امروز : دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 5
۱۹:۴۲
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 96689
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۰۳
تعداد بازدید: 110
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، به نقل از عمارفیلم، در آستانه هفتادونهمین سالگرد قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد، ششمین حلقه ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، به نقل از عمارفیلم، در آستانه هفتادونهمین سالگرد قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد، ششمین حلقه از دور جدید سلسله نشست‌های نقد فیلم‌سازان جوان سینمای انقلاب به اکران و نقد مستند «خورشید مرده بود» اختصاص یافت.

در این جلسه که خانم مریم‌السادات مؤمن‌زاده کارگردان فیلم، تعدادی از فیلم‌سازان جوان، فعالان فکری و فرهنگی حوزه سینما و اکران‌کنندگان جشنواره عمار حضور داشتند، ابتدا مستند «خورشید مرده بود» پخش شد، سپس کارگردان فیلم به بیان توضیحاتی درباره اثر خود پرداخت و پس از آن تعدادی از حاضران، نکات و نقدهای خود را در مورد فیلم بیان کردند.

* کارهای مناسبتی بهانه‌ای برای بیان مطالب دیگر

بر پایه این گزارش، مریم‌السادات مؤمن‌زاده در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه برنامه‌های واحد شورای طرح و برنامه برای مناسبت‌ها به کارهای «جیم» معروف‌اند، گفت: مستند «خورشید مرده بود» نیز یکی از آثار دسته جیم است که به سفارش گروه مستند شبکه یک سیما تولید شده است، کارهای سفارشی تلویزیون نیز با کارهای آزاد تفاوت داشته و الزامات خاص خود را دارد.

کارگردان مستند «خورشید مرده بود» با بیان به اینکه کارهای مناسبتی در تلویزیون بهانه‌ای برای بیان برخی حرف‌ها هستند، خاطرنشان کرد: مثلاً ما در کاری که به مناسبت روز داروسازی ساختیم به جای پرداختن به مباحث تاریخی به نیازهای مخاطب در این زمینه پرداختیم، زمان تولید «خورشید مرده بود» نیز با برخی از اتفاقات مقارن شده بود، بنابراین از ما خواسته شده بود که در تمام کارها پیام‌هایی در این مورد دیده شود، ما هم از ترفند پر رنگ کردن رضاشاه استفاده کردیم و مثلاً به این پرداختیم که رضا شاه در ابتدا خودش را موافق و همراه مذهب نشان می‌داد اما پس از تثبیت جایگاه و عبور از دوران گذار ماهیت حقیقی خودش را نشان داد.

*مستند تاریخی به جای مستند سوژه محور

مریم‌السادات مؤمن‌زاده همچنین در تشریح پیام‌های اصلی مستند «خورشید مرده بود»، گفت: یکی دیگر از نکاتی که به اقتضای زمان در مستند آوردیم مطرح کردن علمای دین به عنوان چشم بیدار جامعه است، یکی دیگر از اهداف ضمنی ما در مستند نیز نشان دادن چهره واقعی رضاشاه برای مردم بود، چراکه برخی هنوز با بستن چشمان خود بر نقاط منفی بسیار زیاد عملکرد رضاشاه، از وی به نیکی یاد می‌کنند؛ رسوا نمون روباه پیر و نقش انگلستان در واقعه نیز موضوع دیگری بود که در این مستند پیگیری کردیم، مجموع این عوامل موجب شد در این مستند از سوژه‌محوری فاصله گرفته و کار به یک اثر تاریخی نزدیک شود.

* گاهی پول مسافرت هم نداریم

کارگردان مستندهای اجتماعی سیاسی گروه مستند شبکه یک سیما در ادامه با غلط دانستن تصورهای رایج درباره بودجه فیلم‌های صداوسیما گفت: معمولاً گفته می‌شود که در کارهای صداوسیما پول ریخته است و فیلم‌سازهای تلویزیون پول پارو می‌کنند اما واقعیت خلاف این است و ما برای برخی کارها حتی پول مسافرت به شهرهای دیگر را برای پربار کردن کارمان نداریم؛ در همین مستند هم تصاویر مصاحبه با پیرمردها و پیرزن‌هایی که از کشف حجاب خاطره دارند مربوط به یک پروژه ناتمام در گذشته برای ضبط خاطرات این افراد است، البته استفاده از این راش‌های ضبط شده خیلی محدودیت داشت و دست ما را برای تعریف کار بسته بود.

مؤمن‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره صحنه‌های بازسازی شده در مستند، گفت: این تصاویر تولیدی بودند اما کمبود منابع مالی موجب شد این بازسازی‌ها آنگونه که باید در نیایند.

* هنوز درباره کشف حجاب اثر قابل قبولی ساخته نشده است

در ادامه جلسه محمد صادق شهبازی از فعالان و کارشناسان فرهنگی، سخنان خود را با جمله‌ای از شهید خرازی درباره رواج درشت‌نویسی جنگ به جای درست‌نویسی آن آغاز کرد و گفت: درباره تاریخ معاصر کشور و قضایایی همچون کشف حجاب نیز متأسفانه حرف‌هایی زده شده اما کسی هنوز کار قابل قبولی تولید نکرده است.

شهبازی با بیان اینکه واقعه کشف حجاب با یک زمینه فرهنگی رخ داده است، افزود: ابعاد این زمینه فرهنگی و همراهی جریانات روشنفکری و هنرمندان در این واقعه موضوعی بود که باید بیشتر به آن توجه می‌شد.

دبیر اسبق جنبش عدالتخواه دانشجویی سپس گریزی به موضوع چالشی تفکیک جنسیتی در دانشگاه زد و گفت: من همیشه به فعالان فرهنگی دانشجو گفته‌ام که اگر به دنبال طرح مسئله تفکیک جنسیتی هستید باید از شیوه «اسمش را نیار، خودش را بیار» استفاده کرد، یعنی به جای اینکه مدام از عبارت تفکیک جنسیتی استفاده کنیم آثار اجرا و عدم اجرای آن را در محیط‌های واقعی با هم مقایسه و برای مخاطب بیان کنیم، مسئله کشف حجاب هم به همین شکل است، متأسفانه کارها و حرف‌هایی که تا امروز در این باره به مخاطب عرضه شده است چون فقط «اسمش را بیار» بوده‌اند خیلی خوب دیده نشده‌اند.

باید محدودیت‌های قبل از تولید را مد نظر داشت

سپس کارگردان مستند به بیان توضیحاتی درباره نقدها و نظرات محمد صادق شهبازی پرداخت؛ مریم‌السادات مؤمن‌زاده به تصریح بر اینکه بیشتر نقدهای مطرح شده را می‌پذیرد، گفت: استادی داشتیم که به ما می‌گفت هیچ‌وقت کار ارزان نکنید چون اثر شما بعد از تولید فارغ از اینکه با چه هزینه‌ای تولید شده با اثری مقایسه خواهد شد که با هزینه‌ای ده برابری ساخته شده است.

مؤمن‌زاده همچنین با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی‌های آثار مناسبتی این است که در روز خودش باید پخش شوند و فیلمساز مجال تأخیر در نهایی کردن اثر را ندارد، گفت: وقتی از یک طرف کاری مناسبتی داشته باشید و از طرف دیگر بودجه ندارید و امکان واگذاری تحقیق کار به دیگری را ندارید و تهیه‌کننده همه کاره تولید اثر است نباید انتظار تولید کار چندان موفقی را داشت، من برایم پیش آمده است که برای کاری که کلاً سه و نیم میلیون بودجه داشت برای واگذاری مرحله تحقیق به یک فرد، او برای فقط مرحله تحقیق این کار پنج میلیون تومان خواسته است.

کارگردان مستند «خورشید مرده بود» همچنین فقر منابع اولیه در موضوع کشف حجاب را یکی دیگر از مشکلات مرحله تحقیق فیلم عنوان و خاطرنشان کرد: ما ابتدا رصدی برای آشنایی با آثار کار شده قبلی در این زمینه انجام دادیم اما تقریباً هیچ کاری پیدا نکردیم، حتی وقتی سراغ کارشناسانی که در این زمینه گفته‌اند و نوشته‌اند رفتم دیدم غالب کارشناسان شبیه هم حرف می‌زنند و نکته جدیدی با اطلاعات دم دستی اضافه نمی‌کنند.

مریم‌السادات مؤمن‌زاده در ادامه توضیحات خود توجه حاضران را به مخاطب مستند جلب کرد و افزود: یکی از نخستین مراحل تولید اثر در شبکه‌های تلویزیونی تعیین مخاطب است، وقتی فیلم‌سازی مخاطب فیلمش را مخاطب عام انتخاب می‌کند بعداً موظف است این مخاطب را در تمام مراحل کار مد نظر قرار دهد و اثر را طوری بسازد که مخاطب عام امکان دریافت پیام فیلم را داشته باشد، بنابراین در نقد مستند باید این نکته را نیز مد نظر داشت.

* سینما و تلویزیون در رواج بدحجابی بی تأثیر نیستند

در ادامه این مراسم، مریم‌السادات مؤمن‌زاده سخنان خود را با برشمردن برخی از ریشه‌های بدحجابی در جامعه پی گرفت و خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب بازیگر زن جوانی بود که با پوشش نه چندان مناسب در فیلم‌ها بازی می‌کرد، پوشش این بازیگر در فیلم‌ها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر کرد و با ظاهر بهتری به ایفای نقش پرداخت، اما تدریجاً اوضاع به حالت سابق برگشت و الان که این بازیگر شاید حدود شصت سال سن دارد با همان پوشش پیش از انقلاب و تنها با یک روسری اضافه‌تر بازی می‌کند، وقتی بازیگران ما اینطور هستند و وقتی هفتاد سال در یک کشور قوانین نادرست و ضداسلامی درباره حجاب در کشور حاکم بوده است نتیجه‌اش این می‌شود که در جامعه ما افرادی با اعتقادات مذهبی پیدا می‌شوند که بی هیچ غرضی، چندان به حجاب پایبند نیستند.

سازنده برنامه‌های گروه مستند شبکه یک سیما همچنین با مؤثر دانستن عواملی نظیر خرافات در رواج بدحجابی، تصریح کرد: الان من در حال تولید اثری چند قسمتی درباره طلاق هستم، واقعاً خرافه در بحث طلاق بیداد می‌کند، شاید در پنجاه درصد طلاق‌ها خرافات تأثیر دارد، با این وجود ما نود قسمت سریال جومونگ را از تلویزیون پخش می‌کنیم که اساسش حرفهای یک خواب‌گزار خانم است؛ در بحث حجاب هم به همین شکل است، در فیلم‌ها هر کس هر طور که می‌خواهد لباس می‌پوشد بعد اگر هم تلویزیون و سینما را مقصر بنامیم داد همه در می‌آید.

در ادامه جلسه یکی از شرکت‌کننده‌ها بیان حرف‌های متعدد در مدت زمان محدود 45 دقیقه‌ای مستند را مانع انتقال مناسب پیام فیلم دانست.

* سوژه‌ای که کسی سراغش نرفته است

در پایان یکی از حاضرین به طرح پیشنهادی برای فیلم‌سازی در مورد کشف حجاب پرداخت و گفت: در برخی از مستندهایی که رسانه‌های بیگانه درباره حجاب و کشف حجاب ساخته‌اند روایتی تصویر شده است که با حجاب‌ها و بی حجاب‌ها در آن به طور مسالمت‌آمیز زندگی می‌کنند، پیام نهایی این مستندها نیز این است که جمهوری اسلامی عامل بر هم زدن این همزیستی مسالمت‌آمیز بوده است، کاری که روی زمین مانده و فیلمسازان انقلاب باید انجام دهند این است که تبعات و بحران‌های اخلاقی و اجتماعی ناشی از یک دوره کشف حجاب در زمان پهلوی اول و دوم را بیان و ارائه کنند.

گفتنی است در این جلسه که به صورت زنده از طریق سایت عمار فیلم برای کابران فضای مجازی پخش می‌شد تیزرهای کوتاه تبلیغی پیرامون «حجاب» به نمایش در آمد.
انتهای پیام/س
برچسب ها:
آخرین اخبار