امروز : سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - 2017 August 21
۰۲:۴۹
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 98102
تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۶:۴۹
تعداد بازدید: 25
علی‌رضا منظری در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره جذب سرمایه‌گذار طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) ...

علی‌رضا منظری در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس درباره جذب سرمایه‌گذار طرح توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) و ارائه مشوق‌ها در این‌باره، اظهار داشت: در مورد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) باید این موضوع مشخص شود که قصد داریم فرودگاه را از محل اعتبارات دولتی بسازیم یا جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی؛ در حال حاضر برنامه منظمی برای این کار وجود ندارد.

وی ادامه داد: این درست است که طرح جامعی درباره توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) وجود دارد و چندین بار نیز مورد تجدید‌نظر قرار گرفته است اما به خاطر اختلاف دیدگاه‌ها و مفاهیمی که وجود دارد نتوانسته‌ایم به ‌روندی ثابت دست یابیم و چون نتوانستیم این روند ثابت را اخذ کنیم، طبیعتاً سرمایه‌گذار‌ بخش خصوصی به راحتی حاضر نیست رقم بالایی از منابع مالی خود را در این عرصه هزینه کند.

مسئول تدوین طرح جامع فرودگاه‌های کشور با تأکید بر اینکه در گام اول توسعه فرودگاه امام خمینی (ره) ‌باید نوع سرمایه‌گذاری در این فرودگاه مشخص شود، گفت: در طرح جامع فرودگاه امام خمینی (ره) باید ابتدا به ثبات دست یابیم و سپس روش و برنامه‌ای که قصد پیاده‌سازی داریم آن را مشخص کنیم که با چه مدل از اعتبارات (دولتی یا خصوصی) اجرا می‌شود ضمن آنکه این تصمیمات باید مدون و قطعی شود.

نماینده سابق ایران در ایکائو ادامه داد: وقتی مشخص شد که نوع سرمایه‌گذاری در این فرودگاه باید طبق چه مدلی باشد، آنگاه می‌توان تصمیمات اتخاذی را اجرایی کرد.

مسئول تدوین طرح جامع فرودگاه‌های کشور با اشاره به محدود بودن بودجه عمرانی کشور، اضافه کرد: به هر حال دولت و بودجه دولتی این توانایی را ندارد و باید حتماً از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کرد، حال که می‌خواهیم از سرمایه بخش خصوصی استفاده کنیم باید تجربیات دنیا را در این عرصه بشناسیم و در چارچوب آن تجربیات، نسبت به بومی‌سازی تجربه‌ها در این زمینه اقدام کنیم که بتوانیم از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده کنیم.

نماینده سابق ایران در ایکائو گفت: در استفاده از سرمایه بخش خصوصی نیز روش‌هایی وجود دارد نظیر BOT ،EPC ،EPCF و از این قبیل وجود دارد که در این روش‌ها با توجه به مقررات باید به دیدگاهی واحد برسیم تا بخش خصوصی برای حضور در این عرصه اعتماد کند و آنگاه طبیعی است سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استقبال خواهد کرد.

منظری تأکید کرد:‌ اگر این موارد ناپایدار باشد و توجیه مالی مطلوب برای سرمایه‌گذاران وجود نداشته باشد طبیعتاً مثل 10 تا 15 سال گذشته که فقط دم از حضور بخش خصوصی زدیم و عملاً از حضور بخش خصوصی واقعی خبری نبود، این مورد اجرایی نمی‌شود.

مسئول تدوین طرح جامع فرودگاه‌های کشور تأکید کرد: باید در این عرصه برنامه‌ریزی مشخص داشته باشیم تا با ارائه برنامه‌های مصوب و مدون به بخش خصوصی و جلب اعتماد این بخش، موضوع طرح توسعه فرودگاه با حضور گسترده بخش خصوصی به بهترین وجه عملیاتی شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار