امروز : پنجشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 27
۱۴:۰۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 93547
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 28
به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، دومین میزگرد احیای امر به معروف و نهی از منکر با حضور محمدمهدی شیرمحمدی دکترای اندیشه سیاسی اسلام، حجت‌الاسلام ...

به گزارش خبرنگار انتظامی فارس، دومین میزگرد احیای امر به معروف و نهی از منکر با حضور محمدمهدی شیرمحمدی دکترای اندیشه سیاسی اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین جلال نوری کارشناس امور فرهنگی - اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور و حسین پارسایی کارشناس فرهنگی در خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس برگزار شد.

در این میزگرد کارشناسان به ارزیابی وضعیت موجود، ریشه‌یابی و تحلیل رفتارها و  راهکارهای عملی پرداختند.

در این میزگرد حسین پاشایی، کارشناس فرهنگی، گفت: بنده معتقدم که زمینه‌ها و شرایط مساعد برای موضوع امر به معروف، نقد و روحیه نقد پذیری و اساساً توجه خلاق به این موضوع فراهم نیست، چندی پیش موضوعی با عنوان معماری شهر تهران با حضور جامعه شناسان و روان‌شناسان برگزار و بخشی از ناهنجاری‌هایی که در معماری وجود دارد مطرح شد، آنها معتقد بودند که از ابتدای اتوبان مدرس به سمت بالا ساختمانی وجود دارد که پنجره‌هایش کج است و این نوع معماری بر روح و روان فرد خدشه وارد می‌کند.

برای همین است که معماری اسلامی سرشار از آرامش و انسانیت و معنویت است وقتی به یزد می‌روی و در کوچه پس کوچه‌های آن تردد می‌کنی چنانچه یک ذره باران هم باریده باشد بوی کاهگل به مشام می‌رسد و منجر می‌شود تا هرگز پرخاشگری نکنید، به همین دلیل است که میزان جرم و جنایت در یزد کمتر است.

وی افزود: لذا زیرساختها و زمینه‌ها باید برای امر به معروف و نهی از منکر فراهم شود، ما در مبانی نظری مطالب را گفته‌ایم ولی باب تذکر احتیاج به این دارد که خیلی چیزها را مد نظر قرار دهیم، نخست توجه به زمینه‌های موضوع امر به معروف است که اگر نباشد اثر عکس و تبلیغات منفی می‌گذارد بنابراین یا طرف متهم به ریا و تملق می‌شود یا با منفعت طلبی محکوم می‌شود، خیلی‌ جاها ممکن است ریا موضوع خوبی باشد. در اسلام مسئله نماز و اشک در نماز تظاهر نیست ولی فرهنگ ما متاسفانه دارای غلط‌های مصطلحی شده است و جامعه ما این غلط‌ها را پذیرفته است که یکی از آنها در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است و به نظر می‌رسد باید بازخوانی شود.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: از طرفی گاهی ممکن است «نقد» واژه دیگری مانند تخریب را در اذهان عمومی تداعی کند، اینکه این گفت‌وگو چقدر به منافع شخص مقابل مربوط می‌شود و چقدر به نفع من است، طبیعی است وقتی کسی پذیرش ندارد نقد را نیز نخواهد پذیرفت.

وی به عرصه‌های مدیریت فرهنگی در موضوع امر به معروف اشاره کرد و اظهارداشت: در مدیریت ما موضوع اندیشه‌ورزی است و در این زمینه اشکالات زیادی وجود دارد، یک مدیر به خودی خود نمی‌تواند سکاندار یک بخش در عرصه فرهنگ شود از این رو نیاز به خرد جمعی دارد، عملکرد یک فرد و دستگاه بعد از مدتی با بداخلاقی‌ها و بی‌اخلاقی‌ها مواجه می‌شود بنابراین بجای اینکه فرد را صاحب انگیزه کیفی کند احساس نا امنی ایجاد می‌کند تا این بی اعتمادی در جامعه ما است از سطوح پایین تا سطوح عالی به ویژه در عرصه فرهنگ که به نظر من خود مدیریت فرهنگی می‌تواند یک الگوی مناسب برای فراهم کردن این زمینه‌ها باشد، اینها وقتی در کنار هم قرار نمی‌گیرد موجی از بی‌انگیزگی را می‌بینیم که به بی‌عاری و بی‌تفاوتی تبدیل می‌شود.

پاشایی با اشاره به رفتار طلبه جوانی که برای امر به معروف و نهی از منکر به شهادت رسید، گفت: شهید خلیلی در امر به معروف نمونه قابل بحثی است، مطمئن باشید آدم‌های زیادی از کنار این رفتار شوم گذشته‌اند اما این جوان باغیرت ایستاده و برای وظیفه الهی خودش رفتار کرده است، گاهی فرد کاری را برای رضای خدا انجام می‌دهد و گاهی هم برای منافع خود، اکنون به نظر می‌رسد منافع آدمها در گرو تذکر است و این تذکر جنبه تخریب دارد تا آن وظیفه الهی و آرمانی که به عهده فرد گذارده شده است. اکنون در دستگاه‌های دولتی به نظر می‌رسد بحث امر به معروف و نهی از منکر خیلی خداپسندانه نیست حداقل در بخش فرهنگ اینگونه است و جنبه تخریب دارد لذا وقتی در عرصه وارد می‌شوید متوجه می‌شوید آدم‌ها در مقابل امر به معروف مقاومت می‌کنند زیرا خیلی به سلامت نیت فرد یا دستگاه ناقد اعتمادی ندارد.

وی افزود: اگر در جایی مقابل هم باشیم و نظرات هم را قبول نداشته باشیم، تلاش ما برای پیدا کردن یک تعریف درست است بنابراین به هم کمک می‌کنیم تا به نکته مشترکی برسیم، نقد کننده و نقد شنونده حتماً باید دارای ایمان مشترک باشند زیرا هر 2 دارای منافع هستند، نقد کننده به وظیفه شرعی خود عمل می‌کند و شنونده نیز رشد خواهد کرد.

این کارشناس فرهنگی خطاب به محمد مهدی، دکترای اندیشه سیاسی اسلام، تصریح کرد: گاهی شیوه بیانی ناقد می‌تواند اثر سو بگذارد و به طور جد باید برخی رفتارها مورد نقد قرار گیرد، ما در روش‌های تربیتی گاهی با همسر و فرزندان خود این چالش‌ها را داریم و گاهی فرزندمان خطایی انجام می‌دهد و بین پدر و مادر در شیوه تربیت، اختلاف نظر وجود دارد و شاید والدین نخواهند جلوی فرزندانشان این اختلاف نظر بیان شود.

کجا حرمت نقد شنونده رعایت می‌شود، خیلی حرف‌ها درگوشی است و مال رسانه‌ها نیست که شما از تریبون رسمی تصورات خودتان را ولو خداپسندانه و بدون شیطنت بازگو می‌کنید، پژواک این اخبار در جامعه فساد می‌آورد، موضوعی را که سفارش اسلام است و باید آن را تبدیل به خیر کنید وقتی آن موضوع را پژواک و با شیوه‌های خاص مطبوعات انعکاس می‌دهید اعتمادی باقی نمی‌ماند بنابراین باید در شیوه‌ها بازنگری ایجاد شود و به جد باید گفت برخی از روش‌های ما جواب نمی‌دهد. ما الان باید مطابق نیازهای فکری و روحیات معنوی جامعه و جوان امروزی حرکت کنیم.

وی افزود: برای مبارزه با پدیده بدحجابی باید دنبال روش‌های دیگری بگردیم زیرا روش‌های موجود پاسخگو نیست، به نظر بنده تا فرد به این نیاز نرسد، تا احساس عطش نکند، تا چشمه معرفتی او به جوش در نیاید مفهوم این حقیقت را نمی‌فهمد بنابراین باید آن را تکرار کنیم و تکرار ما ممکن است گاهی نتیجه عکس داشته باشد، ما در سینما و تئاتر نیز در خصوص یک فیلم خوب به توافق مشترکی نمی‌رسیم، آیا ما به یک تعریف از موسیقی ناب رسیده‌ایم؟

پاشایی اظهارداشت: عرف یک چیز است و افکار عمومی چیز دیگری، وقتی نقد می‌کنی سلیقه و باور ما در آن نقش دارد، در فضاهای فرهنگی،‌ اجتماعی و رسانه‌ای نکاتی را مد نظر داریم که اگر با تعریفی که ما از امر به معروف داریم و نگاه آرمانی که اسلام به امر معروف دارد از بابت تذکر همسو نباشد طبیعی است که واکنش طرف مقابل را به همراه دارد.

وی در دور دوم بحث در پاسخ به اظهارنظر 2 کارشناس دیگر گفت: همچنان معتقد هستم در شیوه‌های موجود اشکالاتی وجود دارد، ما با حداقل‌هایی که قائلیم با او برخورد می‌کنیم. نکته بعدی این است که افرادی که مثال قرار می‌گیرند و آدمهای موفقی هستند و به عنوان الگو در جامعه معرفی شوند، کمتر با وجودی دیگر نشان می‌دهیم، حاج آقا، (حجت‌الاسلام والمسلمین جلال نوری کارشناس امور فرهنگی - اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور)، گفتند که چرا در خطابه یا در سایر بحث‌های خودمان که ریشه در باورها و اعتقاداتمان دارد وجوهی را می‌بینیم که بیشتر جنبه سوگ وجود دارد، در امر به معروف و نقد هم این مسئله وجود دارد، یک گفت‌وگوی شیرین در یک فضای مناسب پذیرنده بیشتری دارد تا گفتگوی تند.

پاشایی افزود: در تولیداتی که در جامعه داریم پلیس امنیت اخلاقی یک بار می‌آید مانتوهای بانوان را جمع می‌کند، آیا در تولید پوشاک طراحی ایده‌آلی کرده‌ایم، مثلاً در مورد فرهنگ ترافیک در صورتی که بخواهیم امر به معروف کنیم باید ببینیم آیا زیرساختهای ما در سهولت و دسترسی آدم‌ها به ایستگاه‌ها وجود دارد یا خیر، همچنان معتقد هستم که زیرساختهای ما برای امر به معروف باید فراهم باشد و بعد به بحث ورود پیدا کنیم. به شدت باید به نسل جوان از پایه‌های آموزشی کودکی تا دانشگاه و سپس عرصه‌های اجتماعی توجه کنیم الآن باید به کودک توجه کنیم زیرا فراگیری آنها در این دوره تربیتی بیشتر از زمان‌های دیگر است. بخشی از این تربیت در خانواده است. ما راجع به مشارکت و روحیه تعاون در خانواده حرف داریم یک سفره که در خانه انداخته می‌شود با مشارکت کوچک روحیه تعاون را ایجاد می‌کند. کودک در خانواده این روحیه را باید به دست آورد اما با شیوه‌های عملی نه شعار و تذکر. یک پسر و دختر نشان دهید که پوشش خانوادگی آنها مغایر باشد با چیزی که پوشیده است. چیزهایی در رفتارهای اطرافیان ما در جامعه تبدیل به عادت می‌شود یعنی زشتی آن از بین می‌رود. بنابراین در محیط‌های خانواده و عرصه‌های کار و اجتماعی خیلی از رفتارها به تقلید و تکرار تبدیل می‌شود. فردی که حداقل‌ها را رعایت نمی‌کند دارد به جامعه و خودش توهین می‌کند. ما به این قائل نمی‌شویم و خطابه‌ای و بخشنامه‌ای وارد می‌شویم.

پاشایی ادامه داد: ما احتیاج به روش‌های غیرمستقیم، خلاقانه و هنرمندانه داریم و این صرف تولیدات فرهنگی نیست تا زمانی که پوشاک با کیفیت و جذابی تولید نکنیم و در دسترس عموم قرار ندهیم جاذبه‌ای برای انتخاب وجود ندارد. تا زمانی که روش‌های خوب و خلاق تولید نکنیم سراغ قهرمان‌های پوشالی می‌رویم. ما نسبت به دانسته‌های خود سرخورده‌ایم ما در مورد خانواده‌ ارزش‌های خود را فراموش می‌کنیم.

وی با اشاره به 3 عنصری که در شرایط فعلی در موضوع نقد باید در نظر گرفته شود، گفت: ارزیابی از وضعیت موجود تحلیل نسبت به رفتار و اجازه دافعه و جاذبه عناصری است که باید در شرایط فعلی در نظر گرفته شود. ما باید اجازه دهیم این موضوع در ذهن ما رسوب کند بعد تصمیم بگیریم با چه شیوه‌ای برخورد کنیم. ما برای نوع عملکرد و خروجی مدیریت ارزیابی نداریم زمانی در تاکسی‌ها 2 نفر جلو می‌نشستند و فرقی نمی‌کرد خانم یا آقا کنار هم باشند، بعدها گفتند برای ایمنی آدم‌ها باید یک نفر در صندلی جلو بنشیند. ما در دوره‌ای آدم‌ها را ایزوله می‌کنیم که امکان گناه دارند. به محضی که فرد به جامعه می‌آید و با ناهنجاری روبرو می‌شود مقاومت خود را از دست می‌دهد. بنابراین احتیاج به جاذبه و دافعه داریم. اینکه همه چیز را ایزوله کنیم غلط است باید اجازه دهیم فرزندانمان در جامعه زشتی‌ها را بشناسند زیرا این هم بخشی از وظایف ما در امر به معروف و حوزه نقدپذیری است. اجازه دهیم آدم‌ها بدون اینکه آلوده شوند تجربه کنیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر فرهنگ مطالعه است، درصد کمی از افراد ما اهل مطالعه‌اند. ما چه جذابیتی را ایجاد کردیم تا بتوانیم فرهنگ مطالعه را به وجود بیاوریم. چرا مخاطبان صدا و سیما کمتر برنامه‌هایی را که سخنرانی است می‌بینند زیرا یک دوربین می‌گذارید در حالیکه شبکه بعدی سکانس‌پلان می‌کند تا یک دختربچه یک آدامس بخرد. ما محصول خود را در هیچ عرصه‌ای جذاب نمی‌‌کنیم، بنابراین تولیدات داخلی ما دچار اشکال است. نباید بگوییم که صنعت و فضاهای دانشگاهی ما دچار مشکل هستند زیرا همه اینها در کنار هم است. در عرصه‌های اجتماعی هم همین است و باید روش‌های فعلی را مورد ارزیابی و بازنگری قرار دهیم.

وی افزود: اسلام الگوهای زیادی برای ما معرفی کرده است ولی تا زمانی که خلاقانه و جذاب ظاهر نشویم کسی جذب ما نخواهد شد. سینمای ما زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که به خانواده و موضوعات اجتماعی بپردازد. همیشه در سریال‌های ما مبل و لباس‌های گران‌قیمت بود تا اینکه چند سریال پیدا شد که به زندگی عادی مردم پرداخت. باید این بحث در گرایش‌های مختلف ادامه پیدا کند. مؤمن آئینه مؤمن است. برخی وقت‌ها این آئینه زنگار می‌گیرد تا زمانی که فردی رو به روی ما نایستد و خودمان را در او نبینیم روی هم تأثیر نمی‌گذاریم بنابراین این فاصله‌ها مربوط به این است که ما به زمان مشترک نرسیده‌ایم و در فضای مناسب با هم گفت‌وگو نمی‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم اینها راهکارهای عملی داشته باشد هرکجا در حوزه عمل نشانه‌های بارزی داشتیم نتیجه گرفتیم الآن در حوزه زیباسازی شهری یکسری تابلوها وجود دارد که حاوی پیام‌های اخلاقی است. این حوزه‌ها اکنون از حالت شعاری در آمده است یا در حوزه ترافیک تابلویی که حاوی این جمله است که «چشم‌انتظار تو هستم» بر کاهش میزان تصادفات مؤثر است. باید کارشناس و نخبگان ما جمع شوند و با تصویر خلاقانه‌ای از امر به معروف به این مهم بپردازند. همچنین آموزش و پرورش نقش کلیدی در این زمینه دارد تمام شخصیت‌های ما از همان مدارس ابتدایی بیرون می‌آیند که این نشان‌دهنده آموزش و پرورش در شکل‌گیری شخصیت افراد است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار