امروز : جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ - 2017 December 15
۱۹:۳۸
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 99778
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۳:۱۱
تعداد بازدید: 33
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس پس از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، ‌شرکت‌های ریلی ...

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس پس از افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی در گام دوم هدفمندی یارانه‌ها، ‌شرکت‌های ریلی از راه‌آهن‌ جمهوری اسلامی ایران خواستند در راستای توجیه مالی مطلوب‌تر ‌و ارائه خدمات بهتر و با کیفیت بیشتر به مردم، نرخ بلیت قطار‌های مسافری درصدی افزایش یابد.

اغلب شرکت‌های ریلی مدعی هستند نرخ‌های فعلی بلیت ناوگان کمی پایین‌تر از هزینه‌کرد آنها است و در واقع برای آنها به عنوان یک بنگاه تجاری، قیمت‌های فعلی به اصلاح صرفه اقتصادی ندارد.

شرکت‌ها‌ می‌گفتند‌ در حال حاضر سیستم حمل و نقل جاد‌ه‌ای بابت دسترسی به شبکه رقمی پرداخت نمی‌کند ضمن آ‌نکه نگهداری راه‌ها بر عهده دولت است در حالی که در شبکه ریلی این موضوع اجرایی نمی‌شود و اگر دولت قصد توسعه ریلی کشور را دارد که قطعاً این همت و قصد وجود دارد، باید به این بخش یارانه بدهد و به آن کمک کند یا قیمت‌ها افزایش یابد. ‌

البته شرکت‌ها به موضوع افزایش نرخ‌ها از زاویه دیگری هم توجه داشتند، می‌گفتند این افزایش قیمت باید معقولانه و منطقی باشد و به اندازه‌ای نباشد که مسافران این سیستم حمل و نقلی را کاهش دهد؛ در حال حاضر نرخ بلیت قطار با نرخ بلیت اتوبوس‌های VIP تقریباً یکسان است و اگر قیمت بلیت قطار افزایش زیادی داشته باشد، اقشاری که از این سیستم حمل و نقلی استفاده می‌کنند ترجیح می‌دهند در راستای توجیه مالی مطلوب‌تر، از همان سیستم حمل و نقل عمومی جاده‌ای استفاده کنند و صندلی‌‌های قطار‌ها خالی می‌ماند.

به هر حال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پس از بررسی‌های خود، فرم‌های آنالیز درآمد-هزینه‌ای با حدود 20 گزینه تهیه کرد و در اختیار شرکت‌های ریلی قرار داد تا آنها پس از تکمیل فرم‌ها و بیان درآمد و هز‌ینه‌های خود در یک سیر قطار، این فرم‌ها را برای بررسی نحوه میزان افزایش قیمت بلیت در هر قطار و مسیر به معاونت مسافری راه‌آهن تحویل دهند.

البته مهلت تعیین شده برای ارسال این فرم‌های آنالیز هزینه‌ها و درآمدها تا پایان ساعت اداری امروز است.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی‌ در این‌باره به فارس گفت: شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران‌ از شرکت‌های ریلی خواسته است ‌که بررسی‌های خود را در این باره انجام داده و هر کدام به تفکیک نتایج این بررسی‌ها را و میزان افزایش قیمت پیشنهادی با توجه به بررسی‌های تخصصی و منطقی، در هر مسیر به معاونت مسافری‌ راه‌آهن ارائه دهند.

موسوی‌نژاد ادامه داد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، پس از بررسی تمام فرم‌های آنالیز درآمد-هزینه شرکت‌های ریلی، مجوز افزایش قیمت بلیت قطار را برای آنها صادر می‌کند‌؛ این جدول آنالیز هزینه‌ها و نرخ‌های پیشنهادی شرکت‌ها توسط راه‌آهن بررسی خواهد شد و پس از تجزیه و تحلیل، موضوع واقعی‌تر شدن نرخ‌های بلیت قطار در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس این افزایش قیمت بلیت قطار‌های مسافری که طبق گفته موسوی‌نژاد از شهریورماه امسال اجرایی می‌شود بین 15 تا 25 درصد و متوسط 20 درصد خواهد بود.

‌قیمت‌های فعلی بلیت قطار و نرخ‌های با احتساب متوسط 20 درصد افزایش در پرترددترین مسیر ریلی کشور (تهران-مشهد):


نوع واگن قطار
قیمت‌‌ فعلی (تومان)

قیمت با احتساب متوسط 20 درصد افزایش (تومان)
پردیس سالنی
57500
69000

صبا تندرو سالنی
30800
36960
درجه 2 اتوبوسی سالنی
17800
21360

6تخته لوکس مهتاب کوپه‌ای
37000
44400

درجه 2 اتوبوسی سالنی
17900
21480

معمولی صندلی کوپه‌ای
20900
25080

اتوبوسی سالنی
19800
23760

درجه یک مارال کوپه‌ای
42900
51480

لوکس 4 نفره اکسپرس کوپه‌ای
50000
60000

سبز کوپه‌ای
55000
66000
سیمرغ کوپه‌ای
55000
66000

6 تخته کویر کوپه‌ای
40700
48840

غزال بنیاد کوپه‌ای
59000
70800

غزال بنیاد VIP
72100
86520
نور کوپه‌ای
64000
76800

غزال وانیاریل کوپه‌ای
59000
70800

پلور سبز سروش کوپه‌ای
77000
92400

معمولی خواب کوپه‌ای
28600
34320


‌قیمت‌های فعلی بلیت قطار و نرخ‌های‌ با احتساب متوسط 20 درصد افزایش در مسیر تهران-شیراز:


نوع واگن قطار
قیمت فعلی (تومان)
قیمت با احتساب متوسط 20 درصد افزایش (تومان)

6 تخته لوکس مهتاب کوپه‌ای
43000
51600

نور کوپه‌ای
63500
76200

پلور سبز کوپه‌ای
55200
66240


قیمت‌های فعلی بلیت قطار و نرخ‌های‌ با احتساب متوسط 20 درصد افزایش در مسیر ‌شیراز-مشهد:


نوع واگن قطار
قیمت فعلی (تومان)
قیمت با احتساب متوسط 20 درصد افزایش (تومان)

پلور سبز کوپه‌ای
74000
88800


قیمت‌های فعلی بلیت قطار و نرخ‌های‌ با احتساب متوسط 20 درصد افزایش در مسیر ‌بندرعباس-مشهد:


نوع واگن قطار
قیمت فعلی (تومان)
قیمت با احتساب متوسط 20 درصد افزایش (تومان)

غزال ریل سبز کوپه‌ای
76000
91200


‌قیمت‌های فعلی بلیت قطار و نرخ‌های‌ با احتساب متوسط 20 درصد افزایش در مسیر ‌تبریز-مشهد:


نوع واگن قطار
قیمت فعلی (تومان)
قیمت با احتساب متوسط 20 درصد افزایش (تومان)

خلیج فارس کوپه‌ای
63600
76320

درجه یک 6 تخته
48500
58200

قیمت‌های فعلی بلیت قطار و نرخ‌های‌ با احتساب متوسط 20 درصد افزایش در مسیر ‌اهواز-مشهد:


نوع واگن قطار
قیمت فعلی (تومان)
قیمت با احتساب متوسط 20 درصد افزایش (تومان)

6 تخته لوکس مهتاب
65000
78000

قیمت‌های فعلی بلیت قطار و نرخ‌های‌ با احتساب متوسط 20 درصد افزایش در مسیر ‌اصفهان-مشهد:


نوع واگن قطار
قیمت فعلی (تومان)
قیمت با احتساب متوسط 20 درصد افزایش (تومان)

نور کوپه‌ای
79000
94800

غزال وانیاریل کوپه‌ای
73200
87840


البته ذکر این نکته هم ضروری است که شرکت‌های ریلی در راستای جذب مسافر بیشتر و کاهش صندلی ناوگان خود، در برخی ایام کم‌تقاضا و غیر پیک اقدام به کاهش قیمت بلیت قطار‌ها تا 30 درصد هم خواهند داشت و این مجوز قانونی برای آنها از سوی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران صادر شده است.

یعنی در زمان‌های پر تقاضا برای سفر نظیر ایام عید و تعطیلات‌، بلیت قطار با همان متوسط 20 درصد افزایش فروخته خواهد شد اما در راستای توزیع مناسب سفر در طول ایام سال، کاهش صندلی‌های ناوگان، افزایش بهره‌وری ناوگان ریلی کشور، رقابت با بخش حمل و نقل عمومی جاده‌ای و حمایت از اقشار ضعیف‌تر از نظر مالی، مسافرانی که قادر خواهند بود در ایام غیر پیک سفر کنند‌، از مزیت آن که سفر با قیمت‌های کمتر است، بهره‌مند خواهند شد.

قیمت‌های فعلی بلیت قطار که در این گزارش درج شده است شامل قیمت بلیت شرکتها به همراه 10درصد هزینه خدمات ایستگاهی است که از اول مرداد ماه به بهای بلیتهای قطار افزوده شد.

گزارش از سعید مؤذنی
انتهای پیام/م
برچسب ها:
آخرین اخبار
پربازدید ها