امروز : یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - 2017 April 30
۰۹:۴۶
ادموند
کمک مالی
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 98156
تاریخ انتشار: ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ساعت ۱۱:۰۵
تعداد بازدید: 124
حمیدرضا جانباز در جریان بازدید از خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در خصوص مشکل افزایش مصرف آب و حتی زیان‌ده شدن شرکت‌های آبفا از سال 84 ...

حمیدرضا جانباز در جریان بازدید از خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس در خصوص مشکل افزایش مصرف آب و حتی زیان‌ده شدن شرکت‌های آبفا از سال 84 با اجرای طرح تثبیت قیمت‌ها گفت: طرح تثبیت قیمت‌ها که در سال 84 اجرا شد به اقتصاد بخش‌های زیربنایی کشور از جمله آب ضربه زد.

جانباز در خصوص ناگزیر بودن از جداسازی آب شرب از آب بهداشتی نیز مطالب جالبی عنوان کرد.

اینکه این جداسازی آب شرب از بهداشتی چیز جدیدی نیست و حتی در کشورهایی مثل عراق، افغانستان و سایر کشورهای همسایه نیز این موضوع به وقوع پیوسته است.

مدیر عامل آبفای کشور در خصوص تنش آبی 12 کلان شهر کشور گفت:در حال حاضر 2 کلان شهر اصفهان و کرمان در وضعیت قرمز هستند.

وی اضافه کرد: 3 کلان شهر تهران، یزد و شیراز نیز در وضعیت زرد هستند که با افزایش مصرف و مشکلات تولید دچار وقفه در آبرسانی می‌شوند و 7 کلان شهر دیگر که شامل اراک، بندرعباس، قزوین، قم، کرج، همدان و مشهد هستند با حفر تعدادی چاه تا حدودی برطرف شده است.

وی برنامه ریزی در خصوص آبرسانی به واحدهای مسکن مهر را نیز یکی از برنامه های اصلی شرکت آبفا عنوان کرد و گفت:در سال جاری به 400 هزار مسکن مهر آبرسانی انجام خواهد شد.

جانباز دارای لیسانس زمین شناسی و فوق لیسانس مدیریت اجرایی است.در سوابق کاری او مدیر امور قراردادها در شرکت آبفای سیستان و بلوچستان،مدیر عامل آبفا و مدیر عامل آب منطقه ای سیستان و بلوچستان،معاون هماهنگی و برنامه ریزی و توسعه آبفای کشور دیده می شود.

متن کامل مصاحبه با حمید رضا جانباز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب کشور را در ادامه می‌خوانید:

 

فارس:دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب در گذشته نسبت به کم‌آبی را در چه می بینید؟آیا بهتر نبود وضعیت بحرانی آب را در سال های گذشته پیش بینی و به اطلاع عموم می رساندید تا الان به یکباره به مصرف کننده فشار وارد نمی شد؟

جانباز: عناوینی که در مورد کم‌آبی و صرفه‌جویی در این چند ده سال گفته شده است اگر یک جستجوی تاریخی انجام بدهیم متوجه می‌شویم که همزمان و همواره با گرم شدن هوا از خشکسالی و تبعات آن صحبت شده است پس ما همواره کم‌آبی در کشور را هشدار داده‌ایم و این حرفها جدید نیست.

*اطلاع رسانی و هشدارها در خصوص وضعیت منابع آبی استمرار نداشته است

فارس:پس اشکال کجاست که اطلاع رسانی چندان موثر واقع نمی شود؟

جانباز: یک اشکال اساسی وجود دارد و آن این است که این هشدارها استمرار نداشته است چرا که در این خصوص واکنشی عمل شده است یعنی چون آب نیست اطلاع‌رسانی می‌شود تا مردم مصرف را کاهش دهند و همین که اوضاع بهتر می‌شود این هشدار دادن‌ها فروکش می‌کند یعنی وقتی زمستان می‌شود بحث هشدار دادن در خصوص کم‌آبی فروکش می‌کند.

باید ما یک مسیر طراحی کنیم و برای رسیدن به آن هدف در مقاطعی باید استمرار در اطلاع‌رسانی داشته باشیم اینها با تشکیل یک سری کارگروه‌های مستمر و دائمی شکل می‌گیرد.

*قوانین بازدارنده برای کاهش هدرروی آب نداریم/قیمت آب در کاهش مصرف می تواند موثر باشد

فارس:چه مشکلی برای جلوگیری از هدرروی آب وجود دارد؟

جانباز:در خصوص بحث آب برای جلوگیری از هدرروی 2 مشکل داریم و اولی این است که قوانین ما بازدارنده نیستند و به استناد قوانین نمی‌توانیم انشعاب آب مشترکان بر مصرف را قطع کنیم. دوم این است که یک بخشی از شکل مصرف مشترکان را اقتصاد آب تعیین می‌کند پس قیمت آب و تعرفه‌ها خیلی مهم است. برای جا انداختن اینکه چه مصرفی را باید انجام داد و چه مصارفی را نباید انجام داد تعرفه خیلی می‌تواند کمک کند اما تعرفه‌های آب بازدارنده نیستند. پس نه قوانین بازدارنده و نه تعرفه‌های آب بازدارنده ای داریم.

*طرح تثبیت قیمت ها به بخش آب ضربه زد

فارس: گیر کار کجاست و چرا نمی‌شود؟ آیا دولت‌ها باید ورود کنند؟ به نظر می‌رسد مشکل افزایش مصرف آب و حتی زیان‌ده شدن شرکت‌های آبفا از سال 84 با اجرای طرح تثبیت قیمت‌ها آغاز شد.

جانباز: طرح تثبیت قیمت‌ها به اقتصاد بخش‌های زیربنایی کشور از جمله آب ضربه زد.

یک نمونه برای این بخش می‌توان متصور شد. شهری در آلمان به نام برلین داریم که از جمله شهرهایی است که در زمان جنگ جهانی دو قسمت شد یک قسمت برلین شرقی که پایتخت آلمان شرقی و یک قسمت برلین غربی که پایتخت آلمان غربی بود. برلین شرقی با آن تفکرات دولت‌های سوسیالیستی آن زمان قیمت آب و یا احیاناً گاز رایگان بود. به استناد آن در این شهر یک سری شبکه آب‌ طراحی شد و برای یک خانواده سه نفره به ازای هر خانوار مثلاً 900 لیتر (هر نفر 300 لیتر) طراحی کردند و شهروندان آن شهر آن آب را رایگان مصرف ‌کردند.

زمانی هم که دو کشور آلمان شرقی و غربی با هم متحد شدند و برلین شرقی و  غربی نیز یک شهر واحد شدند تا 3 سال دولت مرکزی به آنها یارانه داد و سپس به هر کدام از شهروندان 10 هزار مارک داده شد و گفته شد که شما باید در قاعده نظام اقتصاد بازار کار کنید.

در حال حاضر آن سرانه 300 لیتری به ازاء هر نفر به حدود 100 لیتر کاهش پیدا کرده و آن خانواده 3 نفره که 900 لیتر مصرف می‌کردند در حال حاضر باید 300 لیتر مصرف کنند و چون شبکه‌های آب را برای آن مصرف بالا قطور طراحی کرده بودند، فاضلاب ندارند که در این شبکه‌ها جاری شود. نقش تعرفه‌ها اینجاست که خود را نشان می دهد و به طوری که وقتی با شرکت تأمین آب و دفع فاضلاب برلین صحبت می‌کنید یکی از اشکالاتی که در سامانه به آن اشاره می‌کنند این است که سمت برلین شرقی یکسری تأسیسات بسیار قطور در زمینه فاضلاب استفاده کردند که هیچ وقت پر نیستند حال شاید می پرسید ایراد چیست؟ایراد این است که شبکه فاضلاب به گونه‌ای است که وقتی سرعت جریان آب کم باشد شبکه شروع به رسوب کردن می‌کند و نیاز است تا هزینه های زیادی برای دفع این رسوب ها از شبکه مصرف شود.
 

*قیمت تمام شده آب 900 تومان و فروش آن در شبکه شهری 320 تومان

فارس:در حال حاضر قیمت تمام شده آب چه میزان است و از مشترکان چه مبلغی دریافت می شود؟

جانباز:تعرفه آب بسیار مهم است اگر قیمت تمام شده آب در شهر که حدود 900 تومان است از مشترکان روستایی حدود 120 تومان و از مشترکان شهری 320 تومان دریافت می‌کنیم پس با این تعرفه‌ها نمی‌توان از مردم انتظار داشت که مصرف آب خود را کنترل کنند. نبود قوانین سختگیرانه نیز در این موضوع که مصرف آب بالاست نقش بسزایی دارند.

در آمریکا وقتی خشکسالی رخ می‌دهد قوانینی دارند که به مردم تکلیف می‌کند که مصرف آب را کاهش دهند یعنی نسبت به سال گذشته مکلف هستند که 20 تا 25 درصد مصرف آب خود را کاهش دهند و اگر این کار را نکنند از آنها جریمه می‌گیرد. حال در ایران این قوانین سختگیرانه وجود ندارد.

*در حال نزدیک کردن قیمت تمام شده با تعرفه ها هستیم/طرح جدید بازدارندگی افزایش مصرف 

فارس: به هر حال باید از یک جایی شروع کنید و برای یک بار هم که شده این مسأله قیمت و تعرفه آب را به قیمت تمام شده نزدیک  کنید و آن را به پایان برسانید.

جانباز: در حال حاضر با مجلس یک کار مشترک در حال انجام دادن هستیم؛ نه در جهت افزایش تعرفه آب، بلکه ما اعتقاد داریم که یک بخشی از جامعه که تعداد آنها هم زیاد نیست الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند (متوسط الگوی مصرف آب 22 مترمکعب است) و توصیه‌های بخش آب را رعایت نمی‌کنند و جدی نمی گیرند تا قیمتی بیش از قیمت‌های متعارف وضع کنیم. این موضوع را در قالب یک طرح با نمایندگان مجلس پیگیر هستیم.

فارس: تصویب نهایی و اجرای  این طرح چقدر زمان می‌برد؟

جانباز: فکر می‌کنم با این شرایط کنونی منابع آب، طرح دوفوریتی آن به تصویب برسد و مشترکانی که بالای الگوی مصرف، آب مصرف می‌کنند قیمت واقعی آب را بپردازند.

این طرح یک مقدار بازدارندگی در مصرف آب را خواهد داشت. در دنیا هم با مشترکانی که پرمصرف هستند همین گونه برخورد می‌شود. این طرح به مفهوم جریمه نیست بلکه پرداخت واقعی قیمت آب است.

فارس: در دولت نهم و دهم دریافت جریمه از مشترکان پرمصرف از قبوض حذف شد آیا نمی‌خواهید این موضوع را مجدداً به جریان بیاندازید؟

جانباز: این طرح جدید در همین قالب خواهد بود.

* افغانستان و عراق هم جداسازی آب را انجام داده اند

فارس: چطور شده که دولت یازدهم جرأت این را پیدا کرده است که بحث جداسازی آب شرب از بهداشتی را که در سالهای گذشته همواره آن را نشدنی عنوان می‌کردند مطرح کند. آیا این موضوع شدنی است یا اینکه در حد شعار باقی خواهد ماند؟

جانباز: در دنیا این اتفاق رخ داده است قرار نیست که مجدداً چرخ اختراع کنیم چرا که اختراع چرخ در دنیا اتفاق افتاده است. در حال حاضر اگر به سمت مرز شرقی یعنی افغانستان و پاکستان برویم این بحث وجود دارد اگر به سمت جنوب برویم تمام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آب شرب را از آب بهداشتی جدا کرده‌اند. در عراق و ترکیه هم شبکه آب شرب از شبکه آب بهداشتی جدا است. یعنی اتفاق تازه‌ای نیست بلکه این ما هستیم که این کار را انجام نداده‌ایم.

در ایران برای مصرف 5 لیتر شرب و 10 لیتر پخت‌وپز روزی 250 لیتر به ازاء هر نفر در شبکه آب تولید می‌کنیم که این 250 لیتر به مصارف فلاش تانک‌ها، دستشویی، ظرفشویی، شستن خودرو و آبیاری فضای سبز می‌رسد.

در دنیا 2 کار انجام داده‌اند و آنجایی که برج‌های زیادی دارند آمدند یک بخش از فاضلاب‌ها را جمع می‌کنند که به آن آب خاکستری می‌گویند. منهای توالت بقیه آب‌ها را جمع می‌کنند این به یک پکیج تصفیه فاضلاب منتقل می‌شود که تصفیه شده و مجدداً آب به فلاش‌تانک‌ها و به آبیاری فضای سبز باز می‌گردد در دنیا خیلی از این موارد است.

فارس: برخی تصور می کنند که جداسازی آب شرب از بهداشتی به معنی کشیدن یک لوله جدا به ساختمانهاست.

جانباز:در هنگ‌کنگ ما 3 نوع آب داریم اولی آب دریا که مستقیم به مصارف فلاش تانک می‌رسد. دومی آب بهداشتی و سومی سامانه آب شرب است. قرار نیست که برای هر واحد مسکونی یک لوله آب بیاوریم ما می‌توانیم مصرف آب شرب را توسط آب بسته‌بندی تأمین کنیم.

یعنی به جای آب شرب در لوله‌ها، آب بهداشتی داشته باشیم حتی آب بهداشتی قابل شرب که اگر مشترکی هم از آن به جای شرب استفاده کند مخاطره بهداشتی برای او به وجود نمی‌آید.

ما به اقتضای محیط در حال حاضر روش‌هایی را داریم مثلاً در قم ایستگاه‌های برداشت آب داریم و شخص با کشیدن کارت از آب شرب استفاده می‌کند.

در مشهد و اطراف حرم مطهر نیز مترصد این هستیم که جداسازی آب شرب از آب بهداشتی را به صورت پایلوت انجام دهیم.

در کراچی پاکستان آب شرب را از شرکت‌هایی که آب شرب توزیع می‌کنند خریداری می‌کنند. اتفاقی که در این روش می‌افتد و وزارت نیرو بر روی این موضوع کار می‌کند این است که در آینده و در خیلی از شهرها، توان تأمین آب با کیفیت شرب را نداریم. مثلاً در تهران از تمام منابعی که در دسترس بوده آب را منتقل کرده‌ایم و برای مصرف جدید باید از یک جایی آبی بیاوریم در صورتی که اگر بتوانیم آب بهداشتی در شبکه داشته باشیم تعداد زیادی از چاه‌های داخل شهر به این آّب می‌توانند کمک کنند.

پس ما نیاز بین 5 تا 15 لیتر برای شرب و پخت‌وپز را توسط یک سامانه دیگری در شهرهای کوچک که امکان لوله‌گذاری مجدد دارد، می‌توانیم انجام دهیم و جاهایی که این امکان وجود ندارد می‌توان سامانه توزیع آب آشامیدنی را تقویت کرد.

*بحث قیمت در جداسازی آب شرب از بهداشتی اصلاً مطرح نیست 

فارس:در خصوص قیمت آب این روش جدید و توزیع آب شرب فکری شده است؟

جانباز:موضوعات بعدی را باید مدیریت کرد و بحث قیمت اصلاً مطرح نیست در حال حاضر که روی آب شبکه بهداشتی یارانه پرداخت می‌شود اگر یک بخش عمده‌ای از یارانه را حذف کنیم می‌توانیم به آب بسته‌بندی اختصاص دهیم.
 

فارس:پس مقصر مسئولان هستند که چرا از 10 سال پیش به فکر جداسازی آب نبودند.

جانباز: نه اینکه کار نشده است اتفاقی که افتاد و ما هیچ نقشی در آ‌ن نداشتیم و هیچ کسی فکر این را نمی‌کرد این بود که کسی تصور نمی کرد شهرهای ما با این سرعت رشد کنند و قرار بر این بود که جمعیت مولد در روستاها باشند و یک توزیع مناسب جمعیتی در استانها باشد.

اما به هر حال باید اقدام می‌شد و به هر حال مصرف‌کننده هم مقصر نیست اما باید الگوی مصرف خود را تغییر دهد. سرانه مصرف آب در ایران بعضاً از سرانه مصرف در دنیا بالاتر است اما به هر حال ما در یک شرایطی هستیم که آب را از چاه‌ها پمپاژ می‌کنیم و هم کیفیت و هم کمیت دچار مشکل شده است.

*12 کلان شهر کشور در تنش آبی

فارس: منظور از تنش آبی چیست و آیا از تعداد 517 متر و 12 کلان شهر که اعلام شده دارای تنش آبی هستند و در چند مدت گذشته کاهش و یا به تعداد آن اضافه شده است؟

جانباز: از تنش آبی که صحبت می‌شود یعنی در این شهرها مصرف و تولید آب برابر است و اگر افزایش دمای هوا استمرار پیدا کند و به بالای 40 درجه برسد به نوعی در تولید آب با مشکل مواجه می‌شویم و بلافاصله آن شهر دچار تنش آبی می‌شود.

از 517 شهر کشور 12 کلان شهر در معرض خشکسالی هستند که ما از سال گذشته کمک به این شهرها را در دستور کار قرار دادیم و حتی با استان‌ها 4 جلسه برگزار کردیم. در زمینه مدیریت تامین و انتقال آب که شامل حفر چاه‌ها و بازسازی و اجاره چاه‌های در اختیار بود اقدام کردیم تا به خوبی کار اتصال به شبکه را برای این چاه‌ها انجام دهیم.

در زمینه مدیریت توزیع هم کارها به خوبی پیش رفت به صورتی که در برخی مناطق مدیریت فشار آب تعریف کردیم تا مصرف آب کاهش یابد.

در این خصوص با ائمه جماعت جلساتی برگزار و در خطبه‌های نماز جمعه مسائل و مشکلات مطرح شد.

از همه مهمتر به سراغ دانش‌آموزان و بانوان خانه‌دار نیز رفتیم، چرا که این بخش از جامعه به خوبی می‌توانند در کاهش مصرف آب کمک حال کشور باشند.

این مدیریت‌ها باعث شد تا در کشور بدون اعمال جیره‌بندی تا حدودی یک بخشی از مشکلات شهرها را مرتفع کنیم.

در این 12 کلان شهر 23 میلیون نفر جمعیت ساکن هستند.

*اصفهان و کرمان در وضعیت قرمز/تهران،یزد و شیراز در وضعیت زرد

فارس: آیا وضعیت این 12 شهر شبیه هم هستند؟

جانباز: در حال حاضر 2 کلان شهرها که اصفهان و کرمان هستند در وضعیت قرمز هستند.

3 کلان شهر تهران، یزد و شیراز نیز در وضعیت زرد هستند که با افزایش مصرف و مشکلات تولید آب دچار وقفه در آبرسانی می‌شوند. 7 کلان شهر دیگر که شامل اراک، بندرعباس، قزوین، قم، کرج، همدان و مشهد هستند با حفر تعدادی چاه مشکل آنها تا حدودی برطرف شد.

*تدوین برنامه جامع تامین آب شرب با یک افق 25 ساله

فارس: آیا برنامه مدون و جامعی برای تامین آب در دست تهیه دارید؟

جانباز: وزیر نیرو یک برنامه‌ای را ابتدای امسال به ما ابلاغ کرد که همانا تدوین برنامه جامع تامین آب شرب شهرهاست که اتفاقا این برنامه بالاتر از برنامه توسعه ششم نیز است چرا که برنامه‌های ما افق 25 ساله دارد که در آن به نرخ رشد جمعیت، منابع تامین آب و تبدیل آن به آب شرب شهرها توجه ویژه‌ای داشته است.

فارس: در این برنامه به طور مشخص قرار است چه اقدامی صورت گیرد؟

جانباز: در این برنامه قرار است که نیاز جمعیت ساکن در شهرها را و منابع تامین آب فعلی را احصا کنیم تا بر اساس آن میزان کمبود را برنامه‌ریزی و به مدیریت مصرف بپردازیم.

در این برنامه جامع تلاش خواهیم کرد که بدانیم تامین آب شهرها از کجا خواهد بود و به چه شیوه‌ای مصرف خواهد شد.

*کیفیت و جیره بندی آب خط قرمز ماست

فارس: آیا صحت دارد که رئیس جمهور دستور داده‌اند که امسال جیره‌بندی آب انجام نشود؟

جانباز: رئیس جمهور به این موضوع ورود نمی‌کند چرا که این بحث مربوط به مباحث داخلی وزارت نیرو است.

در حال حاضر نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور نوشته‌ایم که درخواست اعتبار برای آبرسانی به روستاها کردیم این یک روال متعارف است. آقای رئیس جمهور و معاون اول او هیچ وقت به این موضوع که جیره‌بندی آب صورت بگیرد یا نگیرد ورود نمی‌کنند چرا که این جزء وظایف وزارت نیرو است.

ما دو مورد را از ابتدای حضور دولت یازدهم به عنوان خطوط قرمز مطرح شده کردیم.اول کیفیت آب بود که هیچ گاه اجازه نمی‌دهیم آب خارج از استانداردهای ملی ایران وارد شبکه شود. دوم اینکه ما جیره‌بندی برنامه‌ریزی شده نخواهیم داشت. چرا که از قبل اقدامات و تمهیداتی اندیشیده شد و کارهایی انجام شد و وقتی که جیره بندی مطرح می‌شود مفهوم آن این است که ما به مشترکان بگوئیم که منطقه‌ای از ساعتی تا ساعتی مشخص آب قطع است ما هم چنین برنامه‌ای نداریم. قطع آب مثل سایر خدمات زیربنایی مثل گاز و مخابرات که دچار حوادث می‌شوند داریم. اینها به معنای جیره‌بندی نیست.( البته 4 شهر در حال حاضر در کشور داریم که جیره‌بندی آب دارند که 25 لیتر آب کم دارند که دو شهر در هرمزگان، کرمان و گیلان است).

*اثرات قیمتی بیشتر روانی است تا واقعی

فارس: آیا در سال جاری افزایش قیمت آب خواهیم داشت؟

جانباز: اگر هم صورت گیرد در قالب مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها است به هر حال اثرات قیمتی بیشتر روانی است تا واقعی. من همواره اعلام کرده‌ام که نباید بگوئیم آب 20 درصد گران شده است بگوئیم که در هر قبض چه مبلغی اضافه شده است. در هر قبض بعد از افزایش 20 درصدی قیمت آب حدود 1500 تومان به قبوض آب اضافه شد.

*آبرسانی به 400 هزار مسکن مهر/مسکن مهر در مناطق نامناسب از لحاظ تامین آب احداث شده اند 

فارس: برنامه آبفا برای تامین آب واحدهای مسکونی مهر چیست؟ چرا که برخی از واحدهای مسکونی مهر تکمیل شده‌اند و آب شرب ندارند و به همین دلیل واگذار نمی‌شوند.

جانباز: ما اعلام کردیم که تمامی تعهدات دولت قبلی و دولت جدید تامین آب و فاضلاب واحدهای مسکن مهر به قوت خود باقی است. مشکلات بسیار زیادی داریم چرا که عمدتا واحدهای مسکن مهر در خارج از شهر است و شبکه آب نداریم و در جاهایی که سامانه‌های جمع‌آوری و دفع فاضلاب نداریم احداث شده اند.به هر حال باید منابع آن تأمین شود و امسال حدود 400 هزار مسکن مهر را باید آب‌رسانی کنیم.  خوشبختانه هفته گذشته گزارشی را در حضور وزیر نیرو، وزیر راه و شهرسازی و معاون اول رئیس جمهور که بودیم ارائه کردیم و گفتیم که بخش آب جزء آن بخش‌هایی بوده است که پیشگام بوده و به تعهدات خود عمل کرده است در نظر داریم واحدهای مسکونی مهر که آماده بهره‌برداری است نسبت به تأمین آب آنها اقدام کنیم.

پیش‌بینی شود که در مورد نبود آب واگذاری هیچ واحد مسکونی مهر به تأخیر نیافتد.

فارس: در خصوص نبود فاضلاب شهر پردیس چطور؟

جانباز: شهر پردیس هم مشکل آب و هم مشکل فاضلاب دارد یعنی برای اینکه بخواهیم تامین آب شهر پردیس را نیز انجام دهیم با توجه به مشکلات شرق استان تهران باید اقدامات اساسی انجام شود و حتی حفر تونلی که بتوانیم آب را از سد لار به آنجا منتقل کنیم.

در مورد فاضلاب هم اقدامات لازم انجام شده است و تصفیه‌خانه هم که شهر جدید پردیس احداث کرده به مرور تحویل می‌گیریم. در بسیاری از شهرهای جدید به هرحال این مشکل وجود دارد.

*گفت و گو از اکبر محمودی
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار