امروز : جمعه ۴ فروردین ۱۳۹۶ - 2017 March 24
۱۱:۰۷
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 9541
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۲ - ساعت ۲۰:۴۲
تعداد بازدید: 84
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا آیت‌اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفدهمین ...

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، حمیدرضا آیت‌اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در هفدهمین همایش بزرگداشت ملاصدرا تحت عنوان «فلسفه و راه زندگی» که به همت بنیاد حکمت اسلامی صدرا در مجتمع آدینه تهران در حال برگزاری است، به بیان ضرورت تحلیل فلسفی فناوری‌های رو به گسترش در جامعه پرداخت و گفت: درباره تکنولوژی در گذشته ما آن را به عنوان ابزاری برای سنجش داشتیم که از آن استفاده می‌کردیم. همچنین قبلاً تکنولوژی سخت بود اما امروز شاهد تکنولوژی نرم هستیم که بدون اینکه متوجه باشیم ما را درگیر خود کرده است.

وی گفت: تکنولوژی آموزشی، تکنولوژی مدیریت و تکنولوژی رسانه، سه تکنولوژی رسمی است که تأثیر نا آشکاری بر ابعاد زندگی انسان دارد.

وی به بیان نظریه‌های مختلف درباره تکنولوژی پرداخت و خاطرنشان کرد: «مارکس» اولین فردی بود که به تکنولوژی توجه داشت و معتقد بود تکنولوژی دارای تأثیر ذاتی بر جامعه است و تکنولوژی را مهمترین علل شکل‌دهنده جامعه عنوان می‌کرد؛ او تأثیر تکنولوژی بر جامعه را ذاتی و سرشتی می‌داند.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: تکنولوژی تاریخ را می‌سازد و آینه‌ تمام‌نمای کاستی‌های انسان است. از این رو هایدگر نکات مهمی در این زمینه دارد و می‌گوید موقعیت تکنولوژی امری تکنولوژیک نیست بلکه آن را نوعی انکشاف از طبیعت می‌داند که محصول دستکاری انسان است.

آیت‌اللهی اظهار داشت: تکنولوژی جدید دست‌اندرکار تعرض به جهان است در حالی که تکنولوژی قدیم چنین نگاهی به طبیعت ندارد؛ راهی که هایدگر مطرح می‌کند این است که ما باید بشناسیم که تکنولوژی چنین کاری با انسان می‌کند و در واقع او می‌خواهد از طریق هنر چنین غلبه‌ای را تلطیف کند.

وی با اشاره به برخی نظرات دیگر گفت: نظام‌های تکنولوژیکی، تحلیلی از جانب تکنولوژی دارند بنابراین ما نباید دنبال فاعل آن باشیم و یا اینکه بگوییم یک توطئه‌ای در کار است و افرادی می‌خواهند فلان کار را انجام دهند، از این رو برخی از ارزش‌های سنتی طرد شده و دسته‌ای از ارزش‌های جدید به میدان آمده است.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره تأثیرات تکنولوژی فلسفی به ماهو گفت: تکنولوژی کاری کرده که متافیزیک یا ماوراءالطبیعه مورد طرد واقع شود اینکه نسبی‌گرایی و تکثرگرایی در آرای فلسفی را برای ما عادی کرده، ما را از تجرید‌های عقلی دور کرده و ما را درگیر مباحث دم دستی می‌کند لذا توضیح برخی مباحث فلسفی برای انسان امروز که درگیر تکنولوژی است بسیار سخت و پیچیده شده است.

وی در پایان افزود: باید به مبانی فلسفی و تکنولوژی عمیقاً بیندیشیم.
انتهای پیام/ک
برچسب ها:
آخرین اخبار