امروز : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 10
۱۸:۵۴
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 99395
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۰۶:۰۰
تعداد بازدید: 70
به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس؛ خداوند در آیات 5 تا 7 سوره مبارکه «اسراء» وعده داده که متجاوزان ...

به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس؛ خداوند در آیات 5 تا 7 سوره مبارکه «اسراء» وعده داده که متجاوزان مسجد‌الاقصی به دست مسلمانان قلع و قمع می‌شوند. که مفسران این را از وعده‌هایی می‌دانند که محقق نشده و در آینده محقق می‌شود.

 









تلاوت آیات 1 تا 14 سوره مبارکه «اسراء» توسط «عبد‌الباسط محمد عبد‌الصمد»

دانلود






 

در آیات 5 تا 7 سوره اسراء آمده است؛

فَإِذَا جَاء وَعْدُ أُولاهُمَا بَعَثْنَا عَلَیْکُمْ عِبَاداً لَّنَا أُوْلِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجَاسُواْ خِلاَلَ الدِّیَارِ وَکَانَ وَعْداً مَّفْعُولاً (5)

ترجمه

هنگامى که نخستین وعده فرا رسد، گروهى از بندگان پیکارجوى خود را بر ضد شما می‌انگیزیم (تا شما را سخت در هم کوبند (حتى براى به دست آوردن مجرمان)، خانه‌‏ها را جستجو می‌کنند و این وعده‏اى است قطعى! (5)

تفسیر

قرآن، براى آن گروهى که فسادگران بنی‌‏اسرائیل را سرکوب می‌کنند، مصداقى بیان نکرده است. امّادر تفاسیر، آن را به بخت‏‌النصّر، طالوت، پادشاه ‏روم، هیتلر و... تطبیق داده‏‌اند، ولى هیچ کدام از آنان، با کلمه‏ مقدّس «بَعثنا» که براى قیامت و بعثت انبیا آمده، و «عباداً لنا» که براى افرادى همچون پیامبران به کار رفته است، سازگار نیست. بنابراین شاید نظر آیه به آینده‏‌اى باشد که هنوز نیامده است.

ثُمَّ رَدَدْنَا لَکُمُ الْکَرَّةَ عَلَیْهِمْ وَأَمْدَدْنَاکُم بِأَمْوَالٍ وَبَنِینَ وَ جَعَلْنَاکُمْ أَکْثَرَ نَفِیراً (6)

ترجمه

سپس شما را بر آنها چیره می‌‏کنیم و شما را به وسیله دارایی‌ها و فرزندانى کمک خواهیم کرد و نفرات شما را بیشتر (از دشمن) قرارمی‌‏دهیم.(6)

تفسیر

ظاهر آیه این است که پس از فسادگرى و شکست بنی‌اسرائیل، خداوند دوباره آنان را با سرمایه و فرزندان سروسامان دهد، ولى احتمال دارد مخاطب «رَدَدنا لکم الکرّة»، همان «عباداً لنا اولى بأس» آیه قبل باشد، یعنى به بندگان سلحشور خویش دو لطف داریم: یکى تارومار کردن متجاوزان بنی‌اسرائیل، و دیگرى به قدرت و حکومت رساندن آنان.

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاء وَعْدُ الآخِرَةِ لِیَسُوؤُواْ وُجُوهَکُمْ وَ لِیَدْخُلُواْ الْمَسْجِدَ کَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِیُتَبِّرُواْ مَا عَلَوْاْ تَتْبِیراً (7)

ترجمه

اگر نیکى کنید، به خودتان نیکى می‌کنید و اگر بدى کنید باز هم به خود می‌کنید و هنگامى که وعده دوم فرا رسد،

(آنچنان دشمن بر شما سخت خواهد گرفت که) آثار غم و اندوه در صورت‌هایتان ظاهر می‌شود و داخل مسجد (الاقصى) می‌شوند همان‌گونه که بار اول وارد شدند و آنچه را زیر سلطه خود می‌گیرند، در هم می‌کوبند.(7)

تفسیر

آنچه در حوادث تاریخى اهمیّت داشته و موجب سازندگى می‌‏شود، عبرت‌‏ها و درس‌هاى آن است، نه جزئیات حوادث. ماجراى تارومار شدن مستکبران یهود به دست بندگان مؤمن خدا که در دو آیه‏ اخیر بیان شده، براى این است که بگوید: استکبار و کفر، بی‌پاسخ نیست. چون همین هدف کلّى و تربیتى مقصود بوده است، لذا آیه به ذکر جزئیات درگیرى و نفرات و سلاح نپرداخته است، مثل داستان حضرت یوسف(ع) که چون هدف تربیتى و عفاف آموزى دارد، خیلى از جزئیّات داستان، حتّى نام زلیخا نیز مطرح نشده است.

گرچه بعضى تفاسیر، استکبار و فساد یهود و قلع و قمع شدن آنان را در دو نوبت، به افرادى در گذشته‏‌هاى دور یا نزدیک نسبت داده‏‌اند و مسجدالاقصى در طول چند هزار سال، بارها شاهد حوادث و خاطرات تلخ بوده است، اما شاید با توجّه به آیات و روایات، باید منتظر تجاوز و استکبار اسرائیل در آینده و ریشه‌کن شدن آنان از سوى بندگان صالح خدا باشیم.

چنانکه از ظاهر آیه‏ 5 و 6 بر می‌‏آید، که هنوز چنین فساد گسترده‏‌اى در زمین از طرف بنی‌‏اسرائیل و چنین قلع و قمع مهمى توسط مردان خدا انجام نشده است.

روایات متعدّدى که در ذیل این آیه در تفاسیر آمده است، برخى نابودى یهودیان متجاوز را به قبل از قیام حضرت مهدى (ع) توسط انقلابیون مؤمن دانسته‌اند، که شمشیرهاى خود را بر دوش نهاده، تا مرز شهادت پیش می‌‏روند و زمینه‏‌ساز حکومت جهانى حضرت مهدى(‏ع)می‌شوند. و برخى وقوع آن را در زمان ظهور امام زمان(عج) دانسته که متجاوزان یهود، قلع و قمع خواهند شد.

منبع؛ تفسیر نور

انتهای پیام/ م.ا
برچسب ها:
آخرین اخبار