امروز : یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 23
۱۵:۵۹
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 98094
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۶:۴۹
تعداد بازدید: 35
مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس و با ...

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس و با اشاره به اینکه از هفته تربیت‌بدنی المپیادهای ملی درون مدرسه‌ای در سراسر کشور را توسعه خواهیم داد، اظهار داشت: امسال به صورت آزمایشی این کار را انجام دادیم؛ با توجه به حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش نسبت به این طرح پنج میلیارد تومان به عنوان طرح‌های جدید و کیفیت بخشی پیش‌بینی شده است.

وی با بیان اینکه نگاه، نگاه مدرسه محور است، خاطرنشان کرد: می‌توانیم المپیادهای مختلف کشوری و در سطح بالا داشته باشیم، اما خوب است که مدرسه را نشانه بگیریم و جمعیت هدف ما مدرسه باشد.

*تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس ضرری برای نظام آموزش و پرورش

حمیدی با بیان اینکه دو موضوع را در بحث المپیادها در مدارس بررسی کردیم، تصریح کرد: نخست کانون‌های درون مدرسه‌ای و دیگری المپیادهای درون مدرسه‌ای است؛ هم‌اکنون که پنجشنبه‌ها تعطیل شده است فکر می‌کنم یک ضرری برای نظام آموزش و پرورش کشور وجود دارد.

وی افزود: پیش از این پنجشنبه‌ها دانش‌آموزان در اختیار ما بودند؛ الان که سانس‌های مدرسه دیگر دو سانس و سه سانس نیست و بعدازظهر مدارس تعطیل است، می‌توانیم روی پنجشنبه‌ها سرمایه‌گذاری کنیم؛ باید زمینه‌ای را فراهم کنیم تا در امتداد نظام آموزشی رسمی در حوزه فوق برنامه در بعدازظهرها و تعطیلات، کانون‌های درون مدرسه‌ای را شکل بدهیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش به طرح جدیدی با عنوان المپیادهای درون مدرسه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: در طرح المپیادهای درون مدرسه‌ای در هر منطقه‌ای مدارس محوری و منتخب را تعیین و کانون‌های ورزشی را مشخص می‌کنیم و معلمان ورزش دانش‌آموزان علاقه‌مند را تشویق می‌کنند تا آنها بتوانند خارج از 2 ساعت زنگ ورزش مدارس بتوانند با کمک آموزش و پرورش و والدین در مدرسه به ورزش بپردازند؛ با توجه به اینکه اعتماد به محیط آموزشی و مدرسه وجود دارد امیدواریم بتوانیم کانون‌های درون مدرسه‌ای را شکل دهیم.

وی تصریح کرد: از معلمان ورزش خواهش می‌کنیم تا نظام داوطلبی در ورزش دانش‌آموزی را پی‌ریزی کنند و ما می‌خواهیم انجمن‌های ورزشی درون مدرسه‌ای را شکل دهیم که هر کسی مسئولیت داشته باشد؛ کنار المپیادهای درون مدرسه‌ای از تمامی مشارکت‌های مالی و معنوی والدین و مسئولان استفاده می‌کنیم.

حمیدی افزود: انجمن‌های ورزشی به دانش‌آموزان شخصیت می‌دهد و انجام این کار و مشاوره‌ای که معلمان می‌دهند، معلمان ورزش از تنهایی خارج می‌شوند و به یک یگان ورزشی تبدیل می‌شود.

وی با اعتقاد به اینکه از این پس سالن‌های ورزشی کلنگ نمی‌خورند مگر اینکه در کنار مدرسه باشند، گفت: باید به سمتی برویم که سالن‌های ورزشی را در کنار مجتمع‌های آموزشی بسازیم تا دانش‌آموزان از داخل مدرسه در را باز کنند و وارد سالن ورزشی شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «گلایه‌ای وجود دارد مبنی بر اینکه تجهیزات کافی در مدارس برای کانون‌های درون مدرسه‌ای وجود ندارد و برای این چه فکری اندیشیده شده است؟»، گفت: خیلی روشن می‌گویم در وزارتخانه‌ای که 105 هزار مدرسه دارد و 98.8 درصد اعتبارات جاری آموزش و پرورش برای حقوق پرداخت می‌شود ما باید روی 1.2 درصد بودجه آموزش و پرورش برای تمام کارهایی که در مدرسه اتفاق می‌افتد و وجود دارد حساب کنیم.

*کانون‌های درون مدرسه‌ای خودگردان هستند

حمیدی با بیان اینکه باید تلاش کنیم میزان مدارس غیرانتفاعی را که 8.5 درصد مدارس را تشکیل می‌دهند را حداقل به 12 درصد برسانیم که نیازمند تسهیلات و کمک‌های بخش‌های مختلف دارد، اظهار کرد: در حوزه ورزش باید تلاش کنیم تا مسائل فوق برنامه با مشارکت جامعه و مشارکت والدین پی‌ریزی شود.

وی تأکید کرد: قرار نیست که کانون‌های درون مدرسه‌ای را تجهیز کنیم، این کانون‌ها خودگردان هستند و افراد همانطور که خارج از مدرسه در مدارس فوتبال و والیبال ثبت‌نام می‌کنند همانطور هم بیایند در مدارس حضور داشته باشند؛ اما اگر یک دانش‌آموزی بود که وضعیت مهارت او خوب بود و وضعیت مالی آن خوب نبود آنجا ورود می‌کنیم، اما در این ارتباط پیش‌بینی کردیم که کانون‌های درون مدرسه‌ای ما خودگردان باشند و مدرسه را تجهیز کنند.

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «آیا قرار است برنامه‌های ورزشی دانش‌آموزان پولی شود؟»، گفت: مطابق با قانون اساسی آن چیزی که طبق برنامه است را آموزش و پرورش موظف است تا انجام دهد؛ اما آن چیزی که فوق برنامه است و در شرایط کنونی که 98.8 درصد اعتبارات برای حقوق پرداخت می‌شود، امکان پذیر نیست، وقتی یک سرویس و خدمات اضافی ارائه می‌شود اعتبار خودش را نیاز دارد.

وی افزود: در وضعیت موجود یا باید دستانمان را بالا ببریم و تسلیم شویم و یا اینکه خلاقیت داشته باشیم و طرح‌های جدید ارائه دهیم و اقضاعات مالی ایجاب می‌کند که طراحی‌های جدید انجام شود؛ البته جایی را که لازم است آموزش و پرورش باید ورود کند و هزینه‌های کسی که نیاز دارد را باید بپردازد.

حمیدی تصریح کرد: قائل به این موضوع هستم که اگر استعدادی وجود دارد نباید بگذاریم از جرگه ما خارج شود ولی به هیچ وجه هم نمی‌توانیم خارج از آن چیزی که در تکلیف آموزش و پرورش است کاری انجام دهیم.

انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار