امروز : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۵ - 2016 December 6
۰۲:۴۰
ادموند
کمک مالی
کانال پیروان موعود
موسسه قاف
جنبش
کد خبر: 99818
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ساعت ۱۷:۰۳
تعداد بازدید: 102
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز طی گزارشی از نحوه توزیع یارانه های مطبوعاتی انتقاد کرد. ...

به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری پیروان موعود به نقل از خبرگزاری فارس، روزنامه وطن امروز طی گزارشی از نحوه توزیع یارانه های مطبوعاتی انتقاد کرد. بخش هایی از این گزارش تفصیلی روزنامه وطن در پی می آید:
 
نگاهی به آخرین فهرست یارانه‌های پرداختی وزارت ارشاد به مطبوعات حکایت از یک تنگ‌نظری «بی‌سابقه» در تاریخ معاونت مطبوعاتی دارد.

کافی است بدانید در حالی که روزنامه «وطن‌امروز» در 6 ماه دوم سال 1392، فقط 14میلیون تومان یارانه از وزارت ارشاد دریافت کرده، این وزارتخانه یک میلیارد تومان به مجموعه خبر (منتسب به حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی) یارانه پرداخت کرده است. جالب اینکه مجموعه خبر برای 6 ماه اول سال هم حدود همین مبلغ یارانه دریافت کرده بود تا در سال 92، 2 میلیاردی شود.

مرور آمار یارانه‌های 6 ماه دوم سال 1392 نشان می‌دهد در همان بازه زمانی که معاونت مطبوعاتی ارشاد تشخیص داده «وطن‌امروز» فقط 14 میلیون تومان یارانه بگیرد، روزنامه‌های اصلاح‌طلب هر کدام حدود 160 الی 180 میلیون تومان یارانه دریافت کرده‌اند، یعنی رقمی حدود 12 برابر «وطن‌امروز»، این در حالی است که میزان یارانه دریافتی بسیاری از «ماهنامه»ها هم از یارانه روزنامه‌ «وطن امروز» بیشتر بوده است.

در روزهای اخیر گزارشی در یک سایت که ارتباطش با وزارت ارشاد از دید اهالی رسانه پنهان نیست، منتشر شد و در آن با ارائه ارقامی سعی بر این شده بود نشان داده شود یارانه‌های مطبوعاتی در دولت‌های نهم و دهم به طرز شگفت‌انگیزی(!) شامل حال روزنامه‌های اصولگرا شده است، در حالی که آمار گزارش پیش‌رو، نشان خواهد داد چه کسانی علاوه بر اینکه از مواهب دولت گذشته بهره وافر برده‌اند سعی در انحراف افکار عمومی داشته و یارانه‌ رسانه‌های اصولگرا را عجیب و غریب جلوه می‌دهند!

همه این وارونه‌نمایی‌ها در حالی رخ می‌دهد که «مجموعه خبر»(...) که اتفاقا مجموعه منتقد دولت سابق هم بوده از سال 84 تا نیمه اول 92، 7 میلیارد تومان به علاوه 3/1 میلیون دلار یارانه دریافت کرده است.

بیش از 5 درصد کل یارانه مطبوعات در دولت گذشته به مجموعه خبر اختصاص یافته است که با توجه به ابعاد این مجموعه در مقایسه با موسسه‌های کیهان و اطلاعات، می‌توان گفت مجموعه خبر رکورددار دریافت یارانه در دولت گذشته بوده است. «خبر» در نیمه دوم سال 92 نیز بیشترین یارانه را از ارشاد دریافت کرده است.

البته می‌توان به این اعداد، یارانه درشت خبرگزاری خبرآنلاین (...) را نیز اضافه کرد که البته چون موضوع این گزارش یارانه روزنامه‌هاست، اشاره نمی‌شود.

در دوره دولت نهم و دهم روزنامه «جمهوری اسلامی» به عنوان روزنامه شاخص طرفدار هاشمی‌رفسنجانی و منتقد شدید دولت سابق، 800‌هزار دلار به علاوه 6/2 میلیارد تومان یارانه دریافت کرد. روزنامه اطلاعات به عنوان موسسه‌ای که از نظر جریانی‌ در نقطه مقابل موسسه کیهان تعریف می‌شود در بازه زمانی فوق، 850 هزار دلار به علاوه 8 میلیارد تومان یارانه از دولت سابق دریافت کرده است.

روزنامه اعتماد دیگر روزنامه مخالف دولت پیشین با احتساب اینکه چند سالی نیز در این بازه زمانی توقیف بوده، 365 هزار دلار ارزی به‌علاوه 2/1 میلیارد تومان یارانه دریافت کرده است و یارانه ارزی روزنامه شرق نیز فقط در سال‌های 84 و 85، یک میلیون دلار بوده است.

حال در دوره اعتدال، نسبت یارانه روزنامه‌های منتقد دولت یازدهم را با روزنامه‌های همسوی دولت یازدهم مقایسه کنید: برای مثال روزنامه‌ شرق، 12 برابر بیشتر از «وطن‌امروز» یارانه دریافت کرده است! سابقه دریافت‌های خاص روزنامه‌های اصلاح‌طلب در دوره دولت‌های هفتم و هشتم (اصلاحات) نیز که جای خود دارد؛ گزارش‌های دریافتی «وطن‌امروز» از دریافت تسهیلات کلان روزنامه‌های اصلاح‌طلب حتی در دوره احمدی‌نژاد حکایت می‌کند. فقط در یک فقره یک روزنامه شاخص اصلاح‌طلب، در دولت دهم یک وام کلان با بهره بسیار پایین برای خرید ملک دریافت کرده است که انتفاع خاص روزنامه‌های اصلاح‌طلب در دولت سابق را نشان می‌دهد.

نگاهی به فهرست یارانه‌های پرداختی ارشاد در دولت‌های نهم و دهم که بیندازیم یکی از روزنامه‌های اقتصادی منتقد دولت وقت را می‌بینیم که 800 هزار دلار به‌علاوه 3میلیارد تومان یارانه دریافت کرده و به همین نسبت، کمتر و بیشتر، سایر روزنامه‌های منتقد نیز از یارانه ارشاد بهره برده‌اند.

با همه این اوصاف، اما در هیچ دوره‌ای یارانه‌های وزارت ارشاد به شیوه‌ای که در (...) تقسیم شده، توزیع نشده‌ است به‌طوری که روزنامه‌ شاخص منتقد دولت حتی از ماهنامه‌ها نیز کمتر یارانه دریافت کند!
 
  منبع گزارش یک‌سویه

اما متن گزارش یک‌سویه یارانه مطبوعات از کجا آمده بود و با چه نیتی منتشر شد؟

یارانه دریافتی نشریات همسو با (...) یا مرتبط با معاونت مطبوعاتی ارشاد در 6 ماه دوم سال 92 آنقدر خیره‌کننده بود که داد رسانه‌ها را درآورد، به همین خاطر به نظر می‌رسد برخی منابع قبل از انتشار فهرست یارانه‌های نوبت اول سال 93، سعی در فرافکنی و دادن آدرس غلط برای منحرف کردن نگاه‌ها داشته‌اند.

با توجه به سانسور جالب یارانه‌های دریافتی روزنامه‌های منتقد دولت سابق در گزارش سایت فوق‌الذکر و با توجه به ادعای سایت منتشرکننده مبنی بر لزوم شفافیت در این عرصه، این سایت قطعا می‌تواند فهرستی از یارانه‌های دریافتی روزنامه‌های اصلاح‌طلب حداقل در دوره مسؤولیت مدیریت محترم این سایت در معاونت مطبوعاتی ارشاد دولت اصلاحات را منتشر کند، لذا بی‌صبرانه منتظر می‌مانیم تا یک گزارش کامل و بدون سانسور از یارانه‌ها و تسهیلات دریافتی روزنامه‌های اصلاح‌طلب در آن دوره را در این سایت شاهد باشیم تا مشخص شود «بذل و بخشش بیت‌المال بدون حساب و کتاب» در چه دوره‌ای از معاونت مطبوعاتی در چشم می‌زند.
 
تحریم «وطن امروز» توسط ...

در کنار همه بی‌عدالتی‌های مطبوعاتی رخ داده از سوی وزارت ارشاد (...)، هفته گذشته آخرین اقدام وزارت ارشاد برای تحت فشار قرار دادن «وطن امروز» با رتبه‌بندی جدید روزنامه‌ها برای جذب آگهی دولتی، رونمایی شد.

در این رتبه‌بندی جدید، روزنامه «وطن امروز» از 5 رتبه تعیین شده برای مطبوعات، در کمال شگفتی در رتبه 4 (ماقبل آخر) قرار داده شد تا در کنار اخطارها و شکایت‌های(...)، حلقه محاصره (...) بر روزنامه «وطن امروز» تنگ‌تر شود.

روزنامه «وطن امروز» در رتبه 4 در کنار این روزنامه‌ها قرار گرفته است: «19 دی، آسمان دوستی، آسیا، ابرار، اسرار، اعتدال، افکار، امتیاز، پیام زمان، تجارت، تفاهم، توریسم، تولید، حسبان، دانش نفت، دنیای نوین کسب و کار، رویش ملت، ستاره صبح، سخن روز، شهریور، صاحب قلم، صبح اقتصاد، عصر ایرانیان، عصر رسانه، فناوران اطلاعات، کائنات، کارون، مناقصه مزایده، ندای میهن، هدف و اقتصاد، هلال و همبستگی»؛ این در حالی است که روزنامه‌های شرق، اعتماد، آرمان امروز، جمهوری اسلامی و خبرورزشی در رتبه 2 قرار گرفته‌اند!

از آنجا که رتبه‌بندی وزارت ارشاد، نرخ آگهی روزنامه‌ها را تعیین می‌کند، قرار گرفتن «وطن امروز» در پایین‌ترین رتبه، اقدامی در راستای کاهش درآمدهای «وطن امروز» از محل آگهی‌هاست.

مسؤولان ارشاد در پاسخ به اعتراض «وطن‌امروز» در یک توجیه مضحک، استدلال آوردند که «وطن‌امروز» در دوره قبل نیز در رتبه 4 قرار داشته است که باید گفت: «وطن امروز» پیش از این در رتبه 4 از 10رتبه ارشاد قرار داشت ضمن اینکه  در حال انتقال به رتبه 3 از 10 رتبه بود؛ هر فرد عاقلی فرق رتبه 4 از 10 با رتبه 4 از 5 را می‌فهمد. لذا اگر قرار بود بر اساس رتبه‌بندی جدید (تبدیل رتبه‌ها از 10 رتبه به 5 رتبه) جایگاه «وطن امروز» تعیین شود، «وطن امروز» نیز باید در رتبه 2 قرار می‌گرفت.

نکته جالب توجه این است که اگر «وطن‌امروز» در چنین جایگاه پایینی از نظر (...) قرار دارد، پس این همه شکایت و برخورد و فشار بر یک روزنامه به زعم (...) کم‌تیراژ و کم‌اثر برای چیست؟! این اقدامات خود دلیلی بر تاثیرگذاری رسانه است، ضمن اینکه معتقدیم رسانه رتبه خود را از مخاطب می‌گیرد و اینگونه اقدامات ناعادلانه هر چند در مسیر رسانه مزاحمت ایجاد می‌کند اما مسیر رسانه را تغییر نخواهد داد.
/انتهای پیام/
برچسب ها:
آخرین اخبار