث، مأمور تحقیقات در این خصوص شد و پس از بررسی سیستم‌های امداد رسانی در 50 کشور به این نتیجه رسید که در کشور ما نیز باید مرکز اورژانس ملی (SOS) تشکیل شود.

در این سیستم تنها یک شماره امدادی به جای شماره‌های متعدد وجود دارد و هنگامی که حادثه دیده با این شماره تماس می‌گیرد به نزدیک‌ترین اپراتور وصل می‌شود، اپراتور نیز پس از ارائه مشاوره لازم به شخص حادثه دیده سرویس امدادی مناسب را تشخیص داده و سریعاً با نهاد مربوطه تماس می‌گیرد.

در راستای این طرح 32 هزار نفر در ایران در مورد شماره‌های امدادی مورد آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که سطح آگاهی مردم ایران از شماره‌های امدادی کمتر از 50 درصد است.

حمیدرضا خانکه در این خصوص می‌گوید: با وجود صرف زمان، امکانات و هزینه بسیار زیاد عوامل بسیاری در ایران موجب عدم دستیابی به نتایج مطلوب در زمان امدادرسانی می‌شود.

وی بیان کرد: تعدد سازمان‌های مسئول و مداخله‌گر، عدم اطلاع رسانی به موقع، داشتن شماره‌های اورژانسی مختلف برای مراکز امدادی، ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎنی و ادبیات متفاوت، عدم هماهنگی‌های بین سازمانی، عدم دسترسی به منابع سازمان‌های موازی، طولانی بودن زمان ارتباط سازمانی، نداشتن اطلاع از منابع موجود سازمان‌های درگیر و ﻓﻘﺪان ﺳﺎﺧﺘﺎر ﻣﻨﺎﺳﺐ در مدیریت پاسخ از عواملی هستند که موجب عدم کارایی سیستم‌های موجود می‌شوند.

رئیس دبیرخانه کارگروه بهداشت و درمان در حوادث با اشاره به اینکه یکی از راهکارهایی که می‌تواند به حل این مشکلات کمک کند استفاده از سیستم دیسپچ مشترک است گفت: این سیستم با استفاده از منابع  موجود و سازمان‌های همکار و پشتیبان قادر است در زمان حوادث و فوریت‌های پزشکی در کوتاه‌ترین زمان در صحنه حاضر شده، خدمات تخصصی در راستای حفظ حیات و انتقال سریع مصدومین به مراکز بهداشتی درمانی ارائه دهد.

وی افزود: در این شرایط سازمان‌های درگیر (هلال احمر، آتش نشانی، راهداری، پدافند غیر عامل و ...) در عین حال که وظایف تخصصی خود را انجام می‌دهند برای پاسخ و همکاری مشترک در حوادث و فوریت‌های پزشکی تابع فرماندهی دیسپچ مشترک هستند.

خانکه بیان کرد: تماس گیرنده از طریق شماره اورژانس سه رقمی به نزدیک‌ترین دیسپچ  وصل شده و با اپراتور ارتباط برقرار می‌کند و اپراتور هم پس از بررسی مورد اورژانسی، سازمان پاسخگو ( پلیس، آتش نشانی ، اورژانس و یا دیگر سازمان مورد نیاز ) را تشخیص داده و با استفاده از وسایل ارتباطی مورد فوریت را به دیسپچ آن‌ها اعلام می‌کند.

وی با اشاره به مدل پیشنهادی دیسپچ ملی ایران گفت: در ایران شماره 110 به عنوان فوریت‌های پلیسی جایگاه خود را یافته است، به همین دلیل برای ایران پیشنهاد می‌شود که در طرح اورژانس ملی از دو شماره یعنی شماره 110 برای فوریت‌های پلیسی و شماره 115 برای فوریت‌های امدادی استفاده شود.

انتخاب شهر قم به عنوان اجرا کننده آزمایشی طرح اورژانس ملی

پس از انجام تحقیقات و ارائه آن به مسئولان مربوط، طرح تشکیل مرکز اورژانس ملی(SOS) در نشست کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مورخ 1392.11.21 به تصویب رسید و مقرر شد که این طرح به صورت آزمایشی در شهر قم به مدت یک سال اجرا شود و سپس بعد از رفع مشکلات آن و با نمونه‌برداری از شهر قم در سراسر کشور نیز به کار گرفته شود.

خانکه در خصوص علت انتخاب قم برای اجراء آزمایشی این طرح گفت: هماهنگی خوبی بین مجموعه ارگان‌های امدادی قم با محوریت اداره کل بحران استان وجود دارد و همچنین شهر قم در برگزاری مناسبت‌های بزرگ در استان و آمادگی و هماهنگی بیشتر دستگاه‌های خدمات رسان بسیار موفق بوده است.

وی وجود ظرفیت اجرایی و فنی مناسب در مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان، وجود سیستم مانیتورینگ آمبولانس‌ها (GPS) در اورژانس قم، امکان بهره‌مندی از سیستم مانیتورینگ و نظارت تصویری معابر شهری و جاده‌های برون شهری را از دلایل مهم اجرای آزمایشی این طرح در شهر قم عنوان می‌کند.

در همین راستا جلسه کارگروه مدیریت بحران استان قم با حضور استاندار قم و اعضاء این کارگروه تشکیل شد و پس از ارائه توضیحات کاملی از سوی دکتر خانکه، حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش استاندار قم زمان شهریور امسال تا شهریور سال آینده را برای اجرای آزمایشی این طرح پیشنهاد داد و از مدیران تمام ارگان‌های قم درخواست کرد که تمام توان خود را در اجرای هرچه بهتر این طرح به‌کار بندند.

طرح اورژانس ملی طرحی است که در اکثر کشورهای پیشرفته جهان اجرا می‌شود و توانسته است در کاهش تلفات رانندگی موفق باشد، اگر این طرح در ایران مورد حمایت همه ارگان‌ها قرار بگیرد می‌تواند سهم بسزایی در کاهش تلفات ناشی از حوادث مختلف داشته باشد.

البته در موفقیت طرح‌های بزرگ ملی، تامین اعتبار مورد نیاز سهم بسیار مهمی دارد و اگر بودجه و امکانات مورد نیاز این طرح نیز مانند طرح‌های دیگری که برای نخستین بار در قم اجرا شده‌اند در زمان مورد نیاز تامین نشود آینده روشنی نخواهد داشت.

امیدواریم که پس از اجرای این طرح، دیگر شنیدن خبر «تصادفی خونین» برای ما عادی نباشد و روزی برسد که میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات رانندگی در ایران به حداقل میزان ممکن برسد و امداد رسانی به حادثه دیدگان با سرعت بیشتری دنبال شود.

انتهای پیام/2258/ح30/پ3003
برچسب ها:
آخرین اخبار