امروز : سه شنبه ۸ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 27
۰۱:۱۰
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 950
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ - ساعت ۱۴:۳۳
تعداد بازدید: 150
خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگذاری فارس- آزاده لرستانی: اگر با نگاهی عمیق به سبک زندگی جامعه امروزی نگریسته شود، به خوبی نفوذ سبک زندگی غربی در ...

خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگذاری فارس- آزاده لرستانی: اگر با نگاهی عمیق به سبک زندگی جامعه امروزی نگریسته شود، به خوبی نفوذ سبک زندگی غربی در ابعاد مختلف زندگی افراد مشهود خواهد بود، به طوری که با گسترش فناوری‌ها و توسعه ارتباطات گرایش به سبک زندگی مدرنیته مبتنی بر فرهنگ غربی دور از دسترس نخواهد بود.

بنابراین ضروری به نظر می‌رسد که مسلمانان با اتکا به سیره پیشوایان معصوم، سبک زندگی خود را به گونه‌ای انتخاب کرده تا خیر دنیا و آخرت را تحصیل کنند، به همین منظور برای شناخت بهتر سبک زندگی حضرت زهرا(س) خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگذاری فارس میزگردی را تحت عنوان «سبک زندگی فاطمی» در مؤسسه فرهنگی دارالحدیث با حضور حجج اسلام محمدجواد مروجی طبسی نویسنده کتاب «دردانه دلداده» مدرس حوزه علمیه قم، حمید احمدی جلفایی نویسنده کتاب «صحیفه فاطمیه» و استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه و امیرحسین ملک‌پور عضو محقق دانش نامه حضرت زهرا(س) در مؤسسه دارالحدیث برگزار کرد.

پیش از این خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگذاری فارس میزگردی را با عنوان «بررسی ابعاد زندگانی حضرت زهرا(س)» به مناسبت دهه اول فاطمیه منتشر کرده بود.
 




*معنای زهد فاطمی

حجت‌الاسلام مروجی طبسی با اشاره به اینکه متأسفانه سبک زندگی در کشور ما متمایل به سبک زندگی غربی است، ابراز داشت: در بیشتر فیلم‌هایی که از صدا و سیما پخش می‌شود، سبک زندگی آن‌ها مبتنی بر اسلام نیست، چه اشکالی دارد قبل از اینکه فیلمی مجوز بگیرد یا به نمایش در آید، برخی از افراد خبره فیلم را از نظر اسلامی بررسی کنند.

وی با تأکید بر اینکه ائمه معصومین به ویژه حضرت زهرا(س) دارای سبک زندگی بودند، افزود: وقتی از زهد حضرت فاطمه(س) صحبت می‌شود، برخی فکر می‌کنند که باید در خانه‌های گلی زندگی کنند یا معنایش این است که زن در خانه بنشیند و اصلاً از خانه بیرون نیاید! در صورتی که حضرت فاطمه(س) با حجاب کامل از خانه بیرون می‌آمدند و به خدمت پیامبر(ص) می‌رفتند.

*نمونه‌ای از فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی حضرت زهرا(س)

حجت‌الاسلام ملک‌پور با تأکید بر فعالیت‌های اجتماعی صدیقه طاهره(س) و اشاره به فعالیت‌های سیاسی حضرت(س)، خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) برای دفاع از نبوت که جزو اصول دینش بود به صحنه آمد، در کتاب «مستدرک علی الصحیحین» جلد 1 صفحه 268 و تعداد زیادی از کتاب‌های شیعه و سنی این نقل آمده که ایشان پیامبر(ص) را از توطئه قتلش باخبر کرد؛ یعنی بیرون از خانه می‌رود و این اطلاعات را به دست می‌آورد.

وی ادامه داد: یا طبق نقل کتاب «صحیح» بخاری جلد 3 صفحه 1163 و دیگر کتب، وقتی قریش به پیامبر(ص) اهانت می‌کند و شکمبه حیوانی را روی ایشان می‌ریزند، فاطمه(س) می‌آید، هم دفاع می‌کند، هم او را تمیز می‌کند و هم در پی جواب دادن فعالیت می‌کند، همچنین طبق نقل کتاب «ایمان ابوطالب» تالیف «فخار» صفحه 352، حضرت(س) ماجرا را به عموی خود ابوطالب خبر می‌دهد و او را تحریک می‌کند که جواب دهد، حضرت زهرا(س)‌ موفق می‌شود و ابوطالب با مقابله به مثل کردن جواب محکمی به آن‌ها می‌دهد.
 



*چرایی انتخاب یک اسوه برای بانوان/ دلایل کم‌بودن احادیث فاطمی

حجت‌الاسلام احمدی جلفایی با اشاره به اینکه اگر خداوند حضرت زهرا(س) را خلق نمی‌کرد، در خلقت خدا نقصی ایجاد می‌شد، اظهار داشت: قطعاً وجود یک اسوه برای بانوان با توجه به شرایط و مختصات خاص روحی و جسمی زن لازم بود تا آن‌ها بتوانند اعمال خود را با این اسوه بسنجند.

وی درباره علل کم بودن روایات از حضرت زهرا(س)، ابراز داشت: از حضرت فاطمه(س) نسبت به معصومین دیگر روایت کم نقل شده است، یکی از دلیل‌ها به خاطر جنسیت حضرت زهرا(س) است که ارتباط  و حضور حضرت در جامعه هدفمند بوده و بی‌مورد در اجتماع حاضر نمی‌شدند و دیگر عمر زود خزان حضرت بوده است.

مشروح این میزگرد فردا در خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگذاری فارس منتشر می‌شود.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها