امروز : جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 23
۰۴:۵۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 93672
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۴:۱۳
تعداد بازدید: 41
به گزارش خبرنگار جامعه فارس، موضوع جمعیت و لزوم مقابله با سیاست‌های تحدید نسل علاوه بر تأکیدات غیررسمی مقام معظم رهبری از سال‌های 86 به بعد اولین بار ...

به گزارش خبرنگار جامعه فارس، موضوع جمعیت و لزوم مقابله با سیاست‌های تحدید نسل علاوه بر تأکیدات غیررسمی مقام معظم رهبری از سال‌های 86 به بعد اولین بار به‌طور رسمی در تاریخ 16 مردادماه سال 90 در دیدار مسئولان نظام جمهوری اسلامی، هشدار دادند و فرمودند: «هر اقدام و تدبیری که می‌خواهد برای متوقف کردن رشد جمعیت انجام بگیرد بعد از 150 میلیون انجام گیرد».

در مرداد ماه 1391 رهبر معظم انقلاب اسلامی بار دیگر در دیدار با کارگزاران نظام به مناسبت ماه مبارک رمضان، دوباره موضوع جمعیت و خطراتی که از کاهش جمعیت کشور را تهدید می‌کند، را مورد تأکید قرار دادند و فرمودند: «جمعیت جوان و بانشاط و تحصیلکرده و باسواد کشور، امروز یکی از عامل‌های مهم پیشرفت کشور است. در همین آمارهائی که داده می‌شود، نقش جوان‌های تحصیل‌کرده و آگاه و پرنشاط و پرنیرو را می‌بینید. ما باید در سیاست تحدید نسل تجدید نظر کنیم. سیاست تحدید نسل در یک برهه‌ای از زمان درست بود؛ یک اهدافی هم برایش معین کردند. آن‌طوری که افراد متخصص و عالم و کارشناسان علمیِ این قسمت تحقیق و بررسی کردند و گزارش دادند، ما در سال 71 به همان مقاصدی که از تحدید نسل وجود داشت، رسیدیم. از سال 71 به این طرف، باید سیاست را تغییر می‌دادیم؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم.امروز باید این خطا را جبران کنیم.»

به دنبال تأکیدات مقام معظم رهبری طرح‌هایی با هدف افزایش جمعیت و جلوگیری از تحدید نسل مطرح شد که هر کدام با مشکلاتی مواجه بود و به دلایلی به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسید و یا پس از به تصویب رسیدن اجرایی نشد، در همین راستا مصاحبه‌ای با کبری خزعلی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان انجام دادیم تا در خصوص طرح 4 ماده‌ای که تحت عنوان افزایش نرخ باروری مطرح شده است، لزوم تصویب آن و همچنین موانع و مشکلات موجود بر سر راه قانون‌های افزایش جمعیت را بررسی کنیم.

فارس: طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده در مجلس مطرح بود و هم اکنون طرح 4 ماده‌ای دیگری با هدف جبران خلأهای آن طرح ارائه شده است، طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده چه موانع و مشکلاتی دارد؟

خزعلی: آنچه که در نگاه اول شگفتی ناظران را برانگیخته است، تغییر عنوان طرح مزبور به عنوان «طرح محدودسازی روش‌های دائمی جلوگیری از بارداری» است و اعمال تغییرات گسترده در متن آن از جمله حذف بند چهارم طرح است که مهمترین مطالبه رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام و دلسوزان نظام مبنی بر لغو قانون تنظیم خانواده سال 72 است.

نام طرح که به «طرح محدودسازی روش‌های دائمی جلوگیری از بارداری» تغییر نام داده است یعنی فقط روش‌های دائمی جلوگیری از بارداری آن هم نه لغو بلکه محدودسازی آنها را دنبال می‌کند. روش های غیردائمی پیشگیری از بارداری را علاوه بر اینکه لغو نمی‌کند بلکه به اسم سلامت مادر و کودک همچنان ادامه می‌دهد و بنابراین باز هم اقدامات کنترل جمعیت تبلیغ و توزیع می‌شود.

فارس: آیا می‌توان گفت این تغییرات به نوعی ادامه دهنده قوانین جمعیت گذشته است که منجر به تحدید نسل شد؟

خزعلی: بله کاملا درست است، به عنوان مثال مشخص نیست آیا جراحی‌هایی چون وازکتومی و توبکتومی که تحت عنوان «روش‌های موقتی جلوگیری از بارداری» بعضا انجام می‌شود ولی در اصل غیر قابل بازگشت است و نوعی عقیم کردن دائمی محسوب می‌شود، مشمول این طرح می‌شود یا خیر؟ شرط دوم را شرط عدم تهدید سلامت گذاشته‌اند، آیا تمام اقداماتی که در این 20 سال اتفاق افتاده جز به نام سلامت مادر و کودک انجام شده است و آیا فقط اقداماتی که منجر به تحدید نسل در حال حاضر شده فقط از طریق روش‌های دائمی جلوگیری از بارداری بوده است و یا تمام اقداماتی که در این راستا انجام شده چه دائمی و چه غیردائمی در به وجود آمدن این وضعیت دخیل بوده است و لذا با پیشنهاد این طرح می‌خواهند تمام برنامه‌های 13 گانه تنظیم خانواده را حفظ کنند و فقط روش جراحی را آن هم با شروطی محدود کنند که آن شروط عملاً محقق نمی‌شود پس همه اعمال قبل که در راستای کنترل جمعیت بود ادامه خواهد داشت. 

فارس: طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت چگونه این نواقص را جبران کرده است؟

خزعلی: در ماده (1) طرح یک فوریتی «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» کلیه اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی، توبکتومی و هرگونه «تبلیغات» راجع به تحدید موالید و کاهش فرزند آوری ممنوع خواهد بود و مجازات هر یک از تخلفات به تناسب میزان مشارکت در مواد مختلف قانون مجازات اسلامی موجود است و تبلیغات وسیع در مورد (5-2) سال زندان صرفاً برای قتل عمد و جنایی کودکی است که قرآن می‌فرماید بأی ذنب قتلت، آیا برای قتل یک بیگناه 5-2 سال حبس خلاف انسانیت است. آیا معنی انسانیت یعنی دفاع از جنایت دقت شود سقط درمانی کاملاً مستثنی و مجاز و بعضاً واجب است. 

در ماده یک طرح مذکور به این نکته اشاره شده است که «کلیه اقدامات جراحی که صرفا به منظور پیشگیری از بارداری ... ممنوع است» با خواندن این ماده ذهن افراد با چند سوال درگیر خواهد شد: چرا تاکید بر اعمال جراحی؟ در حالی که بسیاری از روش‌های پیش‌گیری از بارداری و عقیم‌سازی افراد از منظر پزشکی «عمل جراحی» به معنای خاص آن محسوب نمی‌شوند. چرا تأکید بر کلمه «به منظور پیش‌گیری از بارداری؟» در حالی که بسیاری از اعمالی که به‌منظور جلوگیری از بارداری انجام می‌شود در حاشیه اعمال جراحی دیگر مانند صورت می‌گیرد. آیا همه آن موارد مجاز است؟

فارس: در زمینه منع تبلیغات برای پیشگیری از بارداری چه نوع تبلیغات‌هایی منع شده‌اند؟

خزعلی: در ماده 2 پیشنهادات کمیسیون بهداشت «تبلیغات جراحی» برای پیشگیری از بارداری ممنوع شده است که این سؤال به ذهن متبادر می‌شود که آیا محدود شدن تبلیغات پیشگیری از بارداری شامل تبلیغات روش‌های غیر جراحی نمی‌شود؟ با توجه به این نکته که جراحی تنها یکی از روش‌های (13‌ گانه) پیشگیری از بارداری است آیا نشان نمی‌دهد که در این زمینه مغالطه صورت گرفته است؟

در ماده (2) که منع تبلیغات موضوع ماده (1) را تعیین کرده آیا مشخص می‌شود که جراحی به چه نیتی انجام می‌شود؟ آیا تاکنون که تبلیغات کاهش فرزند آوری روی جعبه‌های دستمال کاغذی، چای و یا بقیه اقلام مصرفی که انجام می‌شده است هیچکدام در مورد انواع جراحی و نیز نیت آن جراحی‌ها تبلیغ می‌شده است یا شعارهای فرهنگی فرزند کمتر یا اقتصادی وازکتومی رایگان!! بوده است؟

فارس: در طرح افزایش نرخ باروری و کاهش رشد جمعیت کشور این موارد حذف شده است؟

خزعلی: بله، لذا از همه مهم‌تر به دنبال موارد بالا که همه مقدمه‌ای بر ادامه برنامه‌های تنظیم خانواده بوده است در ماده (4) طرح یک فوریتی «افزایش نرخ باروری و کاهش رشد جمعیت کشور» نیز در پیشنهادات کمیسیون بهداشت حذف شده است. راستی چرا اینقدر اصرار بر حفظ و تداوم برنامه تنظیم خانواده سابق دارند؟ و به این مهم در بخشنامه اداره کل تنظیم خانواده که برای سال 92-96 تدارک دیده شده است بر تداوم برنامه‌های کنترل جمعیت به نام باروری سالم تصریح می‌کند که یکی از علل مهم آن را تعهدات بین‌المللی و منطقه‌ای اعلام می‌کند.

ماده (4) طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت کشور» در حقیقت ضمانت اجرایی این طرح مهم بود که در پیشنهادات کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی حذف شده است و کشور از این پس در موضوع جمعیت دچار چالش و تعارض شده و با وضعیتی مواجه خواهد شد که اصطلاحاً «یک بام و دو هوا» خوانده می‌شود.

هر شخصی که کمترین بهره‌ای از اطلاعات حقوقی داشته باشد متوجه این نکته خواهد شد که طبق قانون می‌بایست با نظر ادارات تنقیح و تدوین قوانین کلیه موارد مغایر هر قانون احصاء و لغو گردد و این مهم یعنی لغو موارد مغایر در پایان همان قانون تصریح شود. چرا در این موارد خاص تأکید دارند که موارد مغایر مطرح نشود حتی اگر تصور می‌کنند که در سال قبل قانون لغو شده باشد، تکرار آن به دلیل جامع بودن مصوبه ضروری است.

فارس: معمولاً طرح‌هایی که بار مالی زیادی داشته باشند در مجلس به تصویب نمی‌رسند و با مخالفت شورای نگهبان روبرو می‌شود، بار مالی این طرح از چه منابعی تأمین خواهد شد؟

خزعلی: موضوع دیگری که توسط مخالفان طرح مزبور مورد تأکید قرار می‌گیرد این ایراد است که اجرای طرح مذکور دارای بار مالی است. در پاسخ به این افراد باید گفت:

اولاً: مگر اجرای قانون «کنترل جمعیت» بار مالی نداشته و ندارد و می‌توان این بار مالی را محل اعتبارات اجرای قانون منسوخ قبلی تأمین کرد.

ثانیاً: مرجع تشخیص موضوع مغایرت قانون مصوب مجلس شورای اسلامی با اصل 75 قانون اساسی، اداره تنقیح و تدوین قوانین است که این ادارات تصریح بر این نموده‌اند که طرح یک فوریتی 4 ماده‌ای بار مالی ندارد.

فارس: طرح 4 ماده‌ای افزایش نرخ باروری می‌تواند مشکل جمعیتی کشورمان را حل کند؟

خزعلی: نکته قابل توجه در طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» این است که با ماده (1) و (4) به حذف قانون تنظیم خانواده تصریح دارد و از کاهش جمعیت جلوگیری می‌کند و ماده (2) زمینه فرهنگی و اجرایی آن را فراهم می‌کند و ماده (3) آن نیز به افزایش جمعیت از طریق تمهیداتی که باید برای آن در نظر گرفت و شامل همه مشوق‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌شود تصریح دارد و بر ارتقای سلامت مادر و کودک نیز تأکید مؤکد دارد.

موضوع دیگری که باعت تعجب افکار عمومی می‌شود تعلل برخی افراد در مسیر تصویب قانون لازم در زمینه جمعیت است، در حالیکه پس از ابلاغ سیاست‌های جمعیتی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ، ایشان در این سیاست‌ها تأکید نمودند که باید نصب‌ العین همه دستگاه‌ها در نظام باشد، به صراحت توجه به موضوع افزایش جمعیت و لزوم استفاده از همه ظرفیت‌های کشور در این مسیر را مورد تاکید قرار داده‌اند و حتی اجرای دقیق و گزارش‌دهی منظم از دستگاه‌ها را خواستار شدند.

فارس: نظر مراجع در این خصوص اخذ شده است؟

خزعلی: در کنار تأکیدات مقام معظم رهبری بر موضوع افزایش جمعیت و مقابله با سیاست استعماری کاهش جمعیت، مراجع معظم تقلید نیز بارها بر این موضوع تأکید فرموده‌اند و در پاسخ به استفتائات مقلدان خود، ادامه سیاست‌های قبلی را از نظر شرعی حرام و موجب ضمان دانسته و دریافت حقوق در این مسیر را شبهه‌ ناک اعلام کردند و تجدید نظر در آنها را خواستار شده‌اند. آیا پاسخ به این همه فتاوای مراجع اصرار بر تداوم روش‌ها و محدودسازی صرفاً جراحی است؟

فارس: اگر بخواهیم چند قدم به عقب برگردیم چرا طرح جامع جمعیت نی‌تواند اهداف جمعیتی کشور را محقق کند؟

خزعلی: در راستای تحقیقاتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی از سال 84 در این زمینه انجام داده بود، این شورا اقدام به تدوین سیاست‌هایی برای جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای آن در کار گروه‌های تخصصی کرد که در نتیجه در ذیل سند مهندسی فرهنگی و با تخصیص جلساتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه «راهبردها و اقدامات ملی مربوط به جلوگیری از کاهش نرخ باروری و ارتقای آن متناسب با آموزه‌های اسلامی و اقتضائات راهبردی کشور» در تاریخ 2 خرداد 91 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.

گزارش تصویب این سیاست در تاریخ 27 تیر 91 خدمت مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان بعد از تأیید طرح مزبور فرمودند که مواردی از آن نیاز به قانون دارد، در مجلس پیگیری کنید و اقدام شود.

بعد از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط ریاست شورا در مهر ماه 91، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آبان ماه 1391 طی طرحی با عنوان «طرح جمعیت و تعالی خانواده» در 55 ماده وارد میدان شدند که تدوین آن به عهده کارگروهی متشکل از سه کمیسیون بهداشت و درمان، فرهنگی و اجتماعی گذاشته شد.

این طرح با مشکلاتی روبرو بود که مقام معظم رهبری نیز در تاریخ 30 تیر 92 در دیدار با مسئولان نظام فرمودند: «طرحی که در مجلس در حال بررسی است، جوابگو نیست و مسئولین و علاقه‌ مندان و آشنایان با مقتضیات این کار در مجلس باید توجه کنند و درست انجام دهند».

لذا این بار بررسی به کمیسیون فرهنگی مجلس به عنوان کمیسیون اصلی محول شد و کمیسیون بهداشت و اجتماعی به عنوان کمیسیون فرعی در اصلاح طرح مزبور حضور داشتند که نهایتاً این طرح آماده ارائه به صحن مجلس شده است. اما باز هم آنچه که این طرح را برای تصویب با مشکل مواجه کرده است عبارتند از:

1- تثبیت برنامه تنظیم خانواده، که نه تنها آن را لغو نکرده است بلکه به نام باروری سالم در قسمت‌های مختلف این طرح برنامه‌های تنظیم خانواده گنجانده شده است یعنی اقدامات گذشته همچنان ادامه می‌یابد.

2- موضوع بار مالی طرح است که تصویب آن را با مشکل جدی قانونی روبرو کرده است.

در همین فاصله نیز به دنبال لایحه‌ای که دولت در تاریخ 5 آذر 91 با نام اصلاح قوانین تنظیم خانواده به مجلس ارائه داده بود و حذف قانون تنظیم خانواده سال 72 را خواستار شده بود، که با پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس استحاله شده و متأسفانه قانون تنظیم خانواده را مجدداً تثبیت کرده و فقط محرومیت فرزند چهارم به بعد را لغو کرده بود.

در تاریخ 29 خرداد 92 تصویب شد ولی این لغو محرومیت نیز عملاً اجرایی نشد و چون اصل قانون تنظیم خانواده مصوب سال 72 ملغی نشده بود و همچنان دستگاه‌ها محدودیت فرزند سوم به بعد را اجرا می‌کردند مثلاً در دفترچه‌های بیمه هنوز فقط هزینه‌های زایمان تا فرزند سوم قابل پرداخت است و مرخصی 6 ماه به 9 ماه تبدیل شده است در صورتیکه نمایندگان مجلس درصدد لغو قانون تنظیم خانواده بودند و هم اکنون نیز که سؤال می‌شود می‌گویند که در تاریخ 29 خرداد 92 قانون لغو نشده است در واقع با تحریف مرکز پژوهش‌های مجلس نمایندگان به اشتباه افتاده‌اند و فقط لغو محدودیت‌های فرزند سوم به بعد مطرح شده بود و بقیه موارد تنظیم خانواده همچنان به قوت خود باقی مانده است.

لذا نمایندگان مجلس که با این تحریف روبرو شدند اقدام به تدوین طرحی جامع، مختصر و مفید نمودند و 81 نفر از نمایندگان مؤمن، متعهد و دغدغه‌مند در نیمه اول اسفند ماه سال 1392 این طرح 4 ماده‌ای دو فوریتی را با عنوان «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت»، ارائه کردند.

فارس: با توجه به شرایط فعلی نمایندگان مجلس باید چه اقدامی را انجام دهند؟

خزعلی: با توجه به تشکر مقام عظمای ولایت در 4 خرداد 93 از مجلس شورای اسلامی به خاطر تهیه طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» که فرمودند: «شنیدم در مجلس هم طرحى در مورد افزایش بارورى و پیشگیرى از کاهش جمعیت وجود دارد؛ این بسیار مهم است». مجلس شورای اسلامی در مقابل یک امتحان بزرگ قرار گرفته تا بتواند پاسخ به ندای رهبری داده و از خطر بزرگی که کشور را تهدید می‌کند جلوگیری نماید و این مهم با بازگشت به طرح یک فوریتی 4 ماده‌ای و حذف پیشنهادات غیرعلمی و غیرمنطقی مطروحه در کمیسیون بهداشت است. 

امید است با استعانت از خداوند متعال نمایندگان ملت با در نظر گرفتن همه جوانب موضوع و چشم پوشی بر جنجال‌های رسانه و توجه به مسئولیت شرعی و قانونی خود در موضوع مهم و راهبردی جمعیت با تصمیم مناسب و هماهنگ با اقتضائات کشور، گام بلندی در مسیر تسهیل افزایش نسل بردارند.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها