امروز : جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 18
۱۹:۳۷
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 94490
تاریخ انتشار: ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۵۸
تعداد بازدید: 36
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس؛ در جلسه علنی امروز شورای شهر پس از ارائه گزارش عملکرد و مشکلات پیش روی وزارت آموزش و پرورش توسط وزیر، اعضای شورای شهر ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس؛ در جلسه علنی امروز شورای شهر پس از ارائه گزارش عملکرد و مشکلات پیش روی وزارت آموزش و پرورش توسط وزیر، اعضای شورای شهر به اظهار نظر و پیشنهادهای خود از وزارتخانه پرداختند.

در همین راستا، علیرضا دبیر خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: در همه دنیا دانش آموزان وقتی دیپلم می گیرند، حداقل یک زبان را به خوبی آموزش می بینند. چرا این اتفاق در ایران نمی افتد؟

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر همچنین از علی اصغر فانی خواست یک درس برای آشنایی دانش آموزان با شورا در برنامه درسی آموزش و پرورش گنجانده شود. دبیر در این باره اظهار داشت:‌ شوراها در کشور ما در مقایسه با سابقه مجلس،‌ نهال تازه ای هستند که معانی و تعاریف آن باید در مدارس برای دانش آموزان نهادینه شود.

وی با اشاره به آشنایی وزیر فعلی آموزش و پرورش با مدیریت شهری توضیح داد:‌ در شورای سوم با همکاری دکتر نجفی یک کمیته را راه اندازی کردیم و سال گذشته 16 میلیارد تومان اعتبار برای کمک به مدارس شهر تهران در بودجه به تصویب رساندیم. این در حالی است که هنوز مدیر کل آموزش و پرورش تهران را ندیده ایم و من این را یک ایراد می دانم.

دبیر بر ضرورت تشکیل کارگروهی برای پیگیری کارهای مشارکتی آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت:‌ در سال جاری مدیریت شهری نمازخانه های دو منظوره ای را در برخی از مدارس احداث کرده تا نماز ظهر و عصر برای دانش آموزان و نماز مغرب و عشا با حضور اهالی محل در نمازخانه های مدارس برگزار شود.

وی افزود: این کار مشارکتی را می توانیم در حوزه ورزش هم انجام دهیم، اما لازمه این کار تشکیل کارگروه و پایدار کردن درآمدهای وزارت آموزش و پرورش است.

رحمت الله حافظی نیز با انتقاد از بازده پایین طرح تحول آموزش و پرورش گفت: وقتی این طرح ابلاغ شد، انتظار تحول در محتوای آموزشی و نه در ظاهر را داشتیم. اما تنها تغییر صورت گرفته، تبدیل نظام 4-4-2 به 6-3-3 بود. در حالی که ما انتظار پررنگ شدن بعد تربیتی را داریم.

وی ادامه داد: ما در بودجه 93 شهرداری تهران، 20 میلیارد تومان برای کمک به مدارس در نظر گرفته ایم که 30 درصد آن برای مصارف عمرانی، 30 درصد برای تجهیزات و 40 درصد برای برنامه تعریف شده است که سهم هر مدرسه از این بودجه حدود 15 میلیون تومان است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر اضافه کرد: شهرداری در برخی از مدارس وسایل بدنسازی نصب کرده است. اما اقدامات مشترک بین آموزش و پرورش و شهرداری باید گسترش یابد. برای مثال فرهنگ ترافیکی باید به دانش آموزان به عنوان جامعه هدف آموزش داده شده است.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: اجازه بدهید برای ارتقای فرهنگ شهروندی از ظرفیت دانش آموزان استفاده کنیم. شورای سوم شهرداری را ملزم به آموزش بی سوادان با کمک آموزش و پرورش نمود که این مصوبه اجرا نشده است. همچنین می خواهم بدانم آیا طرحی برای مکان یابی مدارس دولتی در تهران و شهرک های اطراف داریم یا خیر.

غلامرضا انصاری نیز گفت: یکی از مسائلی که در شورای چهارم باید به طور جدی پیگیری کنیم،‌ تحقق مدیریت یکپارچه شهری است و با توجه به مشکلات آموزش و پرورش و ظرفیت های بالقوه که در اختیار مدیریت شهری است، بستر یک تفاهم نامه برای اجرای مدیریت یکپارچه در حوزه آموزش و پرورش در دوره زمانی سه چهار ساله فراهم است.

اقبال شاکری گفت: مقام معظم رهبری فرمودند همه دستگاه ها باید در آموزش و پرورش سرمایه گذاری کنند. باید از این فرصت استفاده کنیم و این فرمایش رهبر انقلاب را حتما به منصه ظهور برسانیم. همچنین باید امکان فعالیت روحانیون در امور پرورشی و مشاوره را با مشارکت روحانیون فعال در شهرداری فراهم کنیم.

وی افزود: کاهش تعداد مدارس مشارکتی از دانش آموز و واگذاری آنان به افراد دیگر زنگ خطری است که باید برای آنها فکری کنیم و به نظر می رسد باید به سمت تقویت مدارس دستگاه محور برویم. جایگاه فعلی مدارس فنی و حرفه ای در اذهان عمومی چندان مناسب نیست، در حالی که این مدارس نسبت به مدارس آموزش محور و شفاهی کارایی بالاتری دارند و می توانیم به تقویت آن کمک کنیم.

عضو کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر اضافه کرد: بحرانی ترین و بهترین مقطع تحصیلی، ابتدایی و پیش دبستانی است. به همین دلیل درخواست تفکیک سه سال اول ابتدایی از سه سال دوم را به دلیل مقتضیات متفاوت و افزایش معلمان آقا برای مدارس پسرانه را دارم.

شاکری ادامه داد: علاوه بر این،‌ ازدحام مدارس به دلیل تک نوبتی شدن، سامانه توصیفی مدارس را دچار مشکل کرده است. بنابراین در بعضی موارد باید از تک نوبته شدن باید بگذریم و اجازه دو نوبته شدن بدهیم تا تعداد دانش آموزان کاهش یابد. توسعه کنترل سلامت جسمی و روحی دانش آموزان به ویژه برای دانش آموزان دختر نیز از واجبات است.

مرتضی طلایی نیز با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان گفت: تا زمانی که مشکلات معلمان از نظر معیشتی و سایر مسائل را حل نکنیم و به زمانی برنگردیم که معلم را خدای دوم خود می دانستیم و معلم شان بالایی در جامعه داشت،‌ نمی توانیم تحول مورد نظر آموزش و پرورش را محقق کنیم.

نایب رئیس شورای شهر از وزیر آموزش و پرورش خواست انتظارات خود از مدیریت شهری و پیشنهادهای همکاری را با شورای شهر در میان بگذارد. وی افزود: لازم است ما دو کارگروه داشته باشیم: یکی در حوزه کار عمرانی و خدماتی و دیگری در حوزه کار نرم افزاری و آموزشی و مشارکتی. در مجموعه تشکیلات مدیریت محله هم این ظرفیت هست که در ستاد هماهنگی شورایاری ها با آموزش و پرورش تفاهم نامه ای داشته باشیم تا ظرفیت های مشترک را عملیاتی کنیم.

محسن پیرهادی نیز با اشاره به امکانات رفاهی در اختیار شهرداری تهران گفت: امیدواریم بتوانیم حداقل دیون خود را نسبت به آموزش و پرورش ادا کنیم و با حداقل هزینه، مراکز رفاهی شهرداری را در اختیار کادر‌ آموزش و پرورش قرار دهیم.

نایب رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا افزود: مدیریت شهری می تواند زمینه روانسازی و مشارکت صندوق ذخیره فرهنگیان که مجموعه ثروتمندی هم هست، در پروژه های شهری را فراهم کند تا برای تامین منابع مالی برای خدمت بیشتر به معلمان، ثروت این صندوق افزایش یابد.

وی تاکید کرد: ما در ستاد مدیریت محله و اداره امور اجتماعی و فرهنگی از سه وزارتخانه علوم،‌ ارشاد و آموزش و پرورش می توانیم کمک بگیریم، به ویژه از بازنشستگان آنها برای اداره سراهای محله و خانه های فرهنگ می توانیم استفاده کنیم.

فاطمه دانشور با اشاره به مشکلات تحصیلی کودکان کار و خیابان گفت: در مواردی که ما با موضوع  کودکان کار یا کودکان بازمانده از تحصیل مواجهیم، یکی از دستگاه هایی که باید نقش اصلی را ایفا کند، وزارت آموزش و پرورش است. تمام فعالان حوزه این کودکان اتفاق نظر دارند که در مدارس باید میز مددکاری اجتماعی و متخصص دارای قدرت مداخله حضور داشته باشد و به محض مشاهده نیمکت خالی یک دانش آموز که ممکن است به کودک کار تبدیل شده باشد، موضوع را متوجه شده و پیگیری کند. اگر طرح و برنامه جامعی در این خصوص نوشته شود، می تواند به کاهش آسیب های اجتماعی از جمله حضور کودکان در خیابان کمک کند.

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر ادامه داد: بسیاری از کودکانی که در حاشیه های شهر تهران یا مناطق 12 و 15 ساکن هستند، فاقد شناسنامه هستند. در بسیاری موارد این بچه ها ایرانی هستند که شناسنامه های آنها به فروش می رود یا افغانی هستند و به هر دلیلی نمی توانند تحصیل کنند. بنابراین خواهشمندم به بچه هایی که فاقد شناسنامه هستند، این امکان را بدهید که با کارت آموزش بتوانند تحصیل کنند.

وی افزود: آموزش حقوق کودک و مضرات مواد مخدر در مدارس هم از جمله اقداماتی است که می تواند به کاهش کودک آزاری کمک کند. بحث مدارس شبانه روزی برای کودکانی که در خانواده امنیت ندارند و مورد آزار و اذیت قرار می گیرند، یک ضرورت است.

این عضو شورای شهر در ادامه گفت: یکی از مشکلات ما اشتغال جوانان است و همه جوانان انتظار استخدام دارند و کمتر به سمت کارآفرینی و راه اندازی کسب و کار هدایت شده اند. تغییر نگرش جوانان نسبت به کارآفرینی در سنین جوانی بسیار سخت است، در حالی که اگر درباره این موضوع به عنوان یک واحد تحصیلی در مدارس به کودکان آموزش داده شود، بسیار مفید است.

دانشور تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان جایی است که محرومیت مدارس در آن بیداد می کند. در نقاطی از زاهدان اصلا مدارس ابتدایی وجود ندارد، در حالی که ما جمعیت خیریه مدرسه ساز را داریم که با بودجه ای بیش از 2 برابر آموزش و پرورش در حوزه مدرسه سازی بسیار فعال است، ولی حضور کمرنگی در سیستان و بلوچستان دارد که فعالیت آنها در این استان باید تقویت شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار