امروز : شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 21
۱۷:۴۵
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 94626
تاریخ انتشار: ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۱
تعداد بازدید: 54
به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس؛ علی اصغر فانی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلاتی که اعضای شورا در حوزه آموزش و پرورش مطرح کردند، ...

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس؛ علی اصغر فانی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به مشکلاتی که اعضای شورا در حوزه آموزش و پرورش مطرح کردند، گفت: در ابتدای دوره وزارتم از کارشناسان وزارتخانه خواستم مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را شناسایی کنند که به حدود 730 تا 740 مسئله رسیدیم.

وی با اشاره به متغیر بودن سطح مدارس در تهران گفت: ما در شهر تهران مدرسه 20 میلیونی داریم که شامل هزینه ناهار، سرویس، کلاس های تابستانی و ... است و از سوی دیگر، مدارسی هم داریم که به آنها مدرسه نمکی ها می گویند که بچه ها بعدازظهرها در آنها نمک و نان خشک می فروشند.

فانی تاکید کرد: اگر در آموزش و پرورش اولویت گذاری نکنیم، شکست می خوریم و چهار سال مدیریت ما هم تمام می شود و به هیچ جا هم نمی رسیم. به همین دلیل چارت سیاست را ابلاغ کرده ایم و روی آن هم اصرار داریم. برای مثال یکی از سیاست های ما بحث ساماندهی نیروی انسانی است، زیرا یک میلیون معلم موجود به لحاظ رشته، جنسیت، جایگاه جغرافیایی و ... اصلا خوب توزیع نشده است. بسیاری از مدارس ما معلمان خانم اضافی دارند، اما در یک منطقه محروم کمبود معلم داریم. البته این مشکل ظرف یک سال حل نمی شود و نیازمند زمان است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: برای مثال امسال انتقال معلمان به شهر تهران را ممنوع و در برابر فشارها مقاومت کرده ایم. صرفه جویی در آموزش و پرورش، صرفه جویی در نیروی انسانی است؛ زیرا بیش از 98 درصد بودجه ما صرف هزینه های پرسنلی می شود. در تهران 3000 نیروی انسانی اضافی وجود دارد و آن وقت باز هم از ما انتظار دارند با انتقال ها موافقت کنیم.

وی در ادامه گفت: امسال می خواهیم 500 مدرسه سراسر کشور را برای اولین بار به روش بودجه عملیاتی اداره کنیم. البته در برابر همه این طرح ها مقاومت هایی وجود دارد که سعی می کنیم تسلیم آنها نشویم.

فانی با اشاره به زمینه های مشترک همکاری مدیریت شهری و آموزش و پرورش گفت: شورای شهر ظرفیت هایی دارد که ما از آن بی خبر هستیم. ما پیشنهادهایی برای همکاری متقابل داریم، اما این پیشنهادها شامل همه ظرفیت ها و توانمندی هایی شورا نیست. در بسیاری از دستگاه ها بودجه های کلانی صرف کارهای فرهنگی می شود که اثربخشی آن 5 درصد هم نیست، اما هر کاری در آموزش و پرورش 100 درصد اثربخشی دارد.

وی با ذکر مثالی از این موضوع گفت: ما هر سال 130 میلیون جلد کتاب چاپ می کنیم و چاپ هر دوره کتاب، 14 ماه طول می کشد. این حجم کتاب را همه دانش آموزان باید بخرند. اما در کشور 5 هزار جلد کتاب چاپ می شود و سال ها در قفسه کتابفروشی ها خاک می خورد. دانش آموزان کتاب ها را باید بخوانند و باید با کمک معلم بخوانند و امتحان هم بدهند و اگر نمره قبولی نیاوردند، باید آنها را دوباره بخوانند. کدام نهاد فرهنگی تا این حد اقتدار دارد؟

وزیر آموزش و پرورش از شورای شهر خواست؛ در مدیریت شهری روی اثربخشی بودجه های فرهنگی و اجتماعی که تصویب می شود، دقت کنند. وی افزود: این بودجه ها را دست ما ندهید، اما با راهنمایی ما در جاهایی که لازم است، هزینه کنید. من فضای بسته آموزش و پرورش را باز کردم و این موقعیت مشخص نیست دوباره ایجاد شود یاخیر. من معتقدم اگر همه هم به کمک آموزش و پرورش بیایند، شاید بخشی از مسائل حل شود.

وی در تشریح درخواست های وزارتخانه از مدیریت شهری گفت: دوستان در تغییر کاربری ها، افزایش اثربخشی طرح ها، اجرای پروژه های فرهنگی در شهر و ... به ما کمک کنند. هر درآمدی در آموزش و پرورش ایجاد می شود، صرفا صرف توسعه فضاهای آموزشی می شود. بنابراین می توانیم کمیته مشترکی را تعریف کنیم و زمینه هایی را که می توانیم از کمک شورا استفاده کنیم و به تحقق اهداف شورا کمک کنیم، مشخص کنیم.

فانی در پایان گفت: در پانزدهم ماه رمضان قرار است تفاهمنامه ای بین آموزش و پرورش و شهرداری امضا شود که اگر کمیته مشترک بین شورا و آموزش و پرورش زودتر محقق شود، اهداف شورا نیز می تواند در این تفاهمنامه لحاظ شود.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار