امروز : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 3
۰۱:۳۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 96135
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۱۶
تعداد بازدید: 35
علی‌اکبر دلوریان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، با اشاره به موضوع احیای سازمان مدیریت و ...

علی‌اکبر دلوریان‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، با اشاره به موضوع احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، اظهار داشت: باید قبل از انحلال سازمان مدیریت کمی به عقب برگردیم و مباحث مربوط به ادغام سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی بررسی شود.

وی افزود: ساختار و تشکیلات، پایه هرگونه تصمیم‌گیری کلان اداره کشور است و سازمان‌هایی که با موضوع منابع سروکار دارند، باید به صورت یکپارچه و ممزوج حرکت کنند که در این راستا چیدمان آنها نیز خیلی مهم است.

مدیرکل منابع انسانی و امور اداری مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه در برخی قسمت‌ها چیدمان و ساختار سازمان مدیریت بد اجرا شد، تصریح کرد: در برخی مواقع به تشکیلات خوب دقت نشد، در حالی که می‌توانستیم آن را بهتر اجرا کنیم و آن قالبی که برای تشکیلات در نظر گرفته می‌شد، خوب بود اما در عمل انتظارات را برآورده نمی‌کرد.

وی به نقاط قوت سازمان برنامه و بودجه اشاره کرد و گفت: تشکیلات نوشته شده سازمان موجب انحلال نبود و در حقیقت هر دفتر از قسمت‌های برنامه؛ بودجه و منابع انسانی تشکیل شده بود و همه امور به صورت تخصصی پیگیری می‌شد و امروزه نیز بر کسی پوشیده نیست که انسان محور توسعه بوده و در عین حال تکنولوژی به کمک آمده است.

دلوریان‌زاده ادامه داد: چیدمان سازمان به این شکل بود که برای هر بحث تخصصی مانند نفت، مسائل اجتماعی، صنعت و دیگر بخش‌ها دفاتر تخصصی در قالب‌های تخصصی وجود داشت.

به گفته این کارشناس سابق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بعد نظارت مهم‌تر از اجرای برنامه‌ها است و چیدمان کارشناسان نیز در قسمت‌های تخصصی بسیار با اهمیت است و در همین راستا در مقطعی که سازمان مدیریت مشغول فعالیت بود، طراحی تشکیلات خوب بود، اما کارشناسان در جایگاه خود نبودند.

وی با بیان اینکه با انحلال سازمان مدیریت عملا فصل 10 قانون مدیریت خدمات کشوری که مربوط به جبران خدمات کارکنان است، به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور داده شد و نیز معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی هر کدام به صورت جزیره‌ای مشغول فعالیت هستند که این گسست یکی از تهدیدات میان افتراق سرمایه انسانی و عملکردی بودجه است.

مدیرکل منابع انسانی و امور اداری مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه بودجه یک برنامه مالی است، تصریح کرد: جدا بودن برنامه‌ریزی از نیروی انسانی موجب هدر رفت بودجه در بخش‌های مختلف می‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: نظام شایسته‌سالاری باید در احیای سازمان مدیریت اتفاق بیفتد و در حال حاضر تشکیل این سازمان یک دغدغه برای نظام اداری کشور است.

دلوریان زاده در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود، یکی از دلایل انحلال سازمان مدیریت عدم پاسخگویی سازمان به وزرای دولت و معاونان آن بود، عنوان کرد: علت این بود که مسئولان در دستگاه اجرایی افراد زبده را به سازمان برای چانه‌زنی نمی‌فرستادند و یک کارشناس سازمان درخواست استدلال صحیح داشت. به همین دلیل به ناچار معاون وزیر با یک کارشناس سازمان چانه‌زنی انجام می‌داد.

وی با تاکید بر اینکه زمانی می‌توان کار درست انجام داد که پیش‌بینی درستی وجود داشته باشد، عنوان کرد: در برخی موارد مشاهده می‌شد یک پروژه عمرانی با هزینه زیادی انجام می‌شد، اما صرفه اقتصادی نداشت و به همین دلیل آمایش سرزمین یک آرزوی 20 ساله در کشور است.

این کارشناس با طرح این سؤال که چرا تهران باید اکنون جمعیتی 12 میلیونی داشته باشد و از این شهر برای کل کشور تصمیم‌گیری شود، اظهار داشت: این درحالی است که چرخ توسعه باید در استان‌ها زده شود و در بسیاری از استان ها ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های مختلف وجود دارد، اما بار شهری را در تهران جذاب کردیم و آمایش سرزمینی به خوبی صورت نگرفته است.

مدیرکل منابع انسانی و امور اداری مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت برنامه‌ریزی ادامه داد: در هیچ یک از دولت‌های قبلی در بحث آمایش سرزمین موفق نبوده‌ایم.

دلوریان‌زاده در خصوص ویژگی‌های سازمان مدیریت برنامه‌ریزی جدید، گفت: باید تشکیلات اداره کشور سازمانی مستقل بوده که سیاسی‌کاری و جریانات سیاسی در آن وجود نداشته باشند و مبنای کار نگاه کارشناسی باشد تا نظرات خود را به عنوان قوه عاقله بررسی و مطرح کند.

وی در خصوص آفت گرایش‌های سیاسی مدیران و نقش آن در برنامه ریزی‌ها بیان داشت: این موضوع به رهبری و مدیریت سیستم برمی‌گردد که باید بر اساس نظرات کارشناسی انجام شود، اما گاهی سلایق در آن مشاهده می‌شود.

مدیرکل منابع انسانی و امور اداری مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت برنامه‌ریزی با اشاره به اینکه فرمایشات رهبری باید نصب‌العین باشد و بر اساس شایستگی مدیران انتخاب شوند، تصریح کرد: نگاه باید برنامه‌ای باشد و به دور از حاشیه تصمیم‌گیری کرد، زیرا با سیاست راه بنداز، جا بنداز، هزینه، زمان و دقت را از دست خواهیم داد. زیرا برنامه در نهایت به بودجه و به مدیریت ختم می‌شود که ابعاد بعدی آن کنترل قبل و بعد اجرا ارزیابی و نظارت است.

وی احیای سازمان مدیریت را کاری درست خواند و گفت: ابعاد نظارتی قطعا در سازمان وجود داشته و خواهد داشت، دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور ناظر بر عملکرد این سازمان هستند. و تنها تفاوت این بوده که وزیر نداشته که از عملکرد سازمان سؤالی شود و این موضوع را قانون گذار به صلاح ندانسته، زیرا در این صورت رئیس سازمان باید درگیر مباحث سیاسی مجلس شود و برای اجرای یک طرح منطقه‌ای و استانی هر روز با نمایندگان بحث داشته باشد که این موضوع فرصت استقلال رای و فکر برنامه‌ریزی را از سازمان می‌گیرد.

به گفته مدیرکل منابع انسانی و امور اداری مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت برنامه‌ریزی اهتمام مسئولان به حفظ استقلال رای کارشناسی، انتخاب مدیران و کارشناسان بر اساس تخصص با دقت زیاد و نیز عدم تمرکزگرایی و تفویض اختیار به استان‌ها در کنار احیای سازمان‌های استانی از ضروریات و مباحثی است که باید در احیای مجدد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور به آن توجه داشت.

انتهای پیام/ب
برچسب ها:
آخرین اخبار