امروز : یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۵ - 2017 February 26
۱۸:۳۹
نمایشگاه رسانه دیجیتال
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 94301
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۱:۰۱
تعداد بازدید: 92
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره مبارکه زمر که در مدرسه حجتیه برگزار ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره مبارکه زمر که در مدرسه حجتیه برگزار شد با اشاره به اینکه خداوند نیازمند عبادت و شکرگزاری بندگان نیست، اظهار کرد: اگر در قبال نعمت‌ها خداوند را شکر کنیم بر آن‌ها افزوده خواهد شد و اگر به اعتراض بپردازیم در غفلت به سر خواهیم برد.

وی از ویژگی‌های ذات خداوند سخن به میان آورد و گفت: گناهان و کفر ما نیز هیچ ضرر و زیانی به خداوند تبارک و تعالی نخواهد رساند.

این مرجع تقلید با بیان برخی از قواعد عربی در قرآن کریم ادامه داد: مشیت خداوند تمام کارهای ما را دربرگرفته ولی او مشیت خود را الزامی بر کفر بندگان قرار نداده است.

سبحانی مشیت خداوند را به صورت دو نوع متفاوت خواند و افزود: مشیت خداوند گاهی مستقیم و گاهی وابسته به مشیت انتخابی بندگان است که خود آن‌ها رقم خواهند زد.

وی با اشاره به اینکه مشیت خداوند به صورت مستقیم وجود نخواهد داشت، اضافه کرد: اگر برنامه‌ها و اقدامات زندگی خود را براساس پاکی‌ها و خوبی‌ها بسازیم مشیت ناب الهی نصیب ما خواهد شد.

سبحانی با توجه به اراده بزرگ خالق مخلوقات عالم و گردش چرخ هستی با اذن و کنترل او ادامه داد: مشیت بد او شامل افرادی خواهد شد که زندگی خود را براساس شرک و کفر بنا کرده‌اند.

وی به نقش بشر در زمینه‌سازی مشیت خداوند اشاره کرد و گفت: اگر بشر زمینه تقوا و ایمان را در جامعه ایجاد کند به تبعیت از آن به سمت خوبی‌ها گرایش پیدا خواهد کرد و مشیت ناب الهی نصیب او می‌شود.

این مرجع تقلید اضافه کرد: در روز رستاخیز کسی بار گناه فردی را بر دوش نخواهد گرفت و کسی نمی‌تواند عذاب جرم دیگری را بکشد.

سبحانی با بیان برخی از قوانین شرعی در این ارتباط خاطرنشان کرد: هر جا که قوانین استثناهای خاصی را قائل شده به سبب علت‌های مختلف و محکم بوده است.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم اظهار کرد: خداوند از آنچه درون سینه‌ها می‌گذرد آگاهی دارد و از اسرار ما باخبر است.

سبحانی درک کننده اصلی را نفس انسان دانست و گفت: قلب و سینه ابزار درک و مظهر آثار حیات است.

انتهای پیام/2258/ز40/پ3003
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها