امروز : یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶ - 2017 June 25
۲۱:۳۵
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 96661
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۲۰
تعداد بازدید: 141
سید‌مسعود نصر آزادانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس ‌توسعه خطوط ریلی کشور را یکی از سیاست‌های اصلی ...

سید‌مسعود نصر آزادانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس ‌توسعه خطوط ریلی کشور را یکی از سیاست‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی در رشد زیرساخت‌های حمل و نقل عنوان کرد.

وی به اهداف تعیین شده سند چشم‌انداز 1404 اشاره کرد و افزود: طبق اسناد بالادستی باید ظرفیت و بهره‌وری خطوط ریلی در کشور افزایش یابد،  با توجه به اینکه بخشی از حمل و نقل بار و مسافر توسط خطوط ریلی انجام می‌شود،ایجاد ظرفیت‌های جدید در این حوزه یکی از اهداف و برنامه‌های مهم وزارت راه ‌است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با اشاره به مزایای خطوط ریلی در کاهش سوانح رانندگی و ترافیک جاده‌ها، بیان کرد: ‌چنانچه بتوانیم بخشی از ترافیک جاده‌ها را به راه‌آهن منتقل کنیم، می‌توانیم ظرفیت‌های جدیدی را ایجاد و از تصادفات جاده‌ای بکاهیم.

راه‌آهن غرب کشور محور توسعه غرب و کریدور اتصال به آب‌های آزاد

نصر آزادانی درباره راه‌آهن غرب کشور(اراک-ملایر-کرمانشاه-خسروی) و عملیات اجرایی قطعات مختلف از ملایر تا خسروی اظهار داشت: مسیر کلی این راه‌آهن از منطقه سمنگان در استان مرکزی آغاز می‌شود و پس از عبور از شهر اراک در اولین نقطه به ملایر در استان همدان می‌رسد و سپس به کنگاور در استان کرمانشاه و سپس از آنجا به کرمانشاه و اسلام‌آباد و خسروی متصل می‌شود.

معاون ساخت و توسعه راه‌اهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: این مسیر ریلی در ادامه به راه‌آهن کشور عراق و از آن طریق به بندر لاذقیه سوریه و آب‌های آزاد متصل می‌شود. ‌

نصر آزادانی اضافه کرد: این مسیر ریلی، محور توسعه استان‌های غربی کشور چون استان مرکزی، همدان و کرمانشاه محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های اجرایی این پروژه در حال انجام است، اظهار داشت: صعب‌العبور بودن این مسیر ریلی و لزوم احداث تونل‌های فراوان یکی از سختی‌های پیش روی عملیات اجرایی است که در این راستا فعالیت‌ها به نحو مطلوب در حال انجام است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن اظهار داشت: با تکمیل کل مسیر راه‌آهن غرب، ‌ایران از طریق خط‌آهن به عتبات عالیات متصل خواهد شد، همچنین از طرف کشور عراق به دریای مدیترانه و اروپا متصل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه‌ با تکمیل راه‌آهن غرب بخشی از جابه‌جایی بار و مسافر این منطقه به حمل‌ و نقل ریلی منتقل می‌شود، اظهار داشت‌:‌ این امر قطعاً‌ موجب کاهش ترافیک جاده‌ای و به دنبال آن کاهش سوانح رانندگی در مناطق مذکور خواهد بود.

* پیشرفت 85 درصدی عملیات زیرسازی خط‌آهن ملایر تا کرمانشاه

نصر آزادانی با بیان اینکه قطعه ابتدایی پروژه از اراک تا ملایر به طول 90 کیلومتر بهره‌برداری رسیده است، افزود: عملیات اجرایی ملایر تا کرمانشاه توسط شرکت ایرانی در حال انجام است.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن افزود: در این قطعه عملیات زیرسازی در مراحل نهایی قرار داشته و بیش از 85 درصد پیشرفت فیزیکی دارد،امیدواریم به شرط تامین منابع مالی، زیرسازی مسیر تا کرمانشاه به اتمام برسد و این مسیر آماده ریل‌گذاری شود.

پیشرفت فیزیکی 22 درصدی خط‌آهن کرمانشاه-خسروی به پیمانکاری قرارگاه خاتم

وی اظهار داشت: ادامه مسیر ریلی از کرمانشاه تا خسروی، حدود 300 کیلومتر است، ‌قطعاً تکمیل و احداث این قطعه خط‌آهن غرب، موجب توسعه کریدور شرق به غرب خواهد شد.

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با بیان اینکه پروژه احداث خط‌آهن از کرمانشاه تا خسروی در قالب قرارداد جدید در حال انجام است، گفت: این قطعه از مسیر حدود 22 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و قرارگاه خاتم‌الانبیاء در این پروژه پیمانکار است.

نصر آزادانی اظهار داشت: در حال حاضر همه قطعات این پروژه‌‌ از محل منابع مالی دولتی اجرا می‌شود.

به گزارش فارس راه‌آهن غرب کشور با طول بیش از ‌525 کیلومتر، حلقه اتصال کریدور شرق به غرب کشور است که با اتصال از ایستگاه سمنگان در شهر اراک آغاز و ضمن عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، گیلان‌غرب، قصرشیرین‌ و در نهایت خسروی به مرز عراق متصل می‌شود.

‌در قطعه ملایر تا کرمانشاه و خسروی، 26 ایستگاه طراحی شده است،هر کدام از مسیرهای «ملایر تا کرمانشاه» و «کرمانشاه تا خسروی» دارای 13 ایستگاه است. برای مسیر «ملایر تا خسروی» نیز 11 تونل به طول 10 کیلومتر طراحی شده که بزرگترین آن تونل قلاجه به طول دو هزار و 750 متر است.

با تکمیل راه‌آهن غرب، زوار ایرانی آسان‌تر و سریع‌تر می‌توانند به عتبات عالیات تردد داشته باشند؛ پس از تکمیل و اجرای خط راه‌آهن غرب تا عراق‌، این مسیر در گام‌های بعد تا بندر لاذقیه سوریه و لبنان گسترش خواهد یافت بنابراین در این مسیر بزرگترین کاری که انجام خواهد شد تقویت خط ترانزیتی در منطقه غرب است که موجب تحول و توسعه ‌این منطقه خواهد شد؛ ‌این مسیر در کشور عراق پس از عبور از خانقین‌، بغداد‌، موصل‌، قامشلی‌، دیرالزو‌، رقه و حلب به بندر لاذقیه ختم شده و در نتیجه با احداث آن امکان ارتباط با اماکن متبرکه عتبات عالیات (کربلا و نجف و کاظیمن و سامرا) در خاک عراق نیز میسر خواهد شد.

همچنین با احداث این طرح امکان بر قراری ارتباط ترانزیتی بین کشورهای آسیای میانه و شرق آسیا و دریای مدیترانه از طریق خاک کشور ایران (کریدور شرق به غرب) فراهم می‌شود.‌

انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها