امروز : یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - 2017 October 22
۱۸:۱۶
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 98542
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۰:۴۲
تعداد بازدید: 18
اشاره: دغدغه‌ و نگرانی‌های مقام معظم رهبری درباره فرهنگ و مسائل فرهنگی کشور، نیازمند توجه مسئولان در این حوزه است هرچند دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ ...

اشاره: دغدغه‌ و نگرانی‌های مقام معظم رهبری درباره فرهنگ و مسائل فرهنگی کشور، نیازمند توجه مسئولان در این حوزه است هرچند دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ معتقدند تغییرات در حوزه فرهنگ تدریجی است و یکدفعه شکل نمی‌گیرد، در همین راستا با حجت‌الاسلام سیدرضا اکرمی به گفت‌وگو نشستیم.

اکرمی که در دولت یازدهم عهده‌دار ریاست شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، مشاور عالی وزیر کشور در امور روحانیت و رئیس شورای فرهنگی وزارت کشور است، نماینده دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم و هشتم مجلس شورای اسلامی از شهرهای سمنان و تهران بوده است.

آنچه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی خبرنگاران حوزه دولت خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس با حجت‌الاسلام اکرمی درباره بررسی دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری، تبیین گفتمان اعتدال، رابطه دولت و مجلس است که در ادامه می‌آید:

فارس: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره مباحث فرهنگی، در حال حاضر جامعه ما به لحاظ فرهنگی در چه جایگاهی قرار دارد؟

اکرمی: به برکت انقلاب اسلامی و گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، جامعه ایران در شرایط آگاهی، بیداری و هوشیاری قرار دارد و به شدت نسبت به مسائل مختلف در جامعه حساس است چرا که دارای تحقیق، تفحص، انتقاد و گاهی هم از حد طبیعی فراتر می‌رود و به نقاط باریک از جمله مسائل فرهنگی هم می‌رسد.

بنده باورم این است که ملت ایران باهوش‌ترین و هوشیارترین مردم دنیا هستند به دلیل اینکه حوادث و مسائلی که برای آنها رخ می‌دهد را به شدت دنبال می‌کنند.

به عنوان مثال با گذشت 36سال از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 30 انتخابات را برگزار کردیم؛ از انتخابات رفراندوم و همه‌پرسی برای تاسیس نظام جمهوری اسلامی تا انتخابات دوره 11 ریاست جمهوری در سال 92 نشانگر پویایی نظام جمهوری است که در هیچ کشوری در دنیا چنین سازوکاری دیده نمی‌شود که ملتی ظرف 36 سال بیش از 30 انتخابات مختلف و متنوع را برگزار کرده باشند؛ بنابراین مردم کشورمان از نظر آگاهی، بیداری، هوشیاری مردم ویژه‌ای هستند که موضوعات و مسائلی که برای آنها اتفاق می‌افتد را دنبال می‌کنند، اما در موضوعات فرهنگی مسائلی وجود دارد که به درستی در کشور نهادینه نشده است.

مناظره، مباحثه و نقد دو طرفه کم داریم




در امور فرهنگی از نظر قانون چه در قانون اساسی چه در سند چشم انداز 20 ساله و یا در  برنامه 5 ساله مشکلی نداریم منتهی مشکل ما این است که اراده جدی برای عملیاتی کردن امور فرهنگی، نداریم؛ اهتمام عمومی نسبت به اینکه مسئله فرهنگ نهادینه بشود، وجود ندارد، فرهنگ ما هم چنان فرهنگ، شنیداری و شفاهی است و بزرگترین مشکل ما این است که کتاب بسیار اندک مطالعه می‌کنیم، مناظره و مباحثه و نقد دوطرفه خیلی کم داریم؛ این‌ها همه نقاط ضعفی است که وجود دارد.

در حوزه کتاب و کتابخوانی همه باید هر روز مطالعه داشته باشیم و هزینه‌ای را به این امر اختصاص دهیم همان طوری که سبدی را برای خرید برداشته و به بازار می‌رویم باید بخشی از خرید خود را نیز به کتاب اختصاص دهیم درحالی‌که در شبانه روز که 1440 دقیقه است حتی 40 دقیقه هم برای مطالعه وقت نمی‌گذاریم؛ هر زمان که افراد در همه اوقات خود کتاب یا روزنامه به دست گرفتند یا برای مطالعه خود وقت و هزینه صرف کردند آن وقت است که می‌توانیم بگوییم که به مسائل فرهنگی بها داده‌ایم و این امر مهم در حال نهادینه شدن است.

فارس: علت عدم تحقق دغدغه‌های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگی را در چه چیزی می‌بینید؟ و چه کسانی باید اقدامات لازم را برای تحقق این امر مهم انجام می‌دادند؟

اکرمی: به نظر می‌آید که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل مشکلات روزمره و یا هشت سال جنگ تحمیلی که 5 استان ما را درگیر جنگ کردند و اعمال تحریم‌ها از سوی دیگر موجب شده تا مسئولان کشورمان فرصت‌هایشان را صرف حل این مشکلات شود و زمینه‌ای برای نهادینه کردن مسایل مهم‌تر در کشور به وجود نیاید. متاسفانه تغییر مدیریت‌ها در هر دولت  مانع دیگری برای نهادینه‌شدن امور مهم کشور شد.

نکته مهم بعدی این است که با وجود آنکه 75 میلیون ملت ایران، باید به امور فرهنگی همانند امور اقتصادی و سیاسی اهمیت دهند اما این امر برای مردم کشورمان ملموس نشده است و تا مادامی که نهادینه نشود ما گرفتار این مشکلات خواهیم بود.

فارس: فکر می‌کنید که بعد از انقلاب اسلامی درباره بحث عفاف و حجاب تا چه اندازه موفق عمل کرده‌ایم و آیا توانسته‌ایم فرهنگ عفاف و حجاب را در کشور نهادینه کنیم؟

بحث عفاف و حجاب باید از خانواده‌ها آغاز شود

اکرمی: اگر بنا باشد منصفانه در این خصوص قضاوت و داوری کنیم باید ابتدا  عملکرد خانواده‌ها مورد بررسی قرار گیرد چراکه بنا نیست همه کارها را دولت و نظام انجام دهد. معنای انقلاب دگرگونی و تغییرات است در انقلابی همانند انقلاب جمهوری اسلامی ایران اینطور نیست که تعدادی بر سر کار بیایند و سریعا تغییر داده شوند بلکه یک نظام اسلامی ونظام مردمی مستقل جایگزین نظام شاهنشاهی و نظام وابسته به بیگانگان شد که البته این اقدام کاری بسیار سخت و زمان‌براست.

ما معتقدیم در انقلاب اسلامی که تغییر نظام به معنای تغییر در بینش و روش مردم است بعد از پیروزی انقلاب نیز خانواده‌هایی که به راهپیمایی آمدند و به این نظام رای دادند، باید در مرحله اول آستین همت را بالا بزنند و کار فرهنگی را شروع کنند.

رسول اکرم (ص) مدت 23 سال توانست نظام قبایلی جزیرة العرب را تغییر و تبدیل به نظام اسلامی کند اما پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) قدرت طلبان به نحوی عمل کردند که علی بن ابیطالب (ع)  که نفر دوم دنیای اسلام است، 25 سال  از معرکه به کنار رفت و خانه‌نشین شد.

اراده جدی برای اجرای قانون عفاف و حجاب وجود ندارد

در حال حاضر از نظر قانون عفاف و حجاب مشکلی وجود ندارد؛ در حالی که اکنون 9 سال از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 84 می‌گذرد اما اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

در ابتدا بنا شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متصدی اجرای عفاف و حجاب شود که سپس این وظیفه به وزارت کشور محول شد؛ در مدت 8 سالی که وزارت کشور متصدی این امر بود، به عنوان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم این موضوع را پیگیری می‌کردم؛ وزارت کشور در آن زمان بیان می‌کرد که ما اندیشه‌هایی که را داریم به دستگاه‌های مربوطه می‌گوییم شروع به اجرا کنید که دستگاه‌های مربوطه به بهانه عدم امکانات، نیروی انسانی از انجام این امر ناتوان هستند بنابراین در نهایت اراده جدی برای اجرای قانون نظام عفاف و حجاب وجود ندارد.

تذکر نسبت به دلیل وضعیت نامناسب متصدیان داروخانه‌ها

خاطرم هست که در دولت قبلی روزی به دفترخانم دستجردی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی رفته و سوال پرسیدم که آیا داروخانه‌ها از شما پروانه می‌گیرند یا خیر؟ گفت بله. گفتم داروخانه محل فروش دارو است نه اینکه بخشی از داروخانه را به فروش لوازم آرایش اختصاص می‌دهند و یا یک مسئول صندوق با ظاهری نامناسب حاضر می‌شود، هرچند موضوع مطرح شده متاسفانه در نهادهای دیگر مانند بانک‌ها، ادارات خصوصی و دولتی، بیمارستان‌ها و... نیز مشاهده می‌شود که این امر باید با اراده جدی و روش صحیح نه از روش‌هایی از طریق گشت ارشاد پیگیری شود.



 

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که نظام آن برآمده از آرای مردمی است، چرا که نظام جمهوری اسلامی نظامی است که خودمان به آن رای دادیم و انتخابش کردیم، میزان مشارکت 73 درصدی مردم دلیلی براین مدعاست که همه مردم ارکان این نظام را قبول داریم؛ پس باید بتوانیم بحث فرهنگ را در کشور عملیاتی کنیم که این امر به نفع ماست.

به عنوان مثال اگر چنانچه خانمی با لباسی سنگین و متین در جامعه حاضر شود، قطعا خودش نیز احساس راحتی بیشتری می‌کند و در مکان‌های مختلف همانند دانشگاه حضور پیدا خواهد کرد در حالی که متاسفانه بسیاری از خانم‌ها به این موضوع توجه نمی‌کنند.

اگر به کشورهای غربی توجه کنیم، دختران گرایشی به سمت لوازم آرایشی ندارند و معمولا این موضوع برای خانم‌های میانسال صدق می‌کند در حالی که کشور ما حائز رتبه هفتم در این موضوع است؛ موضوع دیگر اینکه باید ببینیم چرا در کشور آمار طلاق به این اندازه بالاست و از هر 4 ازدواج 1 نفر طلاق می‌گیرد؟ زمانی در جامعه ما خانم‌ها خودشان را به مانکن و عروسک تبدیل می‌کنند و کنترلی هم بر روی این موضوع صورت نمی‌گیرد طبیعی است که انسان احساس رهایی می‌کند و این امر مقدمه‌ای می‌شود برای بهانه‌جویی و در نهایت هم طلاق که به نظر بنده باید بررسی این موضوع را ابتدا از خانواده سپس آموزش و پرورش و بعد آموزش عالی و سپس از دستگاه‌های تبلیغاتی مانند صداو سیما، تریبون نماز جمعه و نماز جماعت و مطبوعات شروع کرد.

نقش تاثیرگذار خانواده در نهادینه‌شدن امور فرهنگی

اما متاسفانه توپ را همیشه در زمین دیگری می‌اندازیم و می‌گوییم که مثلا دولت یا آموزش و پرورش چه کاری کرده است، درحالی که باید بگوییم خودم چه کاری را به عنوان پدر خانواده در قبال فرزندان و همسرم انجام می‌دهم، جدا از هزینه‌های خوراک و پوشاک و ...برای فرزندانم تا چه اندازه هزینه و زمان برای امور فرهنگی صرف می‌کنم، درحالی که امروز به دلیل بالارفتن هزینه زندگی در تامین مخارج زندگی، پدر خانواده دیگر زمانی برای توجه به امور فرهنگی خانواده ندارد.

رسول اکرم (ص) زمانی که به منزل می‌آمدند وقتی را برای خانواده وقتی را برای استراحت و همچنین وقتی را برای مراجعات مردم قرار می‌دادند من به عنوان پیروحضرت پیغمبر (ص) چه قدر برای این موضوع بها می‌دهم؟ و از ایشان الگو برداری می‌کنم؟

در جامعه اسلامی مرد خانواده نباید تک‌محور باشد، سایر اعضای خانواده  نیز باید در هزینه زندگی نقش داشته باشند و برای رفع این مسئله نگوییم که دولت چه زمینه‌هایی را برای اشتغال ایجاد کرده است؟ بسیاری از خانواده‌ها هستند که در منزل فعالیت می‌کنند ما در مجلس هشتم قانونی را تحت عنوان قانون «کسب و کار» نوشتیم.

بخش عمده این قانون مربوط به درون خانواده است یعنی بافندگی، دوزندگی، دامداری، مرغداری، لبنیات، مرباجات و شغل‌هایی که در درون خانه امکان‌پذیر است که این امر از قدیم در کشور ما بوده است، بنابراین همه باید درآمدزا باشیم تا مخارج زندگی را تامین کنیم تا پدر دو یا سه شغله نشود و بتواند به امور فرهنگی خانواده هم رسیدگی کند.

فارس: جایگاه دانشگاه‌ها را به عنوان یک نهاد فرهنگی تا چه حد در تحقق امر عفاف و حجاب موثر می‌بینید؟

اکرمی: اول باید از خودمان سوال کنیم که اراده اجرای عفاف و حجاب را داریم یا خیر؟ اگر اراده داریم چه مقدار حاضریم برای آن وقت بگذاریم و هزینه بپردازیم؟ با حرف که نمی‌شود باید عمل کنیم. در حال حاضر در دانشگاه‌ها دانشجویانی هستند که از اوقات تعطیلی برای هزینه تحصیل و حتی کمک به پدر و مادر استفاده نمی‌کنند؛ این دانشجوی عزیز ما وقتی شروع به تحصیل می‌کند تمام ساعات و روزها را به دانشگاه نمی‌رود بلکه بیکاری زیاد دارد و با توجه به رشته‌ای که تحصیل می‌کند در اوقات فراغت خود در جاهای مربوطه مشغول به کارشود. بسیار افراد هستند که در گذشته هم درس می‌‌خواندند و هم شاگردی می‌کردند؛ اول باید اراده کنیم بعد هم باید ابزار آن اراده را فراهم کنیم.

شهید مطهری تعبیری دارد که می‌گوید محیط بیرون خانه، محیط تحصیل کار و تدریس است؛ نباید در محیط کار به عنوان مثال کاری کنیم که حواس دیگران را با پوشش، چهره و رفتار پرت کنیم؛ نباید لباسی بپوشیم که  توجه‌ها را جلب کنیم. ظاهر غیر ملموس خانم‌ها در خیابان‌ها به معنای خود باختگی، خودفریفتگی و خودشیفتگی است که این موارد در شان یک مسلمان، یک انسان سالم و تحصیلکرده نیست.

همه باید خود را در زمینه عفاف و حجاب مسئول بدانیم

به طور کلی بنده چهار نکته در زمینه عفاف و حجاب دارم اول اینکه از فرافکنی دوری کنیم و مشکلات را گردن یکدیگر نیندازیم و همه خود را در زمینه عفاف و حجاب مسئول بدانیم اما مشکلی در جامعه ما وجود دارد قانون‌گریزی، قانون‌ستیزی و بی‌اعتنایی به قانون است که باید همه نسبت به آن متعهد باشیم به عنوان مثال رانندگی آئین‌نامه دارد و زندگی هم آیین‌نامه دارد همه ما موظف به پذیرش قانون‌مداری، قانون‌محوری و قانون‌پذیری و عمل به آن هستیم.

نکته دوم اینکه بدانیم همه سوار یک کشتی هستیم که اگر این  کشتی سوراخ شود همه غرق خواهیم شد نه تنها آن یک نفر که کشتی را سوراخ کرده است.

نکته سوم اینکه هرچه که بوده را به گذشته بسپاریم و رهایش کنیم؛ مهم از این لحظه به بعد است که باید توجه کنیم برای قانون عفاف و حجاب 20 و چند دستگاه باید بر روی این موضوع مطالعه و آن را عملیاتی کنند.

نکته چهارم اینکه اگر حتی تمامی این موارد را حل کردیم ولی چنانچه کسی تخلفی کرد، با متخلف طبق قانون برخورد شود و در صورت رعایت تمام این موارد نمی‌گویم موضوع عفاف و حجاب به طور کامل تحقق می‌یابد ولی یقینا تخلفات به حداقل می‌رسند و در جامعه نظم و انضباط حاکم می‌شود.

فارس:با گذشت یکسال از عملکرد دولت، عملکرد دولت یازدهم در حوزه‌های مختلف چه طور ارزیابی می‌کنید؟

دولت در زمینه اقتصادی موفق بوده است

اکرمی: ظرف این 11 ماه  در بخشی از امور موفق بودیم  در مسائل اقتصادی در حال حاضر ثبات داریم یعنی این طور نیست که مثلا هرروز قیمت سکه و ارز کالا متفاوت باشد، درست است نوسان داریم اما تقریبا حالت ثبات را هم داریم یعنی ما در حال مهار تورم هستیم اگر سال گذشته تا 40 درصد رشد تورم داشتیم ولی اکنون 30درصد رشد داریم یعنی رشد تورم را در حال مهار هستیم.

تعاملات خارجی ایران با دیگر کشورها افزایش پیدا کرده است

ما درسال گذشته ایران‌هراسی و اسلام‌ستیزی داشتیم ولی امروز در سیاست خارجی، ایران‌هراسی در حال افت است و تعامل با ایران با کشورهای دیگر شروع می‌شود که البته نمی‌گویم کاملا شروع شده است امام همچنان در تحریم به سر می‌بریم ولی دیوار این تحریم‌ها ترک خورده است.

تقریبا به این جمع‌بندی می‌رسیم  که در داخل کشور تا جایی که می‌شود و می‌توانیم باید یکی شویم و منطقی نیست که در ژنو نماینده 6 کشور مذاکره کننده هسته‌ای کنار هیات ایران برای مذاکره بنشینند ولی ما در داخل کشور خودمان کنار هم نشینیم.

وحدت گروه‌ و جناح‌های مختلف موجب حل مشکلات کشور است

جلسات را به صورت منفرد برگزار نکنیم بلکه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با یکدیگر بنشینند نه اینکه هر کدام به صورت انفرادی عمل کنند. بنده باورم این است که هر شخصی 5 اصل اسلام ناب محمدی، انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران، ولایت فقیه و قانون اساسی را قبول کرد مورد اعتماد بوده و می توان با او کار کرد. به نظرمی رسد که وحدت گروه‌ها و جناح‌های مختلف آرام آرام زمینه این امر در حال تحقق است که انشاءلله به تدریج به سمت حل مشکلات روزمره برویم.




تورم، گرانی و بیکاری بین‌المللی و مختص ایران نیست؛ منتها ما باورمان اینکه در کشوری مثل ایران با وجود این همه ظرفیت و مساحت، نباید چنین مشکلاتی اعم از تورم و فساد اداری وجود داشته باشد.

متاسفانه کار مفید ما شبانه روز 45 دقیقه است به یک ساعت هم نمی‌رسد. مقام معظم رهبری امسال را اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کردند که باید از فرافکنی دوری و فعالیت خود را افزایش دهیم.

فارس: جلسات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را با رئیس‌جمهور به چه شکل می‌بینید؟

اکرمی: شنیدن و دیدن افراد در فکر آدمی، اخلاق و روش انسان اثر مثبت دارد مخصوصا اگر برای مسائل مورد قبول باشد ما ششصد و دوهزارمیلیارد تومان نقدینگی داریم که همه می‌گویند اگر ده درصد را برای کارگاه‌ها و کارخانه‌ها اختصاص دهیم، تولید راه می‌افتد و تورم کاهش و اقتصاد رونق پیدا می‌کند.

همه این موضوع را قبول داریم  در نتیجه اگر بنشینیم سر مسائل مشترک و مورد قبول از یکدیگر کمک بگیریم، قطعا مفید است و من نشست‌های اصولگرایان و اصلاح‌طلبان با رئیس‌جمهور را مثبت ارزیابی می‌کنم.

سوال: دیدار رییس جمهور با اصولگرایان و اصلاح‌طلبان اتفاق مثبتی است، نظر شما در خصوص پایگاهی که باعث روی کارآمدن دولت شد، چیست؟

فارس:‌ باید نسبت به آنچه که در سال 92 گذشته و تمام شده فارغ بیاییم و سه موضوع را مدنظر داشته باشیم؛ در حوزه سیاسی انتخابات سال 94 شامل انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان و برنامه 5ساله ششم را در پیش داریم که این دولت باید تهیه کند و موضوع آخر اینکه باید به مشکلات موجود یعنی اشتغال، بیکاری، تورم، رکود، نقدینگی، مسائل بین‌الملل و سیاست خارجی و مذاکرات توجه کنیم.

برای تحقق سه موضوع ذکر شده باید براساس قانون عمل کنیم، زمانیکه 230 حزب داریم اما دو سوم فعال نیستند، باید این را بپذیریم که برای مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی سال آینده وارد شویم نه اینکه از الان یک سری از مسائل را مطرح کنیم بلکه باید قانون را مقابل خودمان بگذاریم و در تمامی مسائل  برطبق قانون عمل کنیم؛ نکته دوم اینکه رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران ناخدای کشتی است که باید در کنار قانون باید نگاه دلسوزی مصلحت‌اندیشی ایشان را نیز در نظر بگیریم.

وقتی رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را اعلام می‌کنند و امسال را با عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری می‌کنند باید به طور جدی تاکیدات ایشان را مورد توجه قرار دهیم و مطلب سوم اینکه دنبال مچ‌گیری نباشیم بلکه دنبال دست‌گیری باشیم اگر نقدی می‌کنیم، نقد ما منصفانه، آگاهانه و دلسوزانه باشد و پیشنهاد نیز همراه داشته باشد.

دقت کنیم که مقطعی کار نکنیم دست یکدیگر را بگیریم و ابتدا برای حل مشکلات خودمان شروع کنیم سپس به مشکلات مملکت برسیم که برای تحقق این امر جز اعتماد، اتحاد و قانونمند عمل کردن راه دیگری وجود ندارد.

فارس: ارزیابی شما از اظهارنظر برخی افراد در جریانات اصلاح‌طلب که خود را پایگاه و ستون فقرات روحانی می‌دانند، چیست؟

اکرمی: در ابتدا باید بگویم که تعریف درست و جامعی از اصطلاحات اصولگرا و اصلاح‌طلب نداریم و از طرف دیگر درجامعه بیشتر افراد به جای جریان‌ها حرف می‌زنند درحالی‌که نباید سخنان یک فرد را به حساب یک جریان گذاشت.

یکی ازمباحث کلیدی این است که هر انتخاباتی انجام گرفت، مسئول انتخابات، دیگر تئوری‌پرداز نیست بلکه او قانون گرفته و بر طبق قانون باید عمل کند؛ رئیس‌جمهور به مجلس می‌آید و به قانون اساسی سوگند یاد می‌کند نه به بیانیه یا تبلیغاتی که کرده است.

اعتدال روش و گفتمان است
 
 


 

فارس: به نظر شما انتخاب هیات دولت تا چه حد با گفتمان آقای روحانی همخوانی دارد؟

اکرمی: گفتمان اعتدال بیشتر روش است یعنی زمانی که من با شما صحبت می‌کنم بدون دلیل با شما برخورد یا توهین نکنم بلکه سوالات شما را بشنوم و جوابتان را بدهم؛ اعتدال، روش و گفتمان است و آقای روحانی مکرر تعریف کردند که اعتدال نه تندروی و نه کندروی بوده بلکه جذب است واین همان ترجمه بیان رهبری است که فرمودند جذب حداکثری و دفع حداقلی.

از طرف دیگر اعتدال همان جمله آیت الله بهشتی یعنی جاذبه به حد کمال و دافعه به حد نیازاست؛ به نظرم شعار روحانی مورد قبول و پذیرش مقام معظم رهبری نیزواقع شد و باید در قالب عمل آن را عملیاتی کنیم نه اینکه تصور کنیم که اعتدال یک ایدئولوژی است.

فارس: رابطه دولت و مجلس را چه طور ارزیابی می‌کنید؟

اکرمی: درباره تعامل دولت و مجلس به نظرم، برخورد معمولی است یعنی دولت وزیر معرفی می‌کند و مجلس بررسی می‌کند ولی از سوی دیگر دولت و برخی از افراد مطرح هستند که برخی از این افراد واقعا کم لطفی می‌کنند و در نطق‌ها و اظهارات خود حریم را نمی‌کنند و در حالی‌که رئیس جمهور نفر دوم کشور است، بالای 50 درصد رای مقبول دارد.

اگر بخواهیم موفق عمل کند باید حریم او را حفظ کنیم نه اینکه مورد توهین و تحقیر قرار دهیم آن هم رئیس‌جمهوری که در سال اول ریاستش است که البته این موضوع مربوط به افراد می‌شود نه مجلس که تعداد معدودی که به انگشتان دست هم نمی‌رسند، مرتکب این اقدام می‌شوند.

از طرف دولت هم گاهی عبارات و اظهارات نامناسبی مطرح می‌شود؛ شخص آقای روحانی مکرر بیان داشتند که گاهی اشتباه می‌کنم و ایراد بنده را به من بگویید ایشان نیز خودشان را معصوم معرفی نمی‌کنند، منتهی وقتی تذکر می‌دهیم باید حریم و حرمت را رعایت کنیم؛ اگر کسی را تحریم کنیم سودی را کسب نمی‌کنیم و خودمان را در اصل تحریم کرده‌ایم.

گفت‌وگو از الهه قاسمی و سیده فاطمه موسوی
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها