امروز : چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 13
۰۳:۵۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 98066
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۲:۱۴
تعداد بازدید: 13
به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، از پیدایش سینما تاکنون فرآیند سینما همواره از نظر محتوا و تکنیک در حال پیشرفت بوده ...

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، از پیدایش سینما تاکنون فرآیند سینما همواره از نظر محتوا و تکنیک در حال پیشرفت بوده و هر روز شاهد پیدایش سبک‌های هنری و نگرشی مختلفی در سینما بوده‌ایم ضمن اینکه استودیوهای مختلف در سرتاسر جهان هرکدام به روش و نگرش خود سبک‌هایی خاص را در صنعت فیلم‌سازی در راستای اهداف خود پدید آورده‌اند و همواره با یکدیگر در نوآوری در حوزه سینما در حال رقابت بوده‌اند.

امیرحسین رمضانی نویسنده و کارگردان با اشاره به اینکه نگاه و زاویه دید در سینمای ایران درخور فرهنگ جامعه نیست تصریح کرد: زمانی که فیلم از محتوا خالی باشد رضایت مخاطب نیز جلب نمی‌شود و موجب می‌شود مخاطب از سینما فرار کند، متأسفانه در حوزه تولید و فیلم‌سازی در اصفهان نیز با این مشکل مواجه هستیم که آثار از نظر کمی در سطح تقریبا مطلوبی هستند اما از نظر کیفی توانایی جذب مخاطب را ندارند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: نباید مخاطبین خود را از دست بدهیم زیرا زمانی که مخاطب از ما فراری شود برگشت دادن آن بسیار سخت است، نبود ساختار و محتوا در فیلم‌ها موجب می‌شود مخاطبین ما به برنامه‌های خارجی و شبکه‌های ماهواره‌ای روی بیاورد و دچار آسیب‌های فرهنگی مختلفی شود.

رمضانی فیلمنامه خوب و دارای محتوا را یکی از عوامل جذب مخاطب دانسته و گفت: زمانی که تهیه کننده به دنبال درآمدزایی و کسب سود باشد از محتوای فیلم غافل شده و به دنبال گیشه زدن و کسب درآمد می‌رود و نتیجه این می‌شود که آثار تولیدی از نظر محتوایی ضعیف و نامطلوب می‌شوند.

* بالا رفتن کیفیت جشنواره‌ها سطح تولیدات را بالا می‌برد

نویسنده و کارگردان اصفهانی ضمن ابراز تأسف از دلالی برخی مسئولان در سینما اظهار کرد: بالا رفتن سطح جشنواره‌ها سطح تولیدات را بالا می‌برند و موجب می‌شوند فیلم‌سازان برای موفقیت در جشنواره‌ها در کنار تکنیک و کیفیت هنری از نظر محتوا نیز سطح آثار خود را بال ببرند و این مسأله موجب رشد و تعالی آثار سینمایی کشور می‌شود.

به گزارش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه سینمای ایران بیشتر به دنبال گیشه زدن و درآمد زایی است و برای دستیابی به این هدف اغلب فیلم‌سازان به کپی کاری و تقلید از دیگر آثار و استفاده از فضای مجلل و تجمل گرایی و استفاده از بازیگران خوش آب و رنگ روی می‌آورند و نه تنها محتوایی مؤثر و مفید برای جامعه اسلامی به مخاطبین خود ارائه نمی‌دهند بلکه با تبلیغ تجمل گرایی، روابط آزاد و بی‌پایه دختر و پسر، بدحجابی، مادی گرایی و مسائلی از این دست لطماتی سنگین به جامعه وارد می‌کنند و لازم است که مسئولین امر با هشیاری و جدیت در این زمینه ورود پیدا کنند و ضمن حمایت از فیلم‌سازان و تهیه کنندگان ارزشی و توانمندی که در زمینه تولید آثار دارای فرم و محتوای مفید فعالیت دارند خطر اومانیسم سینمایی را از سینمای ایران دور کنند و به فکر نجات سینما باشند.

باید برنامه‌ریزی‌هایی مدون و دقیق در زمینه محتوا در سینمای ایران صورت بگیرد و برای اینکه تهیه کننده به خاطر کسب درآمد رو به فیلم‌های تجاری و گیشه‌ای نیاورد به حمایت‌های معقول و اصولی از تهیه کنندگان بپردازند و تلاش کنند که سینما را با حمایت‌های خود به سمت تولید آثار فاخر و قابل قبول ببرند نه اینکه آثاری تولید شود که تنها اسم سینمای فاخر را یدک می‌کشند و مورد قبول مخاطب نیستند و موجب فرار مخاطبین از سالن‌های سینما و گرایش به فیلم‌های تولید هالیوود شود.

*‌سینما ابزاری است برای پیشبرد اهداف فرهنگی، اقتصادی و سیاسی غرب

مهم‌ترین مسئله در تاریخ سینما که از ابتدا تا امروز مطرح بوده است اهدافی فراتر از تجارت و مسائل تکنیکی و هنری است، در حقیقت همواره سینما در خدمت اهداف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بوده است و موفقیت‌های بسیاری نیز در این زمینه به دست آورده است، به عنوان مثال پس از جنگ جهانی اول کشور آلمان که کاملا ورشکست شده بود و با شکست در جنگ اول جهانی تحقیر شده بود و مسئولین و سران این کشور به دنبال راه برای احیای جامعه سرخورده و ناامید بودند که با کمک استودیوی بابلزبرگ توانستند به این هدف مهم و استراتژیک دست پیدا کنند.

در آن دوران استودیو بابلزبرگ آلمان که در سال 1912 تأسیس شده بود و به عنوان بزرگ‌ترین استودیوی اروپا در حال فعالیت بود و مدیریت آن به صورت کاملا دولتی بود و علیرغم ورشکستگی کل کشور آلمان و ایجاد جمهوری وایمار در این کشور شکست خورده بابلزبرگ همچنان بهترین و برترین استودیوی جهان بود و تولیدات فاخر و ارزشمندی همچون مترو پلیس در این استودیو ساخته می‌شود که به نوعی اعتراض به کمونیست و ارائه تفکر عدول از کمونیست به جامعه آلمان بود، رفته رفته تولیدات بابلزبرگ از سوگ واری شکست جنگ به سمت تمدن سازی و القاء قدرت برتری و حیات مجدد سوق پیدا کرده و توانست مردم سرخورده آلمان را حیاتی مجدد ببخشد.

سینما همواره در خدمت اهداف استراتژیک و راهبردی دولت‌ها بوده است، هالیوود سینمایی است مهاجم و جهانی، سینمایی که با تاراج تجربیات، هنرمندان و سینماگران کشورهای مختلف شکل گرفته است و امروزه یکی از راهبردی‌ترین ابزارهای فرهنگی ایالات متحده و لابی‌های صهیونیستی در راستای گسترش فرهنگ لیبرالیسم است که شاهد آثار آن در جوامع جهانی و حتی در جمهوری اسلامی ایران نیز هستیم، فیلم‌هایی که چهره‌ای رویایی از جامعه آمریکا و از توانایی‌های نظامی ایالات متحده و یاران با وفایش به جهان ارائه می‌دهد، در این فیلم‌ها معمولا همه چیز خوب پیش می‌رود، انسان‌های آرمانگرا و بزرگی وجود دارند که به پای هدف خود جان فدا می‌کنند و علاقه‌مند به خانواده خود هستند مسائلی که شاید در بطن جامعه آمریکا وجود نداشته باشد اما در این فیلم‌ها تلاش می‌شود این مدینه فاضله با انسان‌های بزرگ به مخاطبین نمایش داده شود.

* هالیوود به دنبال فرهنگ سازی و ارائه سرمشق به سینماگران جهان است

هالیوود نه تنها یک سینما با تولیدات استراتژیک است بلکه سعی می‌کند به دیگر سینماگران جهان نیز سرمشق بدهد، جشنواره‌ها و جوایز پر زرق و برقی نظیر کن فرانسه و جایزه اسکار نیز در این راه به کمک هالیوود آمده‌اند، فیلمسازانی که جویای نام و نشان برای خود هستند سعی می‌کنند با تولید آثاری که باب میل این جشنواره‌ها و جوایز باشد راهی به آنها پیدا کنند، این در حالی است که عمدتا فرهنگ ملل مختلف مخصوصا فرهنگ اسلامی جایی در این جشنواره‌ها ندارد و بالطبع فیلمساز باید از اصول فرهنگی و معرفتی خود عدول کند تا بتواند موفقیتی به دست آورد.

متأسفانه برخی فیلم‌سازان و بازیگران داخلی که به دنبال دست‌ و پا کردن نام و نشانی برای خود از طریق ورود به هالیوود و جشنواره‌ها مشهور جهانی هستند اقدام به زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی و دینی می‌کنند و تلاش می‌کنند با هنجار شکنی و سیاه‌نمایی جامعه از سینمای غرب جلب توجه کنند و از این طریق شهرتی به دست آورند این در حالی است که در غرب تلاش می‌کنند با سینا و تلویزیون خود جامعه را به سمت تمدن سازی، فرهنگ سازی و غرور و انسجام ملی برده و البته در عرصه جهانی چهره‌ای رویایی و فانتزی از کشور، دولت و ملت خود ارائه دهند تا از این طریق بتوانند به اهداف راهبردی خود دست پیدا کنند.

در کل مهم‌ترین مسئله‌ای که امروزه سینمای ایران نیازمند است حمایت‌های حرفه‌ای، اصولی و همه جانبه فارغ از نگاه‌های سیاسی و رانت‌ بازی است که امید است با درک صحیح از کاربردهای فوق‌العاده مهم و اساسی سینما و تلویزیون روزی به این مهم دست پیدا کنیم.
......................................
گزارش از: متین فیروزآبادی
......................................

انتهای پیام/63001
برچسب ها:
آخرین اخبار