امروز : پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 July 27
۰۶:۱۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 94487
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: 34
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: یکی از مباحث اصلی در مورد جوامع بشری . جوامع شهرنشین در عصر کنونی رعایت حقوق یکدیگر ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: یکی از مباحث اصلی در مورد جوامع بشری . جوامع شهرنشین در عصر کنونی رعایت حقوق یکدیگر آنهم در مواجهه با هم است.

در بسیاری از متون غربی از رعایت این حقوق فی مابین با عنوان حقوق بشر نام برده می‌شود اما به تعبیر بسیاری از اندیشمندان مسلمان حقوق بشر غربی نمی‌تواند انسان‌ها را به کمال رسانده و شأن و منزلت انها را به درستی حفظ کند.

این رو و با هدف بررسی ابعاد مختلف موضوع حقوق بشر و در معنایی دیگر حقوق شهروندی میزگردی از سوی گروه قضایی و حقوقی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با حضور ۳ تن از اندیشمندان و اساتید کرسی حقوق بشر دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

این میزگرد در ۳ شماره و از سوی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس منتشر می‌شود که در زیر بخش اول آنرا می‌خوانید.

احترام به کرامت ذاتی افراد باید نهادینه شود

حسن فدایی، مدیر آموزش کرسی حقوق بشر در میزگرد حقوق شهروندی اظهار داشت: اگر نگاهی اجمالی به آیات و روایات داشته باشیم می‌بینیم که در آیات قرآنی توجه به ارزش‌های والای انسانی و کرامت ذاتی انسان نمود بسیار زیادی دارد. وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ ........وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَى کَثِیرٍ مِّمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِیلًا ﴿70﴾سوره اسراء.

وی افزود: به جرأت می‌توان گفت حقوق شهروندی یا در بعد کلان حقوق بشر از آن مکتبی است که انسان را برترین پدیده عالم هستی می‌داند، وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَةً ﴿30﴾سوره بقره آنقدر مقام انسان بالاست که در مقام خلیفه‌‌الله است.

فدایی ادامه داد: اولین حق شهروند در محیط خود از نگاه آیات و روایات حق کرامت ذاتی است بنابراین همگان باید آموزش ببینیم و بدانیم که باید با دیگران به دیده تکریم بنگریم.

این مدرس دانشگاه در ادامه تصریح کرد: اگر احترام به کرامت ذاتی افراد نهادینه شود آن وقت می‌توانیم شاهد مدینه فاضله قرآنی باشیم.
 


 

فدایی خاطر نشان کرد: امام علی در روابط اجتماعی با مردم، رفتاری کریمانه با هدف بزرگ داشت انسانیت مردم داشت، نه شرایط دیگری چون دین و مذهب.

ایشان در عهدنامه معروفش می فرماید: وَ اَشْعِرْ قَلْبَکَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِیَّةِ وَ الْمَحَبَّةَ وَ اللُّطْفَ بِهِمْ وَ لا تَکُونَنَّ عَلَیْهِمْ سَبُعا ضاریا تَغْتَنِمُ اَکْلَهُمْ، فَاِنَّهُمْ صِنْفانِ اِمّا اَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ اَوْ نَظیرٌ لَکَ فِی الخَلْقِ.

مهربانی را پوشش دل خود قرار ده و با مردم دوست و مهربان باش. مبادا مثل حیوان درنده خویی باشی که خوردن مردم را غنیمت می شماری؛ زیرا مردم دو دسته اند: گروهی برادر دینی تو و گروهی دیگر همانند تو در آفرینش هستند.

مدیر آموزش کرسی حقوق بشرتصریح کرد: همانطور که والیان حقوق و تکلیفی برابر شهروندان دارند شهروندان هم متعاقبا تکلیفی برعهده دارند بنابراین لازم است تا مردم به حقوق شهروندی آشنا شوند.

وی با اشاره به آیه 83 سوره بقره گفت: در آیه 83 سوره بقره به نیکی و خوش‌رفتاری با مردم تأکید شده است و اینها همه برخاسته از بحث کرامت ذاتی شهروند است پس اگر همه به این حقوق آگاه شویم فضا تغییر می‌کند.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: مردم همه عیال خدایند و محبوب ترین کسان پیش خدا کسى است که براى عیال وى سودمندتر باشد.  رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: الخلق کلهم عیال اللَّه فأحبّهم إلى اللَّه أنفعهم لعیاله نهج الفصاحه حدیث شماره 1543

فدایی دومین حق شهروند را هدایت و ارشاد و سومین حق آنها را عدالت و امنیت دانست و گفت: حضرت امیر تأکید زیادی به عدالت و مساوات داشته و این موضوع در آیات و روایات بسیار آمده است.

وی تأکید کرد: حضرت رسول فرموده‌اند اگر به کسی که با شما عهد و پیمان بسته و تحت لوای اسلام  زندگی می‌کند ظلم کنید و حقش را از او بگیری و او را آزار دهی و یا مالی را بدون رضایت از او بگیری من فردای قیامت شاکی می‌شوم و به دنبال حق آنها خواهم بود.

وقتی در خصوص حقوق بیگانگان این همه تاکید می نمایند بطریق اولی حق شهروندان جامعه باید به نحو احسن رعایت شود.

مدیر آموزش کرسی حقوق بشر با اشاره به اینکه برگزاری اینگونه سلسله مباحث می‌تواند مردم را با وظایفشان در خصوص حقوق شهروندی آشنا کند گفت: بدون شک رسانه‌ها در بحث آموزش مردم نقش بسزایی دارند و اگر بحث آموزش ادامه پیدا کند حق شهروند به معنای کامل رعایت می‌شود.

فدایی در ادامه گفت: فطرت هر انسانی از ابتدا پاک است اما گاهی برخوردهایی می‌شود که جواب مناسبی ندارد بنابراین اگر می‌خواهیم فرهنگی را نهادینه کنیم نباید با خشونت رفتار کنیم.




وی اذعان داشت: کار فرهنگی زمان می‌خواهد و تربیت انسان زمانبر است ( تا آنجاکه چنین گفته‌اند اگر برنامه صدساله دارید انسان تربیت کنید) آن وقت چگونه می‌توانند در پروسه‌ای چند ماهه فردی را با وضعیت متفاوت تغییر دهند.

فدایی در ادامه تصریح کرد: (علیکم انفسکم) شما خودت خوب باش عالم خوب می‌شود، کسی که خودش خوب نباشد چگونه می‌تواند دیگران را به خوبی راهنمایی  کند، ذ ات نایافته از هستی بخش کی توان دشود هستی بخش وقتی عطر باشی ناخودآگاه عطرافشانی می‌کنی.

وی ادامه داد: اگر افراد توجیه شوند و خودشان مبادی آداب شوند و صفات نیکو را در خود نهادینه کنند می‌توانند آن صفات را به دیگران منتقل کنند بنابراین برخورد مکانیکی با جوانان با کرامت انسانی تناقض دارد و جواب نمی‌دهد.

مدیر آموزش کرسی حقوق بشر گفت: باید رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی به این موضوعات بپردازند و توجه داشته باشیم که ضمانت اجرایی بیرونی را رها کنیم و به ضمانت اجرایی درونی بپردازیم، تا زمانی که اخلاق پررنگ نشود ضمانت‌های اجرایی بیرونی فایده‌ای ندارد.

این مدرس دانشگاه افزود: ما از صداق قرآنی (مهریه) چماق بیرونی درست کرده‌ایم، زندگی ‌ها از همان ابتدا با تهدید آغاز می‌شود و گاهی ازدواج‌ها به دلیل به نتیجه نرسیدن در بحث مهریه به هم می‌خورد، این جابجایی اصل و فرع است و خانواده‌ها از اصل به حاشیه کشیده شدند در حالی که بر اساس آیه قرآن مهریه یک مصداق است و نشانه اثبات صداقت است.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار