امروز : جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 9
۱۰:۲۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 99340
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 12
حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا صادق‌زاده قمصری، معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان درگفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از ...

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا صادق‌زاده قمصری، معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان درگفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که «اولویت‌کاری و برنامه‌های مهم در معاونت فرهنگی دانشگاه فرهنگیان چیست؟»، اظهار داشت: هدف تربیت معلم تکوین و تعالی شخصیت معلمان و هویت حرفه‌ای آنها است؛ بنابراین در بخش تربیت نیروهایی که آغاز کارشان است و چه در بخش حوزه ضمن خدمت، هدف چیزی بیشتر از آموزش یکسری دانش‌ها و مهارت‌های معلمی است.

وی ادامه داد: می‌خواهیم شایستگی‌های معلمی شکل گیرد که این شایستگی‌ها برخی عام است که هر انسان باید داشته باشد و معلمان باید به طریق اولی داشته باشند و برخی شایستگی‌های مخصوص معلمی است؛ در هر حال هدف کسب شایستگی است نه فقط دانش‌افزایی به طریق رایج.

حجت‌الاسلام و المسلمین صادق زاده گفت: فعالیت‌های فرهنگی به دلیل ماهیتش، باید جنبه اختیاری داشته باشد؛ یعنی در کنار برنامه آموزش، برای تکوین هویت معلمان برنامه‌هایی داشته باشیم که این فعالیت‌ها مختلف است مانند برگزاری جشنواره‌ها،مسابقات و اردوها که به دانشجویان ارائه می‌شود و فعالیت‌های فرهنگی ، اجتماعی دانشگاه محسوب می‌شود و با مشارکت خود دانشجو انجام می‌شود و این فعالیت‌های فوق برنامه و اوقات فراغت نیست؛ بلکه جزء برنامه‌هایی برای تکوین هویت معلمی و معلم شدن است.

*درگیر ساختن دانشجو معلمان به فعالیت فرهنگی از اولویت‌هایمان است

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان افزود: اولویت‌مان این است که دانشجو معلمان را به شدت درگیر فعالیت فرهنگی کنیم و بحث استادان و اینکه آنها در تربیت معلم نقش‌آفرین باشند مطرح است و در گذشته فعالیت‌های فرهنگی بیشتر به جنبه‌های دینی و اخلاقی می‌پرداخت که این البته خوب بوده است؛ اما به سمتی رفته‌ایم تا فعالیت‌های فرهنگی،علاوه برجنبه‌های دینی و اخلاقی همه ساحت‌های تربیت را در برگیرد تا معلم در همه ابعاد رشد کند، مانند تربیت هنری، اجتماعی و مباحث فناوری.

وی اضافه کرد: برای اینکه شخصیت یکپارچه و متوازن معلم را رشد دهیم باید فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی نیر ابعاد مختلف داشته باشد؛ یعنی کانون‌ها، انجمن‌ها، تشکل‌ها و نشریات دانشجویان می‌تواند در جریان تربیت معلم نقش آفرین باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق زاده یادآور شد: در حوزه فعالیت‌های هنری نیز می‌خواهیم نسبت به گذشته بیشتر دانشجو معلمان را درگیر سازیم و مشارکت دادن استادان با شرکت در نشریات دانشجویی و داوری مسابقات، کانون دانشجویی و انجمن‌های علمی از اولویت‌هایمان است و با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان 64 پردیس درکشور و تعدادی واحد دارد، قصد داریم بجای اینکه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی ازتهران برای کل کشور برنامه ریزی شود ، بسمتی برویم که بخشی از برنامه‌ها توسط شوراهای فرهنگی و اجتماعی که در سطح پردیس‌هاست، برنامه‌ریزی و مدیریت شود.

وی خاطرنشان کرد: بخشی از این برنامه‌ها ملی است؛ مانند اردوی راهیان نور یا مسابقات جشنواره فرهنگی، هنری، ادبی و علمی دانشجویان یا جشنواره الگوهای تدریس که از جمله کارهای ملی است که داریم انجام می‌دهیم و بخشی از برنامه‌ها نیز بصورت منطقه‌ای با تفویض اختیار به مجموعه‌های استانی و با مشارکت خود دانشجویان انجام می‌شود.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان تازه تأسیس است و با محدودیت امکانات روبه‌رو است؛ همکاران در حوزه فرهنگی را به این سمت سوق می‌دهیم تا از توانمندی‌های فرهنگی مراکز در استان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی مانند شهرداری‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج و سازمان تبلیغات اسلامی برای اهداف مشترک استفاده کنیم و کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز مکان خوبی است تا معلمان ما در آنجا کارورزی کنند و تجربه معلمی را در آن داشته باشند.

*نقد فیلم‌های جشنواره رشد توسط دانشجو معلمان

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق زاده بیان داشت: استفاده از امکانات کانون زبان مرکز پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای دانشجو معلمان باعث می‌شود تا آنها مهارت زبان اعم از شنیدن، درک مطلب و مکالمه را در یک فضای تخصصی یاد بگیرند و یکی از برنامه‌های جدید، نمایش فیلم‌های منتخب جشنواره رشد برای دانشجو معلمان سراسر کشور است و قرار آن گذاشته‌ شده است تا دانشجو معلمان فیلمهای تربیتی را با نگاه انتقادی دیده و نقد کنند.

وی افزود: کرسی‌های آزاد اندیشی و کانون‌های بررسی مسائل سیاسی و اجتماعی را در نظر گرفته‌ایم و اینکه دانشجو معلمان بحث‌های IT و ICT، سواد رسانه‌ای و فضای مجازی را بدانند؛ از جمله برنامه‌هاست و بدنبال این هستیم با حفظ اختیاری بودن، شرکت در فعالیت‌های فرهنگی درکارنامه فعالیت‌های دانشجو معلمان مورد توجه قرار گیرد تا آنها مورد ارزیابی قرار گیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صادق زاده ادامه داد: این ارزیابی ممکن است بخشی خود را ارزیابی باشد و بخشی توسط دیگر دانشجویان و مسئولان کانون‌ها و تشکل‌ها انجام گیرد و دانشجو معلمی که به صورت فعال در یک انجمن شرکت می‌کند، امتیاز ویژه‌ای برای او قائل می‌شویم تا درگواهینامه شایستگی معلمی بتواند استفاده کند.

معاون فرهنگی دانشگاه فرهنگیان در خصوص بودجه فرهنگی دانشگاه در سال جاری گفت: سعی کردیم نسبت به سال گذشته بودجه را چند برابر کنیم و برای دانشجویان سرانه فرهنگی درنظر گرفته‌ایم و متناسب با آن بودجه‌ای به پردیس دانشگاه می‌دهیم که این مخصوص حوزه فرهنگی است و این قبلاً اتفاق نیافتاده است؛ یعنی بودجه خاص فرهنگی که فقط زیر نظر شورای فرهنگی و کمیته فرهنگی پردیس‌ها خرج شود.
انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار