امروز : یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - 2017 January 22
۲۱:۰۳
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 96538
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 8
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نعمت‌الله  بابایی درباره ‏نقش و جایگاه خانواده در پیشگیری از اعتیاد گفت: خانواده دارای ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، نعمت‌الله  بابایی درباره ‏نقش و جایگاه خانواده در پیشگیری از اعتیاد گفت: خانواده دارای بیشترین سهم پیشگیری از اعتیاد است و در لیستی که 50 علت ‏اعتیاد در آن تهیه شده و حتی در طبقه‌بندی علل اصلی و فرعی، به این نتیجه رسیده‌ شده که ‏وجود رابطه صمیمی بین والدین و فرزندان عاملی موثر در پیشگیری از اعتیاد محسوب می‌شود.

وی افزود: والدینی که مهارت فرزندپروری را نداشته باشند به دلیل وابستگی افراطی ‏فرزندان به آنان و عدم استقلال، آنها را با مشکلاتی مواجه می‌کنند، ابتلا به اعتیاد ‏موضوعی است که ارتباطی به رابطه عاطفی والدین و فرزند ندارد چرا که در فرزند‏پروری فرد استقلال خود را داشته و در قبال رفتارهای خود مسئول است و خشم والدین را ‏به معنای طرد نمی‌داند که به رفتارهای آسیب‌زا روی بیاورد بلکه خانواده را همواره ‏حامی خود می‌داند .‏

این استاد دانشگاه ادامه داد: در سازمان بهزیستی کتابی تحت ‏عنوان استراتژی‌های پیشگیری به چاپ رسیده که هدف از آن فرزندپروری ‏و مهارت‌های زندگی است، همچنین تحقیقات صورت گرفته و مطالعات کل جهان نشان می‌دهد که برای بروز اعتیاد ‏فاکتورهایی وجود دارد که میزان تاثیرپذیری والدین در آن کاملا مشهود است.

بابایی تصریح کرد: پس از عامل رابطه صمیمی والدین با فرزندان و آموزش مهارت‌های ‏زندگی به افراد، دومین عامل موثر در پیشگیری از اعتیاد است آن است که نوجوان و ‏جوان مهارت امتنا مودبانه، نه گفتن، تاب آوری، سالم زندگی کردن، کنترل هیجان ‏و خشم را بیاموزد، آموزش این مهارت‌ها در یک پرورشگاه نشان داده که کودکان ‏و نوجوانان آموزش دیده هرگز وارد هیچ باندی نشده‌اند.‏

این روانپزشک با تأکید بر ضرورت آموزش مهارت‌های اجتماعی به نوجوانان گفت: امروز ‏در مواردی دیده می‌شود که فرد بزرگسال 30 یا  40 ساله همچنان وابستگی شدید به ‏خانواده دارد در حالی که باید استقلال، خرد ورزی، انتقادپذیری و عقلانیت در افراد از ‏همان نوجوانی شکل بگیرد و در این زمینه راهکاری که سازمان بهزیستی در دستور کار ‏قرار داده ایجاد کمپین مهارت ارتباط برای نوجوانان با والدین و زوجین برای کاهش طلاق ‏است.‏

وی با بیان اینکه با آموزش صرف خانواده‌ها نمی توان به نتایج مورد نظر ‏رسید، گفت: خانواده‌ها را نمی‌توان کارشناس تربیت کرد، برخورد افراطی و تفریطی ‏از آموزش‌ها نیز ممکن است ما را به نتایج نرساند در حالی که استفاده از تجارب کشورهایی ‏که در این زمینه موفق بوده‌اند، بسیار مهمتر است.‏

به گفته این روانپزشک در کشورهایی که تجربه موفق داشتند پس از مدرسه کودکان به ‏شهرداری سپرده می‌شوند و اوقات فراغت آنها تحت نظر کارشناسان فرزندپروری و ‏در قالب بازی و سرگرمی آموزش می‌بینند و تمام کودکان تا 18سالگی به این روش ‏آموزش داده می‌شوند.

بابایی تأکید کرد: فرزندپروری امروز در کشور ما، نه در خانواده و نه در ‏مدرسه قابل شکل‌گیری نیست چرا که خانواده‌ها به این آموزش‌ها مجهز نیستند، ‏معلمان ما الفبا آموز و کنکور پرورند و چون برای تربیت دانش‌آموزان برنامه‌ای ‏وجود ندارد صرفا به انتقال اطلاعات الفبایی اکتفا می‌کنند و متاسفانه هیچ نوع پرورشی ‏در مدارس شکل نمی‌گیرد.‏

وی ادامه داد: باید بتوانیم به تدریج سیستم‌هایی در کشور ایجاد کنیم که به والدین در ‏فرزند پروری کمک کند، استفاده از ظرفیت شهرداری‌ها و دهیاری‌ها می‌تواند براساس ‏تجربه موفق سایر کشورها در دستور کار قرار بگیرد و بجای اینکه کودکان و نوجوانان ‏اوقات فراغت خود را در جلو فیلم‌ها و بازی‌های کامپیوتری بگذرانند در مراکز تعریف‌شده و با برنامه آموزش ببینند و تا قبل از رسیدن به 18سالگی مهارت‌های درست زندگی کردن را ‏فرا بگیرند. 
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار